Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 406 Break

Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 110pk (2001)

Break d'affaires

2
Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 110pk (2001)
  • Autotest
19 februari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Wie op zoek is naar een ruime, comfortabele stationwagen in de zakelijke klasse kan beslist een slechtere keus doen dan de fraaie Peugeot 406 Break. In deze test treedt hij aan met direct ingespoten dieselmotor.

De Peugeot 406 doet al jaren mee, maar zijn populariteit kent haast geen grenzen. Vooral de Break vindt gretig aftrek in ons land
Deze test bewijst dat de Fransen zich momenteel tot de top kunnen rekenen van dieselbouwers. Want de topper onder de kap in dit segment is zonder enige twijfel de 406 HDI. Heeft een inhoud van twee liter, acht kleppen en common rail. Levert 109 pk. Peugeot zegt 110 pk maar die ene is toch echt gelogen. Vergeven we de eigenwijze Fransen, want wat loopt deze HDI mooi! Dat niet alleen: zo lekker kan een diesel bij lage toeren oppakken en doortrekken. Dieselpionier Peugeot bewijst dat ze het nog niet verleerd zijn.

Uitermate comfortabel

Naast de motor zijn ook onderstel en besturing belangrijk voor een prettig comfort op de lange baan. Van de Peugeot 406 weet u dat we zeer gecharmeerd zijn van het onderstel: de vering is uitermate comfortabel en toch is de besturing direct en toch niet te scherp; dat geeft op de lange baan meer rust. Peugeot heeft daarmee nog steeds een balans die zich ook in een modern gezelschap kan laten zien. Het belangrijkste deel van een station is zijn laadruim, dus gooien we de klep eens helemaal open. We zien een keurig afgewerkte ruimte met een oprolbaar afdekzeil eroverheen. Dit rolt niet alleen in z"n geheel op, maar kent twee standen; handig bij het inladen van je boodschappen. Voor het vastzetten van je spullen zijn er een paar ogen. De Break heeft best een grote kofferbak, maar door een wat onhandige vorm kun je niet veel grote koffers kwijt, maar juist wel heel veel kleintjes. Wil je meer kwijt dan kun je de achterbank opofferen door de leuningen neer te klappen. Zoals je van een auto in deze klasse mag verwachten, zit je achterin niet te krap; er is voldoende been- en hoofdruimte. Beetje maf vinden we dat je achterin moet slingeren om de raampjes open te krijgen.

Niet frivool

Tijd om eens plaats te nemen achter het stuur. We beginnen met het zoeken van een lekkere zitpositie. Want goed zitten is enorm belangrijk als je veel rijdt. En we zijn er maar even vanuit gegaan dat dat gebeurt met deze diesel-station.
We zien de leeftijd terug in het ontwerp van het dashboard. Het is sober en zakelijk en zeker niet zo frivool als dat van bijvoorbeeld de nieuwe Renault Laguna. Het kunststof doet ook wat goedkoop aan. Comfort is het woord dat zo hardnekkig met Franse auto"s is verbonden en dat gaat ook hier op. De stoelen zijn lekker zacht, geven redelijke steun en zijn prima verstelbaar. Maar het stuur had best wat hoger gekund. Zelfs in de hoogste stand kan het nog in weg zitten. Tot verwarring kunnen de hendeltjes voor de radio en cruise control zorgen. Onbedoeld kun je er tegenaanstoten als je eigenlijk de ruitenwisser of richtingaanwijzer moet hebben. Bij het van een rotonde afrijden en richting aangeven was het bij ons bijna continu raak.

Royaal

Onze 406 Break ST had een ruime uitrusting. Over ABS, dakrailings, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen vóór, cruise control, automatische airco, mistlampen vóór, vier airbags en elektrisch bedienbare buitenspiegels hoeven we het natuurlijk niet te hebben. Ook zijn er lichtmetalen velgen, een handige regensensor en niet in de laatste plaats zij-hoofdairbags voorin en remassistent. De 406 heeft met afstand de beste dieselmotor in dit segment en dat geeft comfort. Net als zijn soepele vering en prettig directe besturing. Vergeven we hem de iets goedkopere materialen in het interieur en het stoten tegen het pookje van de cruise control.

Signalement

Merk Peugeot
Model 406 Break ST 2.0 HDI 110pk
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.140

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.736 mm / 1.760 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.400 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd 1.500 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,4 s / 11,1 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 406
Peugeot Peugeot 406

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 406 Coupé 2.0-16V Pack Automaat * Perfecte auto

    Peugeot 406 Coupé 2.0-16V Pack Automaat * Perfecte auto

    • 2002
    • 295.124 km

    € 1.499

    Peugeot 406 2.0 16V ST AUT ST . NIEUWE DISTR. APK

    Peugeot 406 2.0 16V ST AUT ST . NIEUWE DISTR. APK

    • 1999
    • 148.786 km

    € 4.250

    Peugeot 406 Coupé 2.0-16V Airco/ Elek.raam/ Cruise/ Trekhaak

    Peugeot 406 Coupé 2.0-16V Airco/ Elek.raam/ Cruise/ Trekhaak

    • 1999
    • 168.029 km

    € 2.499

Meer Peugeot 406 occasions

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 406 specificaties
  • Peugeot 406 occasions
  • Peugeot 406 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 406 tests
  • Peugeot 406 gebruikersreviews
  • Peugeot 406 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 90pk (2000)

    Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 90pk (2000)

    1
    • 29 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 (2002)

    Peugeot 406 (2002)

    3
    • 25 april 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 GT 2.0 HDI 110pk (2001)

    Peugeot 406 GT 2.0 HDI 110pk (2001)

    14
    • 25 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Coupé 3.0-24V V6 Pack (1998)

    Peugeot 406 Coupé 3.0-24V V6 Pack (1998)

    4
    • 14 november 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Break XS 2.0-16V (2002)

    Peugeot 406 Break XS 2.0-16V (2002)

    18
    • 5 november 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Coupé Pack 2.2-16V (2003)

    Peugeot 406 Coupé Pack 2.2-16V (2003)

    5
    • 9 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 SRX 2.0 HDI 110pk (2002)

    Peugeot 406 SRX 2.0 HDI 110pk (2002)

    • 20 september 2016
meer reviews
Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001  – 784.321 km - Klokje Rond

Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001  – 784.321 km - Klokje Rond

Al veertien jaar rijdt Erik Herber in zijn Peugeot 406. Wat er aan kapotgaat, wordt netjes...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • PREMIUM
    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    • 9 maart 2021
  • Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001  – 784.321 km - Klokje Rond

    Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001  – 784.321...

    • 9 maart 2020
  • Peugeot 406 1.8 16V Break - 2003 - 530.738 km - Klokje Rond

    Peugeot 406 1.8 16V Break - 2003 - 530.738...

    122
    • 25 juni 2018
  • PREMIUM
    Peugeot 406

    Peugeot 406

    • 19 juni 2018
  • Barrelbrigade 3.0 - De Finale

    Barrelbrigade 3.0 - De Finale

    18
    • 30 december 2016
  • PREMIUM
    Peugeot 406 Coupé 3.0 24V V6

    Peugeot 406 Coupé 3.0 24V V6

    • 9 mei 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden