Peugeot 308 (2015) - Volkswagen Golf (2014) - Occasion Test

Allemans allrounders

Volkswagen Golf Opel Astra occasion tweedehands
AutoWeek 33 2019
AutoWeek 33 2019

Je leest het in AutoWeek 33 2019

Ooit de gewoonste zaak van de wereld, nu eerder een uitzondering: de multifunctionele hatchback uit het C-segment. Een auto die feitelijk aan alle eisen voldoet. Niet te groot, niet te klein, voorzien van voldoende luxe en veiligheid en qua kosten heel overzichtelijk. Zoals de Peugeot 308 en de Volkswagen Golf.

Hoewel er al eerder auto’s waren met een derde of vijfde deur zorgde Volkswagen in 1974 met de eerste generatie Golf voor de grote omwenteling, in een tijd dat de Opel Kadett en de Ford Escort nog achterwielaangedreven sedans waren. Ook die carrosserievorm gold decennialang als de standaard en ook daar hebben we stilletjes afscheid van genomen. Althans, in veel Europese landen. In feite is de stationwagonversie van auto’s als deze Golf en 308 een nóg betere optie, zo blijkt ook uit de verkoopcijfers. Peugeot en VW piekten met deze modellen sterk tijdens de periode van 7 en 14 procent bijtelling; de Golf als plug-in hybride, de 308 als zuinige diesel. Nu staan ze bij bosjes te koop, net als de Renault Mégane Estate en de Skoda Octavia Combi, beide met dieselmotor en daardoor met een lager prijskaartje dan de benzinevariant. Soms kan het juist wél lonen om voor de diesel te gaan. Die zijn immers goedkoper in aanschaf en bovendien zuiniger. Nog los van het feit dat zo’n koppelrijke diesel heel prettig rijdt.

Wij hebben gekozen voor twee occasions met benzinemotor. Qua cilinderinhoud lopen de merken met elkaar in de pas, qua cilinderaantal echter niet. In de Peugeot treffen we een driecilindermotor, de VW heeft een zuiger meer, maar 25 pk minder en vandaag de dag is de basismotor in een Golf eveneens een driecilinder.

COMFORTABELE KILOMETERVRETER

Even terug in de tijd: in 2001 was Peugeot trendsetter met de eerste generatie 307, die al snel de verkoopstatistiek leidde, zoals wij na een eerste proefrit al voorspelden. Heb je het over de Peugeot 308 – Auto van het Jaar in 2014 – dan gaat het al snel over zijn bijzondere dashboard, de zogeheten i-Cockpit. Dit concept maakte zijn debuut eind 2011 in de 208 en vond zijn weg naar de 308 die in 2013 op de markt kwam. Het complete instrumentarium is een etage hoger geplaatst dan te doen gebruikelijk en in combinatie met een klein stuur zou de overzichtelijkheid optimaal moeten zijn. In de reviews op onze site zijn de meeste gebruikers erover te spreken, maar geven sommigen aan dat het even wennen was. Er valt in de praktijk prima mee te leven, al zal het voor een enkeling niet ideaal zijn. Daarnaast ruimde Peugeot het dashboard op, wat resulteerde in een minimaal aantal knopjes. Je bedient vrijwel alles via het grote scherm in het midden. Ook daaraan moet je wennen, mede omdat het niet al te snel is. Hoe dan ook: mooi interieur, mooie materialen en een goede zitpositie.

De 1,2-liter met 130 pk is een prettig aandrijfaggregaat. Bij lage toerentallen heeft hij het heel even moeilijk, maar als de turbo eenmaal goed meewerkt, is de 308 lekker vlot. De zesbak schakelt met iets te lange slagen en de aluminium pookknop kan in de zomer heel heet en in de winter heel koud worden (waar blijft trouwens de eerste auto met pookknopverwarming?).

De versnellingen sluiten goed op elkaar aan en eenmaal in zes hoor je nauwelijks motorgeluid. De typische driecilinderroffel is er alleen tijdens het accelereren. De besturing is direct en in combinatie met het kleine stuur zorgt dat voor een sportieve rijbeleving, ook al is het onderstel comfortabel en de achtervering zelfs iets te zacht.

Met volle bepakking zal de kont een flink eind inzakken, vermoeden we. Snelwegkilometers slurpt de 308 in alle rust op, dat is fijn. Qua lengte en wielbasis is de 308 vrijwel gelijk aan de Golf. Toch ging veel van de ruimte vanaf de B-stijl niet naar de achterpassagiers, maar naar de kofferbak. Die is dus ruimer dan gemiddeld, maar achterin zit je al snel tegen de stoel voor je.

AANGENAME MOTOR

Koop je een Golf, dan hoef je dat niet uit te leggen, aan niemand. Hij staat steevast in de verkoop-top 10, soms zelfs op nummer één en de Golf is aanwezig in alle lagen van de bevolking. Generatie 8 maakt nu zijn opwachting, wij rijden nummer 7, die er sinds 2013 is. Dat is zo ongeveer de belangrijkste auto voor VW. Niet alleen qua verkoopaantallen, maar ook als vaandeldrager van het merk. Dat zie je als je instapt. De omslag kwam al bij de derde generatie, die destijds voor zijn klasse al een opvallend hoogwaardig interieur had. Die trend zette met elke volgende lichting door.

Ook op technisch vlak is er altijd innovatie geweest, met onder meer de DSG-transmissie en de TSI-motoren. Dat ging met vallen en opstaan, weten we inmiddels. Neemt niet weg dat zo’n 1.2 TSI een fijne motor is, zelfs de basisversie met 86 pk. Het geheim: trekkracht vanaf bijna stationair toerental. De Golf die we rijden, mag er dan niet als een dolle vandoor gaan, in de dagelijkse praktijk heb je nooit het gevoel tekort te komen, ondanks de bescheiden 105 pk. De viercilinder is soepel en stil en er kan heel erg zuinig mee worden gereden.

Meer dan eens noteren de reviewers met een getrainde rechtervoet een verbruik van 1 op 20 of zuiniger. Een testgemiddelde van bijna 1 op 17 is echter ook keurig. De zesbak schakelt licht en trefzeker, een fors verschil met de bak van de Peugeot. Overigens kiezen veel mensen voor de combinatie met een zeventraps DSG. Dat maakt het rijden met deze Golf nog aangenamer.

Ook hier een goede zit, dankzij de ErgoActivestoelen (met massagefunctie), die beter zijn dan die van het basismodel. VW heeft het interieur van de Golf slim ingedeeld, waardoor je achterin nét die paar centimeters meer hebt voor de benen. Goed, het scheelt niet veel met de 308, maar wel voldoende. De kofferbak is een maatje kleiner en zet zeker geen maatstaf in deze klasse.

De vering en demping zijn aan de stevige kant, maar niet te hard, terwijl de besturing elektrisch aanvoelt, zonder vaag te zijn. Een beetje vlees noch vis en toch voel je je meteen thuis achter het stuur van de Golf. Misschien is dat juist wel zijn kracht. Het gaat er heel vanzelfsprekend aan toe, daar spreek je een grote groep bestuurders mee aan, zo blijkt wel uit de verkoopcijfers.

VOOR DE LEASERIJDER GEMAAKT

Zodra de termen ‘business’ en ‘lease’ in de typeaanduiding voorkomen, weet je dat je te maken hebt met een vrij goed aangeklede versie die speciaal voor de calculerende leaserijder in de markt is gezet. De Golf heeft zelfs leren bekleding en het lijkt erop dat het interieur daar achteraf van is voorzien. Het zit nét even wat minder mooi dan ‘af fabriek’ en op de linkerwang van de bestuurder zit zelfs al een fikse slijtplek.

Desalniettemin is de combinatie van het felblauwe interieur met het bruine interieur uiterst stijlvol. Verder zijn alle belangrijke gadgets aan boord, waardoor je allesbehalve het gevoel hebt in een simpel Golfje te zitten. Het meubilair van de Peugeot is met stof bekleed, voorzien van een leuk printje en witte stiksels. Het panoramadak zorgt voor een ruimtelijk effect. Qua veiligheidsen assistentiesystemen zijn beide auto’s niet ruim bedeeld. De Golf heeft een vermoeidheidssensor, City Safety Stop en een knieairbag voor de bestuurder, zaken die de 308 niet aan boord heeft. Vanzelfsprekend haalden deze auto’s vijf sterren bij de Euro NCAP-botsproef, de VW scoorde op de meeste onderdelen een paar procentjes beter, behalve op het onderdeel ‘safety assist’. In elk geval zit je behoorlijk veilig, voor het geld van een nieuwe 108 of Up. Minder zelfs. Ook dat maakt de jonge gebruikte hatchback uit het C-segment tot een prima keuze en een allemansvriend.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Twee sterke vertegenwoordigers uit hun klasse, waarbij de Golf zich weer bewijst als een vaste waarde. Misschien niet meteen de meest spannende auto, maar hij doet alles gewoon goed en geeft je als bestuurder een goed gevoel. Subjectief, dat klopt, maar ook wat de objectieve waarden betreft heeft de Volkswagen de zaakjes goed voor elkaar. Daarom weet hij de 308 een neuslengte voor te blijven.

Praat verder op het forum