Peugeot 307 XT 1.4 16V (2004)
Leeuw zonder tanden?
De 307 met 1,4-liter krachtbron moest het tot voor kort met acht kleppen en 75 pk doen. Die motor is vervangen door een exemplaar met het dubbele aantal kleppen waardoor het vermogen met 15 pk steeg naar 90 pk. Ook het koppel kreeg er een schepje bovenop, van 120 naar 133 newtonmeter. Bij stevig accelereren 'gromt' de 1.4 vervaarlijk maar eenmaal op snelheid is hij aangenaam rustig. De Peugeot heeft behalve motor- en bandenrumoer vooral overmatig last van de wind die vrolijk om de buitenspiegel giert.
Stevig aanpoten
Peugeot beweert dat de 'langzaamste' 307 nog altijd goed is voor 175 km/h. Behalve dat de 1.4 bij dat soort snelheden overuren maakt, schiet het benzineverbruik de hoogte in. Wij zijn meer geïnteresseerd in de acceleratie- en tussensprintcijfers, daarmee heb je in het leven van alledag veel meer te maken. De Peugeot moet stevig aanpoten om de gang erin te krijgen: 0-100 in 13,3 seconden. Op de sprint van 50 tot 80 km/h noteren we in de derde versnelling 6 seconden, in vier 9,2. Het is duidelijk aan te raden om voor dit tussensprintje even terug te schakelen, anders duurt het wel erg lang.
Over het mechaniek van de 307 zijn we nooit razend enthousiast geweest, het blijft een wat slappe aangelegenheid en van een beetje haken is 'ie ook niet vies. Een 307 is doorgaans ook wel te porren voor een robbertje stevig sturen, maar wat dat betreft ben je bij de 1.4 aan het verkeerde adres. Wie echter niet zo nodig de bochtenridder hoeft uit te hangen, zal zich niet zo snel storen aan het weke gevoel dat de Peugeot-voortrein je bezorgt en het feit dat de 307 nogal overhelt.
Ruimtelijk gevoel
In de 307 zien we dat Peugeot de boel heeft proberen op te vrolijken met hier en daar een stukje 'tropisch hardhout'. Tja, het zou onze keuze niet zijn. Uiteraard zit dat niet standaard op onze XT-variant, evenmin als 't navigatiesysteem (€ 2.650). Zelfs voor elektrisch bedienbare buitenspiegels en wat muziek moet je bijbetalen. Het dashboard is geen toonbeeld van frivoliteit maar 't is wel lekker overzichtelijk en de 307 geeft je een ruimtelijk gevoel door het vele glas rondom en de ver naar voren geplaatste voorruit. Bovendien is de afwerking van het interieur goed voor elkaar.
Gematigde rechtervoet
Kopers van deze instapper van de Peugeot 307-serie zullen niet geneigd zijn het onderste uit de kan te halen. Dus zullen deze mensen met een gematigde echtervoet aan het verkeer deelnemen. Het is ons eigenlijk nog nooit overkomen dat we ónder de verbruikscijfers van de fabriek doken, dat heeft onder andere te maken met de metingen die we doen en het feit dat wij ook basismotoren over het algemeen wél tot presteren aansporen. Als we de officiële opgaven erbij pakken, zien we dat de 307 een gemiddelde van 6,5 liter per 100 kilometer moet kunnen bereiken. Onze praktijkcijfers liggen zoals gezegd hoger, we zijn met de Fransoos zo'n anderhalve liter meer kwijt op 100 kilometer. Wie een beetje met beleid rijdt, kan met deze auto 'n heel redelijk verbruik scoren. Voor de 307 XT dient € 19.340 afgerekend te worden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 307 XT 1.4 16V |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.350 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.360 cc |
Maximaal vermogen | 65 kW / 90 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 133 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.202 mm / 1.730 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.608 mm |
Massa leeg | 1.145 kg |
Laadvermogen | 494 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 605 kg |
Banden | 195/65TR15Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,3 s (fabrieksopgave: 12,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,0 s / 9,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,2 s / 18,8 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 155 g/km |