Peugeot 307 XS 1.6 16V (2001)

autoreview

Peugeot 307 XS 1.6 16V (2001)

Signalement

Uitvoering307 XS 1.6 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf109.000 km
KM-stand laatst109.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Revieuw 307 XS 1.6 16v 2001

  • 109.000 km

Beste lezer,

Tussen de datum van aanschaf en het schrijven van deze revieuw zit een flink gat. We hadden niet gedacht zolang in deze auto te blijven rijd.
Hij voldoet echter zo goed dat we lekker door blijven gaan.

De 307 ervaar ik als een prettige auto in gebruik. Je hebt voorin door de ver geplaatste voorruit een lekkere ruime en lichte werkplek. Het overzicht rondom is voldoende. De auto heeft een goede balans tussen wegliging en comfort. Dit was destijds 1 van de eerste dingen die me positief verrasten. Voorheen een aantal Citroen's gehad die waren vooral erg comfortabel.
Voor een vijfdeurs hatchback is hij ook bijzonder ruim. De bagageruimte is flexibel te gebruiken en minimaal al 370 liter groot.
De motor 1.6i 16v 110pk heeft genoeg capaciteit. Alleen bij 120km/h en sneller moeten er wel toeren gedraaid worden. Hierdoor blijft de auto wel goed op het gas reageren en wil op hogere snelheid nog best versnellen.
De auto heeft me 2x laten staan. Helaas 1x met kapotte DB-riem. Deze was net vervangen en blijkbaar niet goed gemonteerd of door een fabricagefout er af gelopen. Dit is me nooit duidelijk geworden. De garage heeft dit alles onder garantie verholpen.
De laatse keer was een defecte accu de oorzaak van weigering. Deze zaken kan ik de auto alleen niet echt aanrekenen.

Buiten het reguliere onderhoud om inmiddels vevangen.

. 2x thermostaat (waarvan 1 italiaans exemplaar)
. radiateur bij 169.000km
. dynamo
. uitlaat van voor tot achter excl. kat en spruitstuk.
. en een setje banden Michelin energy 195/65 R15.
. gemodificeerde multiriemspanner met rol. de 1e montage heeft 2x problemen veroorzaakt.
. aandrijfaskering

Samengevat er mankeert heus wel eens iets aan maar als je alles een beetje bijhoudt is het wat kosten betreft best te behappen. Zaken als riemspanner, kering en dynamo heb ik laten doen bij de dealer. De tarieven zijn best pittig maar over het algemeen valt het me mee. De vooraf aangegeven prijs klopt ook altijd met de factuur. Hierover geen klachten.
Beurtjes en andere kleine zaken doe ik zoveel mogelijk zelf. Dit is voor mij hobby en het bespaart een hoop geld.

Een Peugeot zoals deze durf ik best aan te raden. Alhoewel er best veel negatieve geluiden zijn m.b.t. tot de electronica van de 307, merk ik daar helemaal niets van.

Tja ik ben eigenlijk wel een beetje verknocht geraakt aan mijn 307. Terwijl ik voorheen het toch altijd weer snel had bekeken met een auto wil ik deze juist niet kwijt.

Nadeel van de 307 kan zijn dat hij t.o.v. een Ford Focus bijvoorbeeld best aan de dure kant is als occasion. Terwijl een Focus misschien nog wel wat betrouwbaarder is. Ik vind het inerieur van de Focus alleen wat sober. Maar dat is een kwestie van smaak.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.