Peugeot 307 SW 2.0 16V (2002)
Ruimteverslinder
Qua prijs ontlopen de 307 SW en de 406 Break elkaar nauwelijks. Kaal staat de 307 SW 2.0 16V voor € 23.330 in de boeken; de 406 Break Gentry 2.0 16V Break krijgt u voor € 24.560 mee. Maar kaal is ons testexemplaar van de 307 absoluut niet te noemen. De SW is voorzien van extra's als climate control,
17 inch-velgen, een radio met cd-frontlader en wat Peugeot 'pack visibilité' noemt; een pakketje bestaande uit een automatische regensensor, geïntegreerde mistlampen vóór, automatisch inschakelend dimlicht en 'follow-me-home'-verlichting (totale meerprijs van deze opties: 1600 euro).
Om het extra leuk te maken voor de 'family-man', gebruiken we voor deze test een Peugeot 307 SW met twee extra stoeltjes achterin (meerprijs: 530 euro). Onze indruk is dat deze derde rij alleen voor kinderen is bedoeld.
Goed, we gaan een weekeinde naar de camping, dus we gaan nu maar inpakken. Aangezien we maar twee kinderen hoeven te vervoeren, halen we de losse stoelen middels een klik-systeem redelijk makkelijk uit de auto. Maar wil je per se je stoeltjes mee, dan lever je in de achterbak een behoorlijke portie
ruimte in. Van de oorspronkelijke 598 liter houd je er in dat geval 454 liter over.
In de 307 SW nestelen de kinderen zich comfortabel op de achterbank. Het iets smallere middenstoeltje is naar beneden geklapt. Daar krijgen de gameboys, de snoepjes en de pakjes drinken een plaats. De tafeltjes worden hoe dan ook naar beneden geklapt, want, zo melden de kinderen parmantig, daar zijn ze toch voor. IJzeren logica. De zijvakken zijn diep en breed; daar kun je met gemak een bak lego in leegstorten. De kinderen zijn bijkans geschokt dat ze in de 307 de ramen naar beneden moeten zwengelen. "Dat hoort toch alleen bij heel oude auto's, pap." Als rijder en bijrijder zit je in de SW absoluut net zo riant als in de 406. De 307 zit alleen wat harder, wat 'Duitser' zo je wilt. Nadelig vinden we dat de bestuurder z'n stoel niet kan kantelen, zoals in de 406.
Glazen dak
Voordat we gaan rijden, kijken we nog even om ons heen. Het veelbesproken, glazen dak geeft je in de SW een ruimtelijk gevoel. Op zonnige dagen kun je het afdekken met een gestoffeerd hemeltje. Opvallend is wel dat iedereen wie we ook tegenkomen, zich afvraagt of het dak ook daadwerkelijk open kan. Het antwoord is nee. Ook niet als optie.
Het dashboard is opgeruimd en modern. Een aluminiumkleurige middenconsole zien we tegenwoordig vaker langskomen. Voor de Peugeot-rijder is er
verder niets nieuws onder de zon; de bediening is bekend. Oh ja, het handschoenenkastje. Kastje is in de SW een understatement van de grootste orde: het is een kast met een inhoud van 17,5 liter, die ook nog eens door de airco wordt gekoeld. Tot slot zien we nog een 12 volt- aansluiting. Dat de 307 SW MPV-pretenties heeft, merken we uiteindelijk ook als we onder de voorstoelen de uit de Scénic en Picasso bekende schuifbakken tegenkomen. Handig voor kaarten en losse rommel. Op veiligheidsgebied scoort de SW onder meer met ABS, ESP en zes airbags.
De ver naar voren geplaatste panoramische voorruit is natuurlijk mooi, maar wij storen ons aan de brede stijlen, die met name in het stadsverkeer het zicht kunnen belemmeren. Het computerdisplay dat bovenop het dashboard is geparkeerd, is vanwege het glazen dak niet elk moment geweldig afleesbaar.
Rijden en sturen doet de 307 SW lekker soepel. Net als bij de 406 Break voel je aan de SW dat je niet met een onderdeurtje op stap bent. Schoon aan de haak weegt deze ruimteverslinder maar liefst 1330 kilo. Met de 138 pk die de tweeliter benzinemotor levert, ben je dan redelijk voorzien, maar om vlot door te rijden, moet je wat toeren maken. Zo tussen de 3000 en 4000 pakt hij lekker op. Verschil met de 406 voel je niet.
Na een aangenaam en ontspannend kampeerweekend rijden we de SW nog een aantal dagen heen en weer naar het werk. We kunnen er niet omheen; een heerlijke rijdersauto. De auto voelt solide aan en stuurt, voor zo'n ruimtelijk apparaat, behoorlijk strak. Schakelen gaat net zo soepel als bij de 406. Het verbruik van de 307 valt ietsjes tegen.
Wij vinden dat je met deze Peugeot 307 SW zeer goed voor de dag kunt komen. Het nieuwe model, de ruimte, de vele mogelijkheden en ook de grotere veiligheid doen ons ondubbelzinnig besluiten de 307 SW tot waardige opvolger van de 406 Break uit te roepen.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 307 SW 2.0 16V |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 138 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.419 mm / 1.757 mm / 1.544 mm |
Wielbasis | 2.708 mm |
Massa leeg | 1.330 kg |
Laadvermogen | 611 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 715 kg |
Banden | 205/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 194 g/km |
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.