Peugeot 307 CC Sport 2.0-16V 177pk (2006)
Flaneren op snelheid
De Peugeot de 307 CC heeft een nogal zware achterplecht, maar de ontwerpers konden er toch niet onderuit. Onder het achterdek moet immers ruimte zijn voor de twee geknikte stalen dakdelen.
Het dashboard ziet er volwassen uit. Aluminium accenten verlenen het een vleug sportiviteit. Het leren sportstuur met zogenaamde Lion-grijze delen, de gepolijste versnellingspook en de in aluminium uitgevoerde pedalen en voetsteun geven je inspiratie. De Fransman krijgt echter niet de hoofdprijs: de materialen geven een minder degelijke indruk. De middenconsole van de 307 is een waar festijn voor liefhebbers van druktoetsen en draaiknopjes. Ze geven je het gevoel dat je niets tekort komt. Maar door de hoeveelheid knoppen moet je zoeken naar de juiste.
De voorruit staat heel schuin, zodat je bij het instappen een omtrekkende beweging met je hoofd moet maken. In de Fransman zit je ónder de voorruit; het plezier van open rijden wordt zo wat getemperd. Wel zit je goed uit de wind. En je voelt je achter het stuur van de 307 beslist niet opgesloten. Achterin neemt het dak in opgevouwen toestand nogal wat ruimte in. Dat speelt de Fransman parten en het dwingt achterste inzittenden tot inschikkelijkheid. Maar omdat het 'achterschip' zo uit de kluiten gewassen is, resteert er met neergeklapte kap nog altijd ruimte voor bagage. De Peugeot heeft een kofferklep die door een ingewikkeld en fragiel ogend stangenstelsel open gehouden wordt.
Het openen en sluiten van de het Peugeot-dak is een lust voor het oog. Je zet het dak in beweging door een knop tussen de voorstoelen te beroeren. De kap vouwt zich in zo'n 25 seconden op.
Sportief of comfort
Hoewel je overwegend toert in 'n cabriolet, hoeft dat allerminst. Door de vorstelijke motorisering kun je behoorlijk uit de voeten, maar de motor laat zich nadrukkelijk
horen. De 177 pk sterke 2,0-liter viercilinder moet je op toeren houden voor het beste resultaat. Maar dat mag er dan ook zijn. Voluit sprinten vanuit stilstand
naar 100 km/h doet de Peugeot in 8,9 seconden. Van 0 naar 50 km/h gaat de Peugeot in een luttele 3,3 seconden. De acceleratieproef van 0 tot 80 km/h vergt 6,5 seconden. Voor tussensprints in het derde en vierde verzet van 50 naar 80 km/h heeft de 307 CC 3,2 en 7,1 seconden nodig. De sprint van 80 naar 120 km/h kost in vier en vijf 9,0 en 11,9 seconden. De Fransman heeft moeite uit de onderste toerenregionen te klimmen, Het maximumkoppel komt pas vrij bij 4.750 tpm.
De Peugeot heeft vanwege zijn hoge vermogen en hoogtoerige karakter motorisch goede kaarten voor een sportief rijgedrag. Maar ondersteltechnisch is de boel wat meer op comfort afgesteld. Niet dat de 307 een week ding is, maar tijdens enthousiast bochtenwerk laat het gewicht van 1.465 kilo zich niet onbetuigd; de 307 CC wil op een oor gaan hangen en toont zich in z'n bochtgedrag niet helemaal
neutraal. Zijn onderstelafstemming camoufleert enigszins dat hij wat slap is, maar desondanks is op slecht asfalt bij de Peugeot torsie in de carrosserie waar te nemen. De besturing is wat indirect en bewaart wat afstand tot wat er onder de voorwielen gebeurt.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 307 CC Sport 2.0-16V 177pk |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.336 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 130 kW / 177 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 202 Nm bij 4.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.360 mm / 1.759 mm / 1.423 mm |
Wielbasis | 2.605 mm |
Massa leeg | 1.465 kg |
Laadvermogen | 405 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.000 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,2 s / 7,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,0 s / 11,9 s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 210 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Peugeot 307 Féline & 307 CC (2005) - Test
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Test: 4x Mini JCW – Wat is leuker, benzine of elektrisch?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.