Peugeot 307 CC Sport 2.0-16V 177pk (2006)

Flaneren op snelheid

Peugeot 307 CC Sport 2.0-16V 177pk
De Peugeot 307 CC is de grote broer van de 206 CC, die destijds de voorhoede der coupé-cabriolets vormde. Peugeot moest de productie gaandeweg steeds verder opschroeven vanwege de grote populariteit van zijn CC's. Het is een ware Grand Tourer.

De Peugeot de 307 CC heeft een nogal zware achterplecht, maar de ontwerpers konden er toch niet onderuit. Onder het achterdek moet immers ruimte zijn voor de twee geknikte stalen dakdelen.
Het dashboard ziet er volwassen uit. Aluminium accenten verlenen het een vleug sportiviteit. Het leren sportstuur met zogenaamde Lion-grijze delen, de gepolijste versnellingspook en de in aluminium uitgevoerde pedalen en voetsteun geven je inspiratie. De Fransman krijgt echter niet de hoofdprijs: de materialen geven een minder degelijke indruk. De middenconsole van de 307 is een waar festijn voor liefhebbers van druktoetsen en draaiknopjes. Ze geven je het gevoel dat je niets tekort komt. Maar door de hoeveelheid knoppen moet je zoeken naar de juiste.

De voorruit staat heel schuin, zodat je bij het instappen een omtrekkende beweging met je hoofd moet maken. In de Fransman zit je ónder de voorruit; het plezier van open rijden wordt zo wat getemperd. Wel zit je goed uit de wind. En je voelt je achter het stuur van de 307 beslist niet opgesloten. Achterin neemt het dak in opgevouwen toestand nogal wat ruimte in. Dat speelt de Fransman parten en het dwingt achterste inzittenden tot inschikkelijkheid. Maar omdat het 'achterschip' zo uit de kluiten gewassen is, resteert er met neergeklapte kap nog altijd ruimte voor bagage. De Peugeot heeft een kofferklep die door een ingewikkeld en fragiel ogend stangenstelsel open gehouden wordt.
Het openen en sluiten van de het Peugeot-dak is een lust voor het oog. Je zet het dak in beweging door een knop tussen de voorstoelen te beroeren. De kap vouwt zich in zo'n 25 seconden op.


Sportief of comfort
Hoewel je overwegend toert in 'n cabriolet, hoeft dat allerminst. Door de vorstelijke motorisering kun je behoorlijk uit de voeten, maar de motor laat zich nadrukkelijk
horen. De 177 pk sterke 2,0-liter viercilinder moet je op toeren houden voor het beste resultaat. Maar dat mag er dan ook zijn. Voluit sprinten vanuit stilstand
naar 100 km/h doet de Peugeot in 8,9 seconden. Van 0 naar 50 km/h gaat de Peugeot in een luttele 3,3 seconden. De acceleratieproef van 0 tot 80 km/h vergt 6,5 seconden. Voor tussensprints in het derde en vierde verzet van 50 naar 80 km/h heeft de 307 CC 3,2 en 7,1 seconden nodig. De sprint van 80 naar 120 km/h kost in vier en vijf 9,0 en 11,9 seconden. De Fransman heeft moeite uit de onderste toerenregionen te klimmen, Het maximumkoppel komt pas vrij bij 4.750 tpm.
De Peugeot heeft vanwege zijn hoge vermogen en hoogtoerige karakter motorisch goede kaarten voor een sportief rijgedrag. Maar ondersteltechnisch is de boel wat meer op comfort afgesteld. Niet dat de 307 een week ding is, maar tijdens enthousiast bochtenwerk laat het gewicht van 1.465 kilo zich niet onbetuigd; de 307 CC wil op een oor gaan hangen en toont zich in z'n bochtgedrag niet helemaal
neutraal. Zijn onderstelafstemming camoufleert enigszins dat hij wat slap is, maar desondanks is op slecht asfalt bij de Peugeot torsie in de carrosserie waar te nemen. De besturing is wat indirect en bewaart wat afstand tot wat er onder de voorwielen gebeurt.

Signalement

Merk Peugeot
Model 307 CC Sport 2.0-16V 177pk
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.336

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 7.000 tpm
Maximaal koppel 202 Nm bij 4.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.360 mm / 1.759 mm / 1.423 mm
Wielbasis 2.605 mm
Massa leeg 1.465 kg
Laadvermogen 405 kg
Aanhangermassa geremd 1.000 kg
Banden205/50R17Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s (fabrieksopgave: 9,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,2 s / 7,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,0 s / 11,9 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 210 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.