Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 306

Peugeot 306 S 1.4 (1997)

Sportief tintje

Peugeot 306 S 1.4 (1997)
  • Autotest
10 juli 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Sinds kort staat de vernieuwde Peugeot 306 in de showrooms. Naast de goedkoopste XN-versie is er nu ook een sportief getinte uitvoering, de S. Die laatste, met de 1,4-liter motor in het vooronder, gaat in deze test onder "t mes.

Op de Salon van Genéve begin "97 kregen we het nieuws al voorgeschoteld: vier jaar na zijn introductie is de Peugeot 306 gefacelift. Maar daar is het niet bij gebleven. De modellenlijn is bovendien uitgebreid met een stationwagen. Een andere nieuwkomer bij de 306-familie is de S, een basisversie met een sportief tintje. Hij is er in een drie- en vijfdeursuitvoering en er is keuze uit twee motoren, de 1,4- liter benzinemotor en de 1,9-liter dieselvariant. Wij gingen voor deze test op stap met de driedeurs 1.4, waarvan de prijs nog net onder 30.000 gulden ligt.

Nieuw front

De 306 werd in 1993 geïntroduceerd en ook al zag hij er nog niet gedateerd uit, hij was toch wel aan een kleine face-lift toe. Daarom heeft Peugeot hem een nieuw frontje gegeven à la 106 en 406, en met zijn grotere achterlichten ziet hij er wat robuuster uit. Alleen mensen met oog voor detail zullen de S herkennen aan zijn smalle stootstrips, korte antenne en de bredere bandmaat: 175/70 R 13. Verder wijkt hij niet af van zijn soortgenoten en zelfs een S-logo is aan de buitenzijde niet te vinden.
"t Is jammer dat Peugeot zo weinig aan het interieur van de 306 heeft gedaan. Er zijn wel nieuwe deurpanelen gekomen en de middenconsole is zodanig gewijzigd dat hij aansluit op het dashboard, maar het dashboard is bij "t oude gebleven. Wie achter het stuur van de S-versie kruipt, zal verbaasd merken dat het instrumentenpaneel niet is voorzien van een toerenteller, maar van een grote klok. En dat voor een model met een sportief tintje...? Dat hadden we van Peugeot toch niet verwacht! "t Enige waarmee de S zich van binnen onderscheidt van andere 306-jes zijn de sportstoelen met een speciale bekleding. Achterin is niets gewijzigd, zij het dat op alle versies de asymmetrisch neerklapbare achterbank standaard is.
De 306 is standaard voorzien van een bestuurdersairbag, getint glas, startblokkering en een in hoogte verstelbaar stuur. Daar houdt het met eventuele extra"s wel mee op. Hoofdsteunen voor de achterpassagiers zijn zelfs helemaal niet leverbaar.
De 1,4-litermotor beschikt over 75 pk. Bij de sprint van 0-100 km/h doet hij er 13,4 seconden over. Dat is overigens meer dan een seconde sneller dan de fabrieks-opgave. Ook inhalen van 80-120 km/h in de vierde versnelling gaat vlot. Maar met een waarde van 20 s in vijf kan je sowieso maar beter terugschakelen naar "4".

Net verbruik

De 8-kleps krachtbron in de 306 haalde een benzineverbruik van 1:12,4 en dat is met een vlotte rijstijl echt heel netjes. Zeker in aanmerking genomen, dat ons testverbruik altijd wat hoger ligt dan wat bij de normale dagelijkse rijpraktijk wordt gehaald.
Het weggedrag is uitstekend. Daar stond hij al om bekend en dat is niet veranderd. Hoe vlot je hem ook de bocht door stuurt, hij blijft onverstoorbaar op de gewenste koers. Daarbij komt nog dat hij absoluut niet te hard is afgesteld, zodat de inzittenden het werkelijk comfortabel hebben, want alle oneffenheden worden netjes weggewerkt. Aan de andere kant is hij ook niet te zacht, want hij helt niet gauw over en je hoeft je dus ook niet steeds schrap te zetten in bochten. De bestuurder heeft met de lichte en precieze stuurbekrachtiging ook steeds het gevoel de zaak helemaal onder controle te hebben.
De 306 S komt onder normale omstandigheden zonder problemen keurig op tijd tot stilstand. Schakelen gaat niet boterzacht en superprecies, maar voldoet in de praktijk uitstekend.
De Peugeot 306 S 1.4 is van binnen niet super-modern. En hoewel hij ook geen zeer uitgebreide standaarduitrusting heeft en zelfs een toerenteller in dit "sportieve" model ontbreekt, heeft hij ook zijn goede kanten. Allereerst bijvoorbeeld het keurige brandstofverbruik. En ten tweede de meer dan gemiddeld goede wegligging. Voor wie gewoon een fraaie, deugdelijke auto wil, is de 306 S een goede keus. Verwacht alleen geen sportiviteit, want dàt biedt-ie niet.

Signalement

Merk Peugeot
Model 306 S 1.4
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.563

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.360 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 111 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.030 mm / 1.680 mm / 1.353 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 985 kg
Laadvermogen 475 kg
Aanhangermassa geremd 1.200 kg
Banden175/70TR13Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,5 s (fabrieksopgave: 14,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,9 s / 20,0 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 306
Peugeot Peugeot 306

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 306 2.0 CABRIOLET

    Peugeot 306 2.0 CABRIOLET

    • 1999
    • 234.611 km

    € 4.950

    Peugeot 306 Cabriolet 2.0-16V

    Peugeot 306 Cabriolet 2.0-16V

    • 1997
    • 128.646 km

    € 1.744

    Peugeot 306 Cabriolet 1.6 NAP

    Peugeot 306 Cabriolet 1.6 NAP

    • 1997
    • 273.482 km

    € 1.244

Meer Peugeot 306 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 306 specificaties
  • Peugeot 306 occasions
  • Peugeot 306 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 306 tests
  • Peugeot 306 gebruikersreviews
  • Peugeot 306 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2002)

    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2002)

    1
    • 27 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XR 1.6 (1997)

    Peugeot 306 XR 1.6 (1997)

    4
    • 4 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XSi 2.0 16V (1999)

    Peugeot 306 XSi 2.0 16V (1999)

    2
    • 17 september 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XR 1.6 (2000)

    Peugeot 306 XR 1.6 (2000)

    4
    • 16 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2001)

    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2001)

    • 8 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XN 1.4 (1998)

    Peugeot 306 XN 1.4 (1998)

    2
    • 23 december 2016
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 Break XT 1.8 16V (2000)

    Peugeot 306 Break XT 1.8 16V (2000)

    • 1 februari 2016
meer reviews
Klokje Rond: Peugeot 306 Break

Klokje Rond: Peugeot 306 Break

Nét voordat de HDI bij Peugeot zijn intrede deed, kocht Gijsbert Vink in 1999 één van de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een jarennegentigauto voor maximaal 1.500 euro

    Op zoek naar een jarennegentigauto voor...

    101
    • 12 februari 2022
  • Nieuws
    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    44
    • 19 maart 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Peugeot 306

    Facelift Friday: Peugeot 306

    63
    • 21 februari 2020
  • PREMIUM
    Honda Civic - Peugeot 308

    Honda Civic - Peugeot 308

    • 19 juni 2018
  • CarHacks - Deel 7 - Hoe oud zijn je banden?

    CarHacks - Deel 7 - Hoe oud zijn je banden?

    12
    • 27 november 2016
  • Klokje rond Peugeot 306 Cabriolet

    Klokje rond Peugeot 306 Cabriolet

    • 6 augustus 2008
  • Klokje Rond: Peugeot 306 Break

    Klokje Rond: Peugeot 306 Break

    • 14 februari 2007
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden