Peugeot 306 XSdt 1.9 (1997)

Peugeot 306

Uitvoering306 XSdt 1.9
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2002

Onze 306 TD ’Murphy’
We kochten de auto omdat hij wat kleiner was dan de vorige die na 500.000 km was ’overleden’. Tja en dan moet je snel wat anders. Hoe jammer het afscheid ook viel want ik kan daarbij zeggen dat ik met de audi 80 diesel 350.000 km zonder enig (en dan meen ik ook echt geeneen) probleem heb rondgereden.
Maar goed: de 306 TD. Wat een souplesse, wat een compleetheid, alles erop en eraan. Toch nog kleine kinderen, dus perfect zo"n klein autootje. Tot op heden totaal geen olieverbruik. En ik blijf erbij, op de snelweg is de auto meer dan perfect. Goed in zijn acceleratie, vooral vanaf 110 naar 140+. T"is net of je een schop in je rug krijgt en dat voor een 90 pk-tje. Vwb de compleetheid, krijg je echt waar voor je geld. Airbag, Abs, Airco elektrische ramen en spiegels die ook nog eens verwarmd zijn etc, het kan niet op... Perfect gewoon. Maar dan de reparaties.

Bij 142000,eerst maar eens een grote beurt. Schrik alom bij de rekening: 1450 euro. Bij 148 nieuwe schijven en blokken.Bij 155 krijg ik een steen door de radiator van de airco. Weer 565 euro. Bij 165 valt mijn uitlaat eronderuit. Wat is dit? Tijdens de vakantie naar Italie kap mijn wissermotor ermee en die had ik nou echt nodig, met al die regen op de Duitse autobahn. Ruiten na de vakantie compleet zwart van het rubber. Tevens nemen we een raar geluid waar in het ’vooronder’. Dus bij 175 maar weer een grote beurt, waarbij wissermotor, aandrijfas, banden, remcilinders en kleppendekselpakking etc werden vervangen. Daar ging weer een maandsalaris. Wel blijven genieten van het rijgedrag en vooral die acceleratie. In die winter lukte het starten niet echt meer. De accu werd vervangen. Probleem bleef. Het vertrouwen in de dealer was totaal weg. Op naar een kennis. Wat bleek:de kleppen moesten gesteld worden dat had dus ook gelijk gebeurd kunnen worden. Het gebonk bleef maar doorgaan, dus onder garantie werd de aandrijfas 8 mndn later weer vervangen. Dat was geen verbetering. 188: in het donker een hardhandige aanraking met snotneus op scooter, zonder licht met zijn helm op zijn achterhoofd. Ventje O.K., scooter doormidden en 306je voor 4000 euro schade. Politie gaf mij geen gelijk, onderzochten het tweewielige opgevoerde snelheidsmonster niet eens en gaven mij nog een boete van 200 euro en dat terwijl ik STIL stond. Protest afgewezen.
Bij 195 kleine beurt en werden de radiator en de wiellagers voor vervangen. Bij 205 grote beurt. Schijven, blokken voor en wiellagers achter aan de beurt. Bij 219 maar weer nieuwe schijven, want bij het remmen blijft het stuur hevig te keer gaan. Bij 220 had ik het genoegen om hardhandig kennis te maken met een steen op de voorruit. En wat gebeurt me vorig week... ja hoor weer een steen, ditmaal mijn rechtermistlamp aan gruzelementen
Deze week is mijn kennis tot de ontdekking gekomen dat er een productiefoutje op deze serie zit. Het gerommel in het ’vooronder’ komt van de versnellingsbak, die zgn de ’krachten’ van de motor niet aankan. U raad het al, dat wordt het volgende maandsalaris tbv onze Peugeot 306 TD ’Murphy’ Of we gooien hem eruit. Let op, de volgende eigenaar zal er jaren lang zonder enig probleem mee rondtoeren en dat heb ik weer! PROZAC Please...

2,5