Peugeot 306 XN 1.4 (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 306 XN 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 151.000 km |
KM-stand laatst | 163.500 km |
Goedkoop comfort
- 163.500 km
Begin juli 2016 was het na bijna vier jaar zonder auto (lang leve studeren) eindelijk weer zover. Het bescheiden studentenspaarpotje werd kapotgeslagen en de zoektocht begon. Het moest vanwege de grote woon-werk afstand (100 kilometer, enkele reis) een comfortabele en zuinige auto worden. De Peugeot 205 die ik eerder reed, was te klein en springerig voor lange afstanden, dus zocht ik een segment hoger.
Voor de schappelijke prijs van € 900,- trof ik deze zilvergrijze Peugeot 306 uit 1998 aan. Met slechts anderhalve ton op de teller was het wel een kijkje waard. Dat de auto alweer 18 jaar oud is, kon je wel merken. Rondom kleine deukjes en krassen. Echt voorzichtig was er niet mee omgesprongen. Gelukkig stond de auto verder wel netjes in zijn lak, was er nergens roest op te merken en was het interieur nog netjes. Kleine irritatiepuntjes waren het niet functioneren van de centrale deurvergrendeling, het passagiersraam dat niet open kan en de luidspreker in het linkerportier die oorverdovend stil blijft. Die zaken nam ik maar voor lief. Er zat immers wel een één jaar oude distributieriem en koppeling in. Daarnaast werd de auto voor die prijs met een verse APK afgeleverd.
De deal werd gesloten en de 306 was van mij. De vuurdoop was een vakantie naar de Belgische Ardennen met vier man en de nodige bagage. Met een totale lading van zo'n halve ton ging de Peugeot, flink op zijn kont hangend, probleemloos op en neer. De 1.4 moest in de bijna 1.000 kilo wegende 306 wel flink aan het werk, al helemaal op de steilere weggetjes in België. Eigenlijk is de 75 pk sterke 1.4 iets ondermaats voor de 306.
Problemen
Met 600 kilometer per week kun je stellen dat ik de 306 aardig intensief gebruik. De eerste drie maanden ging dat zonder een centje pijn, totdat op een dag de temperatuurmeter flink voorbij het rood ging. Bij een bezoek aan de garage bleek het te gaan om een kapotte sensor, waardoor de koelfan na een paar seconden draaien het voor gezien hield. Een eenvoudige reparatie, waarbij er tijdens het stellen van de diagnose werd geconstateerd dat de koppakking gelukkig nog in orde is. Een inmiddels krakende rechter aandrijfas kan - na opnieuw invetten -volgens de garagist nog wel even mee en zorgt momenteel voor niks meer dan een vervelend geluid in krappe bochtjes. Bij de aanstaande grote beurt wordt-ie vervangen.
Rijgedrag
Zoals ik al eerder opmerkte, is de 1.4 naar mijn mening eigenlijk te zwak voor in de 306. Op zich komt-ie in het dagelijks verkeer prima mee, maar het houdt ook niet over. Het grootste pijnpunt is het hoge toerental op de snelweg. Bij 120 km/h draait het blokje zo'n 3.500 toeren en dat hoor je duidelijk. Nou haal ik de 120 km/h in de spits nergens, maar ook bij 100 km/h begint het al wat onrustig te klinken. Gelukkig maakt het onderstel alles goed. De auto is heerlijk comfortabel geveerd, zonder daarbij te zompig of nerveus te worden. Opvallend is het gemak waarmee de 306 met bochten omgaat. Om onderstuur te veroorzaken, moet je flink doortrappen. De auto zet zich netjes zonder daarbij teveel over te hellen en stuurt lekker direct. In tegenstelling tot veel moderne auto's zit er veel gevoel in het stuur, wat het snel nemen van strakke bochten een leuke ervaring maakt. De stoelen in de 306 maken het feestje af. Ze zijn heel comfortabel, maar niet te zacht. De zijdelingse steun die ze bieden is daarnaast echt een groot pluspunt.
Al met al zijn de eerste 12.000 kilometers in de 306 een fijne ervaring geweest. Op de krakende aandrijfas en het koelprobleem na - tot op heden heb ik pas 200 euro aan onderhoudskosten gehad - brengt de Peugeot me prinsheerlijk en probleemloos van A naar B. Hoewel het eerste speurwerk naar een modernere, grotere en luxere opvolger stiekem alweer van start is gegaan, heeft de 306 een plekje in mijn hart gekregen. Die opvolger zou nog wel eens op de lange baan geschoven kunnen worden.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.