Peugeot 306 GTI 16V (1999) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 306 GTI 16V |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 191.000 km |
- 177.500 km
Vorig jaar februari een peugeot 306 gti aangeschaft, het is mijn eerste auto. Na veel dubben toch maar een wat duurdere en nieuwere versie aangeschaft waar ik tot nu toe geen spijt van heb gehad.
De auto is van februari 1999 een fase 2, wel is waar met wat fase drie onderdelen.
Tot nu toe absoluut geen spijt van de aankoop, ik kocht de auto bij een garage met nieuwe apk en 4 nieuwe banden en een kleine beurt.
Toch was het wel even spannend in het begin, want na de eerste tankbeurt kwam ik er achter dat de auto benzine lekte...
Gelukkig bleef de schade beperkt en was er alleen een benzine slang gescheurd, deze heb ik na veel vloeken zelf weten te vervangen.
Laten we maar beginnen met de motor deze pakt heerlijk op en kan je onwijs lang door trekken tot 7000 toeren als je wilt, de zes bak zorgt er voor dat je bij iedere snelheid lekker snel kunt accelereren, de eerste twee versnellingen zijn behoorlijk lang en de laatste 4 zijn lekker kort, de zesde versnelling is dus absoluut geen overdrive, bij 120 kmp/h op de teller maakt de motor een kleine 3500 toeren best veel dus (in zijn 6).
Het geluid van deze motor is vrij braaf totdat je boven de 4000 toeren komt dan laat de motor zich lekker horen.
De wegligging van deze auto is heerlijk strak de auto stuurt goed met lekker veel gevoel, wel stuurt de auto nog best zwaar en samen met de overdreven grote draaicirkel is het geen parkeer wonder.
Kwa comfort ook niks te klagen, de auto is natuurlijk niet zacht afgeveerd maar biedt nog voldoende veercomfort samen met de met leer beklede sport stoelen kan je het uren volhouden.
Verbruik van de auto is goed te noemen gemiddeld 1 op 10 maar op de snelweg heb ik al 1 op 14 gehaald.
Wat nadelen zijn er natuurlijk ook zo is het interieur niet vrij van kraken, dit is bij een golf 4 beter voor elkaar. En dan hebben we de grote draaicirkel voor de rest een prima auto.
Problemen en werkzaamheden tot nu toe:
- gescheurde benzine slang = zelf verv 165.000
- thermostaat lekt kv = zelf verv 166.000
- Airco werkt niet = is afgevuld werkt weer perfect 167.000
- grote beurt met alle filters 175.000
Update
- 191.000 km
Ondertussen heb ik de auto alweer ruim twee jaar in bezit en nog steeds dik tevreden. Ondertussen de volgende dingen vervangen:
185.000 km Half leder interieur verv voor vol leer.
185.000 km Kabelboom deur verv (306 kwaal)
190.000 km Achterrem schijven plus blokken verv
190.000 km Airco opnieuw afgevuld (was weer leeg maar kan geen lek vinden)
Volgende moet nog:
- Radiateur vern (is behoorlijk roestig aan onderzijde)
- ruitenwissermotor achter is stuk
- olie beurt
Doe bijna alles zelf dat scheelt een hoop kosten. Voorlopig lekker blijven doorrijden dus.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.