Peugeot 306 Break XTdt 1.9 (1997)
Fraaie aanwinst
De populariteit van stationwagens in Europa is in 5 jaar tijd met maar liefst 85% gestegen. 't was dan ook een kwestie van tijd dat Peugeot na de stationwagen van de 406 met een 'Break', zoals de Fransen zeggen, zou uitkomen van de 306. De introductie van de gefacelifte 306 was daarvoor het geijkte moment. De Break treedt in deze test aan met de 1,9-liter turbodieselmotor in de ruim 41 mille kostende XT-uitvoering.
Diesels zijn vooral bij de zakelijke rijders erg in trek, al kiezen ook particulieren tegenwoordig gemakkelijker voor zo'n versie. Te meer daar de prestaties van de diesels mét turbo niet meer onderdoen voor die van benzinemotoren.
Dat laatste is zeker van toepassing op de zelfontsteker van Peugeot, die met behulp van een turbo met tussenkoeler 90 pk vermogen levert. De Peugeot heeft voor de sprint van 0-100 km/h bijna 14 seconden nodig. Niet supersnel, maar ook geen slomerik. De inhaaltest in '4' en '5' verloopt vlot: 11,1 en 15,2 s. Overigens is het motorgeluid niet overdreven hoog. Het testverbruik van 1:13,6 is heel netjes, zeker wanneer je weet dat 't in het dagelijks gebruik nog een puntje verbeterd kan worden.
De vijfversnellingsbak werkt probleemloos. De stuurbekrachtiging is aangenaam licht bij het parkeren en op de snelweg precies en direkt. De remmen zijn goed doseerbaar en doen waarvoor ze gemaakt zijn.
De Peugeot 306 Break heeft een zeer stevige wegligging. Hij is in snelle bochten bijna niet van zijn koers af te krijgen, of je moet heel gekke dingen doen. Ook met remmen in de bocht, iets dat normaal gesproken totaal uit den boze is, blijft hij netjes zijn weg vervolgen. De stabiliteit rechtuit is eveneens prima in orde. Hoe beter de wegligging is, des te korter we kunnen zijn: fijn en betrouwbaar.
Het lichtgrijs getinte interieur past precies bij zijn uiterlijk. De Break zit er immers niet super-zakelijk uit. De verlenging van de achterkant is als 't ware een 'uitbouw' van de sedan. Merkwaardig dat de portieren van deze 306 een wat iel blikkerig geluid ten gehore brengen als je ze dichtgooit. Toch voelt de auto als geheel niet zo dun aan als het geluid je zou doen denken. Minpunt voor de 306.
Compleet
Het zitmeubilair van deze Break doet wat minder robuust aan dan we gewend zijn van Peugeot. De bekleding zou wat dikker mogen zijn en de zittingen een tikkie langer. Fijn is wel de verstelbare lendensteun en de hoogteverstelling in de bestuurdersstoel. Omdat ook het stuur in hoogte verstelbaar is, is de zitpositie goed instelbaar. De zitruimte voor- en achterin is goed, al zijn er modellen die achterin meer bieden. Hoofdsteunen achter zijn standaard.
Een bestuurdersairbag ontbreekt evenmin. Wie zijn passagier wil beschermen, is 500 gulden kwijt. Elektrische raambediening is voor alle zijruiten aanwezig. De portiervakken zijn kort en smal, terwijl ook het dashboardkastje onderbemeten is. Deze minpuntjes worden niet gecompenseerd door de aanwezigheid van vakken in de achterportieren, want voorin heb je daar weinig aan. Elektrische verstelling voor de (verwarmde) buitenspiegels is standaard en je krijgt er ook nog een regensensor bij. De 306 heeft verder afstandsbediening op de centrale portiervergrendeling en startblokkering.
In de 442 liter grote laadruimte kun je heel wat koffers kwijt. Het laadvermogen bedraagt 480 kg. De afdekking van de laadruimte ziet er niet zo robuust uit, maar de afdekking uit één stuk bevalt in de praktijk goed en sluit langs de zijruitjes mooi af. Verder is de laadvloer van de Peugeot voorzien van anti-slipstrippen. De vergrendeling van de achterklep bij de 306 werkt over de centrale portiervergrendeling en je kan hem met een knop aan de buitenkant openen.
De Peugeot 306 is met zijn rustig presterende turbodiesel een comfortabele auto. Het onderstel is gelukkig niet té soepel en blijkt goed berekend op hogere snelheden. Helaas zijn de stoelen niet comfortabel genoeg om binnen korte tijd veel kilometers te verslinden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 306 Break XTdt 1.9 |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.984 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.905 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 196 Nm bij 2.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.344 mm / 1.680 mm / 1.443 mm |
Wielbasis | 2.580 mm |
Massa leeg | 1.175 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.000 kg |
Banden | 185/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,7 s (fabrieksopgave: 14,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,1 s / 15,5 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |