Peugeot 306 Break XT 1.6 (1998)

autoreview

Peugeot 306 Break XT 1.6 (1998)

Signalement

Uitvoering306 Break XT 1.6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na lang zoeken heb ik voor de vervanging van mijn 13 jaar oude Opel Astra diesel stationwagen mijn oog laten vallen op een 9 jaar oude Peugeot 306 1.6 (8V)XT Stationwagen.
De styling vind ik erg mooi en modern voor een station uit deze periode (ook de neus/smoel van de auto vind ik erg mooi!)
(Mijn auto heeft de 1999 /Phase II carrosserie & styling aan de buitenkant en interieur, maar de 8V motor is van voor 1999, evenals de accesoires/uitrusting)

Ik heb mn keuze op de XT uitvoering (uit 1998/ 1999) laten vanwege zijn meer dan complete uitrusting: Dubbele airbags, ABS, CV (+ startonderbreker), Electr. Ramen (achter uitschakelbaar), Electr. spiegels (+ verwarmt), Regen-sensor (!), Airco (CC), In hoogte verstelbaar stuur & -stoel, Verstelb. lendesteun bestuurder, Leeslampjes voor, W.w. ramen, Licht metalen velgen, Mistlampen, Afdekplank bagage-ruimte, Hout-accent dashboard, Velours bekleding, van binnen-uit verstelbare verlichting (+ dashboard), etc. etc.

(Nb. Mijn auto heeft als extra tevens nog: Elect. Schuifdak & Trekhaak met hulpveren.
Jongere (XT) modellen hebben het voordeel van zij-airbags en een andere motor (16V inj.), maar deze hebben geen hout-accent in het dashboard en de 8V motor beviel mij prima in de praktijk. (Wel heb ik ivm het verbruik voor de 1.6 8V uitvoering gekozen ipv de 1.8 8V; mijn verbruik ligt tussen de 1:12 - 1:15)

In de praktijk kan deze auto moeiteloos op verschillende manieren gereden worden: met souplesse en comforabel; de auto heeft genoeg trekkracht op lage toeren, is (dan) stil en het veer-comfort zorgt voor relaxte ritten.
Maar ook met een (meer) sportieve rijstijl kan de auto goed uit de voeten: de motor brult lekker door bij hoge toeren ( tot ca. 5500 tpm) en komt dan meer dan vlot mee in het (gehaaste) verkeer. Wel is het natuurlijk een stationwagen en helt hij best wel over in de bochten en is onderstuur duidelijk aanwezig. De auto gedraagt zich echter onder normale (weers-)omstandigheden voldoende voorspelbaar.

Kortom: Ik (& de andere gezinsleden) zijn helemaal happy & trots met deze auto & zijn blij met deze aanschaf.

+ Uitusting (automatische ruitenwisser!)
+ Comfort
+ Souplesse motor (8V uitvoering)
+ Rij-eigenschappen ( remmen & vering!)

- Storingen electronica
- Versnellingsbak: te korte 1e versnelling + wat stroef/ hakerigig.
- Storingen airco
- Plaatsing & groote van de asbak
- Bijzonder weinig vakjes e/o ruimte voor kleine spullen.
- Handgreep / openen van achter-klep onhandig.

PROBLEMEN

- Storing electrische bediening ramen & spiegels.
- Werking Airco.
- Defecte verlichting.
- Lekkage open dak (niet van peugeot)
- Dashboard gaat spontaan op slot.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.