Peugeot 306 Break XT 1.8 (1998)
Ruimte op zijn Frans
Zo op het eerste gezicht ziet de Break er niet spectaculair uit: een hatchback met een aangeplakt achterdeel. Maar de fraaie glaspartij aan de achterkant, die helemaal rond loopt van het ene achterportier naar het andere, geeft hem toch een chique uitstraling. Een eigenzinnig detail zijn de achterlichten die een stukje 'doorschieten' in die glaspartij. Deze 306 Break is het aankijken beslist waard.
Van zo'n stationcar mag je minimaal het nodige praktische gebruiksgemak verwachten. Tenslotte koop je hem daarvoor. Door de achterlichten verticaal te zetten, heeft Peugeot in ieder geval gezorgd voor een brede laadopening. Een deel van de achterbumper gaat met de klep mee omhoog zodat je zware stukken vrijwel horizontaal naar binnen kunt schuiven. Handig zijn dan de standaard kunststof strips op de laadvloer waarover zware spullen makkelijker te schuiven zijn. Bevestigingsogen zijn ook standaard en het gebruiksgemak wordt nog verhoogd door een handig spannet om klein grut op zijn plaats te houden. De Break heeft standaard een vrij stevige afdekking voor het bagageruim waarbij het ook mogelijk is om van de achterbank iets uit het ruim te pakken. De achterbank is in ongelijke delen neer te klappen en levert een minimaal oplopende laadvloer op. Door de speciale constructie van de achterwielophanging zitten de wielkasten nauwelijks in de weg.
Naast een flinke ruimte voor bagage biedt de 306 ook een heel fatsoenlijke interieurruimte. Op de voorstoelen heb je voldoende bewegingsvrijheid en achterin vinden we zitruimte die voldoet aan het klassegemiddelde: niet royaal, maar ook niet krap. Zoals de meeste stationcars is ook in deze Peugeot de hoofdruimte achterin centimeters meer dan bij de hatchback. De voorstoelen zouden iets meer steun onderin de rug mogen geven, maar zitten verder niet verkeerd. De bekleding is smaakvol met een luxueuze uitstraling.
De 306 onderscheidt zich in zijn klasse met een eigenzinnig gelijnd dashboard. Het is weer eens wat anders en de overzichtelijkheid heeft er niet onder geleden. Slechts de schakelaars voor de elektrisch bediende ramen achter zijn een beetje verdwaald op de middentunnel achter de pook.
Prettige rij-auto
Onze testauto was voorzien van de 1,8-liter zestienklepper die zich in de praktijk ontpopte als een fijne kameraad. Door zijn souplesse pakt 'ie al vanaf lage toerentallen op waardoor je niet ver in de versnellingen hoeft door te trekken. Even roeren in de goed schakelende bak en daar gaan we weer. Pas boven de 4000 toeren ga je de motor duidelijker horen. Naast een goed uitgekiende motor-bak-combinatie heeft Peugeot de 306 ook een heerlijk onderstel meegegeven. Peugeot weet als vrijwel geen ander een zeer comfortabele afstemming te koppelen aan prima rij-eigenschappen. Dat betekent dat vrijwel alle oneffenheden zijn weggedempt voordat ze de billen van de inzittenden bereiken en dat je met de 306 lekker strak door de bocht kunt. De besturing is vrij direct en geeft een goed gevoel. De remmen geven met een vlotte rijstijl evenmin krimp en passen dan ook harmonisch in het fraaie beeld van dit onderstel. Hoewel je het niet zou verwachten, is dit typisch zo'n auto om nog even een ommetje mee te maken alvorens op het thuishonk aan te sturen.
Met de uitrusting van deze Break XT zit het wel goed. Mag ook wel voor het topmodel met een prijs van een dikke 40 mille. Alle elektrische zaken zijn aanwezig evenals een afstandsbediening voor de centrale vergrendeling. Maar ook een radiocassettespeler zit er al af fabriek in. Of een regensensor die zich automatisch instelt op de hoeveelheid nattigheid op de voorruit. Een airbag in het stuur is standaard, maar eentje voor de passagier kost zo'n f 500 extra. Ben je meteen het kastje bovenop het dashboard kwijt. Neem je ook nog een airco, dan blijft er van het kastje daaronder ook niet veel meer over en wordt de bergruimte voor klein grut gering.
De Break-versie van de 306 laat een goede indruk achter. Als 1.8 XT is het een buitengewoon prettige auto voor gevarieerd gebruik. Alleen zou Peugeot snel eens iets moeten doen aan de blikkerig klinkende deuren; dat geluid past niet bij de kwaliteiten die deze auto heeft.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 306 Break XT 1.8 |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.454 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.761 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 101 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 153 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.344 mm / 1.680 mm / 1.449 mm |
Wielbasis | 2.580 mm |
Massa leeg | 1.160 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.000 kg |
Banden | 185/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 172 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 15,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,2s |
Brandstofverbruik | 9,2 l/100km |