Peugeot 306 Break XT 2.0 HDI (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Break XT 2.0 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 128.000 km |
Levensloop Peugeot 128.000 - 302.000 km
- 128.000 km
In juni 2005 kocht ik mijn Peugeot 306 2.0 HDI. De kilometerstand bedroeg toen ongeveer 128000. Daarvoor had ik enkele jaren een Ford Escort Clipper TD gereden. Deze ging weg omdat ik hier niets dan problemen mee had. Om op de kosten te besparen reed ik al 2 jaar met een defecte turbo…
Vanaf het begin had ik erg veel plezier met de Peugeot. Hij ligt/lag als een blok op de weg, zeker als je een Escort gewend bent. Wel moest ik na 4 weken de wielen uit laten lijnen. Bij de verkoop was afgesproken dat de verkoper dit zou doen en ik was er vanuit gegaan dat dit ook daadwerkelijk gebeurd was. Tot ik na 4 weken bij toeval op mijn linker voorband een lichte vlek zag. Toen ik beter keek zag ik tot mijn schrik dat het rubber compleet was versleten en dat ik dus op de laag keek die onder het rubber zat… Met een beetje pech had ik dus een klapband kunnen krijgen.
De auto was gekocht in Twello en ik woonde in Zevenaar. Gezien de slechte staat van de banden durfde ik niet helemaal naar Twello te rijden. Heel voorzichtig naar de dichtstbijzijnde bandenzaak gereden, nieuwe banden laten monteren en de zaak uit laten lijnen. De verkoper van de auto heeft later de uitlijnkosten wel terug betaald, maar de banden die afgesleten waren wilde hij niet vergoeden.…
Maar na deze slechte start heb ik niet het idee dat ik veel problemen gehad heb, zeker niet in vergelijking mat de Escort.
Alle reparaties/onderhoud die ik aan de Peugeot heb gehad, heb ik bijgehouden en heb ik hieronder weergegeven. Alleen van de grote reparaties zijn de kosten vermeld.
131004 wielen uit laten lijnen
149535 grote beurt, glas van linker buitenspiegel
vervangen (E 325,-)
157987 distributieriem, spanrollen en waterpomp vervangen,
ruitensproeiers vervangen, APK (E 590,-)
158419 kentekenplaatverlichting links vervangen
165900 dimlicht linksvoor vervangen
168592 kleine beurt (E 230,-)
169950 dimlicht rechtsvoor vervangen
177992 ruitenwissers vervangen
188788 draadbundel die storing veroorzaakte vervangen,
brandstoffilter vervangen, grote beurt, V-snaar vervangen
(E 753,- !!). De auto is daarna niet meer onderhouden
door de Peugeot-dealer…
197996 airco gerepareerd (E 400,-) en schakelaar
richtingaanwijzer/verlichting vervangen (E 100,-)
198700 dimlicht linksvoor vervangen
200525 dimlicht rechtsvoor vervangen
201482 2 nieuwe voorbanden
203469 draadbundel raambediening vervangen (raam voorportieren
gingen niet meer open), remblokken achter vervangen,
volledige kleine beurt
206900 uitlaat compleet vernieuwd (E 490,-)
222033 kentekenplaatverlichting links achter vervangen
227140 grote beurt, glas mistlamp rechtsvoor vervangen, diverse
lampjes op dashboard vervangen, remblokken vervangen
227293 dimlicht linksvoor vervangen
231140 glas mistlamp linksvoor vervangen
242518 stuurkogel linksvoor vervangen, mistlampje achter
vervangen, APK
246396 schijf van krukaspoelie afgebroken en vervangen. Auto
moest worden afgesleept. Werd dus een dure reparatie
(E 480,- incl. vervangend vervoer)
247162 dimlicht linksvoor vervangen
249868 kleine beurt, uitlezen storingslampje
252500 knipperautomaat kapot en vervangen
263277 2 nieuwe voorbanden
271680 verlichting achter toerenteller vervangen
282200 buitentemperatuurmeter naast klokje defect
284154 dimlicht linksvoor vervangen
287000 distributieriem en spanrollen vervangen, verlichting
achter temperatuurmeter, achter toerenteller en achter de
schakelaar voor de ventilator vervangen, kleine beurt
(E 376,-)
290776 auto slaat tijdens het rijden af en start niet meer;
brandstofpomp kapot. Auto af laten slepen, brandstofmeter
met pomp vervangen (E 480,-)
292240 achteras vervangen ivm scheef wiel rechtsachter. Hiervoor
is wel een achteras van de sloop gebruikt (E 100,-). Het
rechter achterwiel was in de loop van de tijd steeds
schuiner gaan staan. Zo schuin zelfs, dat de band in een
bocht tegen de wielkas aan liep en het ook niet meer
verantwoord was om met twee kinderen achterin de auto te
gaan rijden. Een klein hobbeltje had namelijk al tot
gevolg dat er een piepend/jankend geluid hoorbaar was als
de auto over een oneffenheid in de weg reed…
292656 ruitenwissers vervangen
300540 voorruit vervangen nadat deze door de vorst was gebarsten
300826 dimlicht linksvoor vervangen
301032 parkeerlichten links en rechts vervangen
302000 auto verkocht
Ik weet niet of bovenstaande reparaties meer dan gemiddeld zijn. Dat mogen jullie zelf beoordelen.
Eén van de dingen die ik nog wel wil noemen is het comfort. De bestuurdersstoel is niets op aan te merken. Ik heb daar altijd prima in gezeten. De passagiersstoel is een ander verhaal. Mijn vriendin heeft ook een 306 en bij beide auto's in de lendensteun van de passagiersstoel absoluut onder de maat waardoor je al op de iets langere ritten pijn in de onderrug krijgt. De rugleuning van deze stoel is gewoon niet stevig genoeg.
De auto zou wel wat meer opberg-ruimte mogen hebben. De deurvakken en het handschoenenvak bieden niet voldoende ruimte.
Eén probleem bleef iedere keer terug komen. Het oranje lampje “zelfdiagnose motor” ging iedere keer branden. Dit is meerdere malen gereset en een enkele keer is er iets gerepareerd. Tot aan het moment dat ik de auto verkocht bleef dit het geval.
Ik heb nooit helemaal begrepen wat nou precies het probleem was maar volgens mij ontstond de storing door twee kabels onder de motorkap. Door spanning (inductie-spanning???) tussen deze twee kabels zou er iedere keer een storing optreden. Om het probleem op te lossen was er al een keer een by-pass gemaakt maar ook daarmee was het probleem niet opgelost. MOGELIJK zou het probleem opgelost zijn als een complete kabelbundel vernieuwd zou worden, maar dat was niet zeker… DAT hebben we dus maar niet laten doen.
De auto is uiteindelijk verkocht terwijl het controlelampje op het dashboard brandde.…
169236 storingslampje “zelfdiagnose motor” gaat tijdens de reis
naar Frankrijk branden. Bij het intrappen van het
gaspedaal reageert de auto niet en blijft met lage
snelheid door rijden.
Storing in Foetz (Luxemburg) bij de Peugeot-dealer uit
laten lezen. De gasregulator zou eigenlijk vervangen
moeten worden. Met brandend storingslampje de reis
vervolgd, maar de storing is niet meer opgetreden. Bij
terugkomst in Nederland storing laten resetten, waarbij
het storingslampje uit ging.
177076 lampje brandt weer (na 7840 km)
249868 uitlezen storingslampje en resetten
262400 storingslampje brandt weer (na 12500 km)
265637 storingslampje is weer gereset
267700 stroringslampje is weer gaan branden (na 2063 km)
277357 storingslampje gereset
280593 storingslampje weer gaan branden (na 3200 km)
290776 storingslampje gerest bij vervangen brandstofpomp
300826 storingslampje brandt weer ( na 10.000 km)
302000 auto verkocht
Ik heb de auto aangeschaft in juni 2005 en heb deze in februari 2010 ingeruild voor een Volkswagen Passat 1.9 TDI Comfortline uit januari 2002. De beenruimte achterin de Peugeot was te klein geworden (of de kinderen te groot, want de auto zal niet gekrompen zijn denk ik….), dus er moest wat groters komen. En met de val van het kabinet en de kilometerheffing die daarmee voorlopig van de baan is, durfde ik wel weer een grotere diesel aan….
Mijn bevindingen met de Volkswagen zal ik tzt ook op deze site zetten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.