Peugeot 206 XT 1.4 HDI (2002)
City-hopper
Ook al is de 206 dan pas drie jaar oud, er viel toch wel wat aan te moderniseren. In het motorenprogramma kwam nog een ouderwetse 1,9 liter diesel met rotatiepomp voor. Daar moest natuurlijk verandering in komen. Het werd tijd dat die oude diesel vervangen werd door een hedendaagse zelfontbrander met common rail. Nu leverde Peugeot de 206 al wel met zo'n moderne diesel, maar dan eentje met een nog grotere cilinderinhoud dan de 1.9; de 2.0 HDI. Met die forse, moderne diesel onder de kap is de 206 beduidend sneller dan met de oude 1.9D. Wat er nog ontbrak, was een echte opvolger van die 1.9D; een versie met zo'n beetje dezelfde prestaties. Die opvolger is gekomen in de vorm van de 206 1.4 HDI. Met turbo en common rail levert hij 50 kW/70 pk bij 4.000 tpm. Daar-mee is hij goed voor 168 km/h.
We besluiten met 'onze' Peugeot 1.4 HDI te gaan city-hoppen; we willen een aantal steden aandoen waar ook de city-hoppende vliegtuigen komen, met als
verste punt de stad Luxemburg. De tank van het Peugeotje gaat nokkie-vol. Er moeten fotospullen en een bescheiden hoeveelheid reisbagage voor twee personen mee. Alles past makkelijk in de netjes gevormde bagageruimte. De achterbank met z'n in ongelijke delen neerklapbare leuning en zitting kan op z'n plaats blijven. Dus er zouden achter nog twee of drie mensen mee kunnen, al zitten ze wel wat krap. We spelen nog even met het in hoogte verstelbare stuur en de ook in hoogte verstelbare stoel. De verstelling van de rugleuning – met een hendeltje – werkt niet zo handig. Als we tevreden zijn met de zitpositie, gaan we er vandoor. De meeste van onze medeweggebruikers lijken weinig haast te hebben. Op die manier merk je eigenlijk niet eens dat de 206 1.4 HDI bepaald niet een van de vlotste is, want we kunnen zonder mankeren met het verkeer mee komen. We denken nog eens aan de acceleratie 0-100. In de folder staat dat deze 206 in 14,7 s van 0-100 km/h moet kunnen optrekken. Dat is al niet snel, en wij kregen geen betere tijd dan 16 s op de stopwatch.
Flink koppel
File! Dat betekent: optrekken, opschakelen, afremmen en weer terugschakelen. Niets aan de hand; de pook gaat vlot van de ene versnelling naar de andere. En zoveel hoeft er nu ook weer niet geschakeld te worden. Want met het flinke koppel dat al bij betrekkelijk weinig toeren paraat is, kun je makkelijk het tempo laten zakken en weer optrekken zonder dat het pookje verzet hoeft te worden. Tegen tien uur 's avonds staan we met onze Peugeot voor het Aeroport de Luxembourg, waar op dat tijdstip een serene rust heerst.
De volgende morgen; koude start. Dan hoor je toch wel wat dieselgeluiden. Maar als de temperatuur van de motor oploopt, worden ze snel minder. In het interieur is het lekker rustig. Toch lijkt hier iets niet te kloppen. Volgens de geluidsmeter is de 206 1.4 HDI helemaal niet zo stil, terwijl ons gehoor zegt dat 'ie dat wel is. Hebben de geluidstechnici hier een klein mirakel verricht door juist de hinderlijke tonen weg te filteren? De weg die we gisteren hebben afgelegd, rijden we nu in omgekeerde richting. Met op het ogenblik van vertrek een tank die nog bijna half vol is. Tussen Luxemburg en Brussel, op de lange Ardennenhellingen met af en toe een stevig stijgingspercentage moet het motortje hard werken, maar het houdt zich kranig. Een enkele keer besluiten we om van de vijfde naar de vierde versnelling terug te schakelen. Maar echt nodig is het niet. We doen de luchthaven van Brussel aan en daarna het vrijwel uitgestorven vliegveldje van Antwerpen. Dan gaat het weer richting Nederland. De wijzer van de brandstofmeter is nu toch wel flink gezakt, maar: "Rotterdam moeten we kunnen halen", zeggen we tegen elkaar. Dan gaat het lampje van de brandstofmeter branden. We missen een tankstation dat door reconstructie van de weg wat onhandig ligt. Maar Rotterdam Airport is niet ver meer weg. Als we het vliegveld bij de Maasstad bereiken, staat de wijzer toch wel erg laag. Dus gaan we meteen naar de pomp. Geen kilometer te vroeg blijkt het. We tanken precies zoveel brandstof als de Peugeot 206 volgens het boekje mee nemen kan: 50 liter. Sinds de vorige tankstop hebben we 925 kilometer afgelegd; een verbruik van 5,4 l/100 km ofwel 1:18,5. Heel niet slecht. En het moet nog beter kunnen. Als we er een beetje ons best voor hadden gedaan, waren we zeker dichter bij de fabrieksopgave van 1:23,3 uitgekomen.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 206 XT 1.4 HDI |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.130 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.398 cc |
Maximaal vermogen | 50 kW / 70 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 150 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.822 mm / 1.652 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.442 mm |
Massa leeg | 961 kg |
Laadvermogen | 564 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 524 kg |
Banden | 175/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 168 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,0 s (fabrieksopgave: 14,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,6 s / 17,9 s |
Brandstofverbruik | 4,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 113 g/km |