Opel Vectra (2005) - Test
Geastraliseerd
Met een nieuwe neus, opgewaardeerd interieur en een op scherp gezet onderstel biedt de Opel Vectra zijn belangrijkste opponent, de Volkswagen Passat, weer frisse tegenwind.
Wie zegt de wijzigingen aan de gefacelifte Vectra en Signum nauwelijks te zien, moet maar eens langs de opticien gaan. De hogere neus, grotere koplampen, opvallender grille en forsere bumpers geven het model een opvallender voorkomen, terwijl het huidige model een stuk anoniemer door het verkeer gaat. Het is nu ook weer niet zo dat het muurbloempje van de klas opeens als een zwaar opgemaakte vamp de klas binnenkomt, maar moderner oogt het zeker. De beoordeling of de Vectra en Signum er met de nieuwe neus op vooruitgaan, laten we verder aan u over. Tussen de Vectra sedan en de stationwagon zijn er geen frontale verschillen, de sportiever gelijnde GTS heeft donkerder koplampen en de Signum beschikt over meer chroomwerk in de neus waarmee hij aangeeft de topper van de reeks te zijn. In de basis bleef het dash van de middenklasser, maar Opel past voor de bovenkant een iets vriendelijker ogende kunststof, die bovendien fraaier afgerond is. De sierlijsten op de portieren en over het dashboard bestaat uit twee materialen, en dat moet voor een chiquer aanzien zorgen. Vast een antwoord op de grote strip die het Passat-dash kenmerkt. Verder heeft een Vectra of Signum modeljaar 2006-bestuurder hetzelfde uitzicht als zijn collega in een oudere uitvoering. Niet echt een opwindende aanblik, maar het vormt wel een keurig verzorgd geheel. Tijdens de kennismaking met het nieuwe gamma, bespeuren we tot twee keer toe een nare rammel. Waar het precies vandaan komt, weten we niet, maar we vermoeden van achter het instrumentarium. Zowel in een sedan 1.9 CDTI als in een GTS 2.8 V6 Turbo was het te horen. Binnenkort voelen we de nieuwe Vectra voor een langere tijd aan de tand, waardoor we kunnen beoordelen of het een chronisch probleem is.
Twee V6 Turbo's
Interessant nieuws voor liefhebbers van dik gemotoriseerde middenklassers is de komst van de 2.8 V6 turbomotor. De General Motors-krachtbron gaan we nog vaak tegenkomen, hij zit al in de Saab 9-3, de Cadillac BLS krijgt 'm ook. Er zijn twee versies, een met 230 pk en een wat wildere met 255 pk, die de Vectra OPC extra pit gaat bezorgen. Verwacht geen adembenemende acceleraties en een kippenvelbezorgend motorgeluid. Daarvoor is de 2.8 V6 Turbo absoluut niet bedoeld, wellicht dat de OPC die sensaties teweeg brengt. Het is gewoon een keurige zespitter, die over een opvallend breed toerengebied trekkracht biedt. Al bij 1.800 toeren levert de 2.8 zijn maximum koppel van 330 Nm en dat blijft hij doen tot 4.500 toeren . Door de souplesse en de gelijkmatige acceleratie lijkt de Vectra GTS waarmee we op pad zijn wellicht minder snel, maar reken maar dat het hard gaat. Als we even de grens over gaan bij Kerkrade staat de snelheidsmeter zo op 240. En dan te bedenken dat we pas bij 220 overschakelden van vier naar vijf! De motor is altijd gekoppeld aan een zesbak, wij reden de handgeschakelde transmissie. Niet alleen de overbrengingen zijn lang, ook de slag die de pook moet maken is fors, en daarbij werkt de zesbak een tikkeltje hakerig. Het motorgeluid blijft keurig op de achtergrond en door de lange overbrengingen draait de motor weinig toeren. Zeker in combinatie met de ruime Signum-koets is het een ideale reisauto waarmee je als je zint hebt, op de autobahn vreselijk tekeer kunt gaan. De top is immers 250 km/h. Maar prettig kilometers vreten is het ook met de 1.9 CDTI. We reden de krachtigste versie met 150 pk, een weldaad voor de dieselrijder met zijn smeuïge trekkracht en stille optreden. Nieuw in het gamma is de 1.9 CDTI met 100 pk en 260 Nm, de instapdiesel. Overigens biedt Opel ook nog de 3.0 V6 CDTI aan, die er met 184 pk en 400 Nm pk's en koppel bij krijgt. Wat ons betreft een overbodige motor, gezien het prettige karakter van de sterkste 1.9 CDTI. Alle zelfontbranders beschikken over een roetfilter en voldoen aan de Euro IV-normen.
Verbeterde response
Opel heeft de wielophanging voor en achter aangepast waardoor ook de besturing erop vooruit gaat. We bespeuren meer gevoel maar het systeem heeft vooral aan directheid gewonnen. Dat laatste heeft te maken met een preciezere afstemming van de schokdempers. Bovendien monteert Opel een kleiner stuur wat de enthousiaste automobilist alleen maar zal toejuichen. Nieuwe lagerschalen in de wielophanging zorgen voor een soepeler karakter, een nieuwe stabilisatorstang voor beperkt de wrijving en rolbewegingen. Het stuur laat zich helaas niet zo ver naar de bestuurder toehalen, in de Passat is dit bijvoorbeeld wel mogelijk. Het onderstel doet zijn werk in stilte, de klappen die het wegdek doorgeeft, worden in elk geval geruisloos opgevallen. We reden zowel de diesel als de V6 turbo met het IDS-plusonderstel, met elektronische demping. In de sportfunctie van dat systeem wordt niet alleen de demping straffer, ook de besturing wordt directer en de motor reageert gretiger op het gaspedaal. In de benzineversie voel je dat laatste beter dan in de 1.9 CDTI, de demping wordt bovendien erg hard. Maar dat is natuurlijk een keuze die je als bestuurder maakt, door een druk op de Sportknop. Standaard heeft elke Vectra een IDS-onderstel (Interactive Driving System), met McPhersons voor en een viervoudige ophanging achter, ABS, Cornering Brake Control, elektronische remkrachtverdeling en traction control. De toevoeging plus met Continuous Damping Control (CDC) is echter als optie op meer uitvoeringen te bestellen, de elektronische demping tilt de rijeigenschappen net als bij de Astra naar een hoger plan. IDS-plus is standaard op de 2.8 V6 Turbo en de 3.0 CDTI, en kan besteld worden op de 2.2, 2.0 Turbo en de 150 pk sterke 1.9 CDTI.
1.6 benzine begin 2006
Het lijkt erop dat Opel zich vooral om de top van het Vectra- en Signumgamma bekommerd heeft, maar ook onderaan het gamma verandert er het nodige. Niet alleen in de vorm van de 1.9 CDTI met 100 pk maar ook door de komst van een 1.6-benzinemotor. Bij de komst van de vernieuwde modellen naar de showroom op 19 september is de instapper met 105 pk nog niet van de partij, maar vanaf januari biedt Opel hem aan, in combinatie met een beperkt aantal uitrustingsniveau's. Deze versie is vooral aantrekkelijk voor de particuliere koper, het leeuwendeel van de Vectra's en Signums wordt zakelijk gereden. Eveneens in januari arriveert de verse 1.8 benzine, die van 122 naar 140 pk gaat. Niets lijkt nu nog een succesvolle tweede jeugd van de huidige Vectra in de weg te staan, al zijn we benieuwd of we het rammeltje in de test-Vectra die we binnenkort ophalen ook horen. De nieuwe 2.8 V6 Turbo-motor is niet leverbaar in de sedan, hetzelfde geldt voor de zescilinder diesel. De vernieuwde Vectra begint bij 24.545 euro, de V6 turbo is er vanaf 37.740 euro als GTS, en da's een uiterst scherpe prijs.