Opel Astra OPC - Zafira OPC - Vectra OPC (2006) - Test

Opczwepend

Opel OPC assorti
Opel Astra OPCOpel Vectra StationwagonOpel Zafira OPCOpel Zafira OPCOpel Zafira OPCOpel Astra OPC
AutoWeek 46 2005
AutoWeek 46 2005

Je leest het in AutoWeek 46 2005

Voor wie het nog niet duidelijk was dat Opel het saaie imago voorgoed van zich wil afschudden, opent het merk een OPC-offensief dat zijn weerga niet kent. Maar liefst drie modellen met deze lettercombinatie en dikke turbomotoren zijn in Nederland gearriveerd.

Drie modellen tegelijk. Het is Opel menens met OPC. En dit is nog maar het begin, de Duitsers willen van elk model zo'n hitsige variant. Nu zijn het de Astra, Zafira en Vectra (GTS en SW) die aan een behandeling van het Opel Performance Center moesten geloven, volgend jaar maken we kennis met de Meriva en Corsa OPC, en wie weet wat ze nog meer in petto hebben. Een nieuwe GT? Die staat voor 2007 op stapel. Het zijn stuk voor stuk modellen die in niches opereren. Zo verwacht Opel van de belangrijkste OPC, de Astra, niet meer dan 150 exemplaren per jaar in Nederland te verkopen. Overigens komt de snelle hatchback geen moment te vroeg. Met zijn 240 pk sterke 2,0-liter turbomotor doet 'ie helemaal mee in de klasse der hot hatches. Ga maar na, Ford lanceert de Focus ST met 225 pk sterke vijfcilinderturbo, waarmee we volgende week kennismaken, de eerste Golfs R32 zijn op weg naar de dealers en BMW heeft zich kort geleden aan het front gemeld met de 130i. Voor E 36.995 stap je in de Astra die stamvaders heeft als de Kadett GSi 16V en de GTE. Bekijks trek je zeker. Is het niet vanwege de knalblauwe OPC-lak, dan komt het wel door de opvallende 18-inchwielen, een maatje groter kan overigens ook. En wat te denken van de dikke achterkant, waarbij een centrale uitlaatpijp onder de forse bumper steekt. Een en al machtsvertoon, en dat is wat de koper in deze klasse wil. Nu oogt de Astra GTC-koets die hij als basis heeft al lekker dynamisch. Neem van ons aan, de Astra OPC maakt zijn uiterlijk helemaal waar. Wat een geweld! De turbo blaast als een kater die door vijf straathonden in het nauw gedrongen is. Die slaan geheid op de vlucht als ze de agressief klinkende Astra OPC zouden horen aankomen. Er is geen auto in deze klasse die zo klinkt, de Renault Mégane RS wil ook best een aardig potje blazen, maar verhoudt zich als Tom Poes tot de Leeuwenkoning als het om verbale kwaliteiten gaat. Het 240 pk sterke tweeliterblok van de Astra levert 320 Nm bij 2.400 tpm. Da's best een laag toerental, maar toch krijgt de turbo het voor het gevoel pas bij 3.000 toeren echt naar zijn zin. De turboboost bezorgt de Astra-inzittenden bijna verschoven ruggenwervels. Boven de 6.000 tpm neemt de gretigheid van de motor rap af, meer dan ongeveer 6.800 toeren zit er echt niet in. Opel koppelt zowel in de Astra als de Zafira de krachtcentrale aan een handgeschakelde zesbak. Helaas zit de pook in de hatchback te laag, bovendien ligt de hoekige bovenkant niet echt lekker in de hand. Ook het gevoel dat de pook biedt, die te lange slagen moet maken, valt tegen.Op het soms spekgladde asfalt op Sicilië glijdt de Astra snel over de voorwielen weg in snel genomen bochten. Ga je even van het gas af, dan gaat dat direct over in licht overstuur. Bij het uitaccelereren hebben de voorwielen het zwaar. Niet vreemd voor zo'n krachtig aangedreven voorwielaandrijver. Het ESP-lampje knippert dan heftig, maar de elektronische ingrepen voelen niet hinderlijk aan. Overigens laat de elektronische regelneef zich ook uitschakelen. Met een druk op de sportknop maak je de demping van het IDSPlus-onderstel straffer, en de besturing nog directer. Ook de tegendruk neemt toe. De OPC is kei- en keihard, ook met het elektronisch geregelde chassis in de normale stand. Mensen met rugklachten hebben 't niet alleen zwaar door de klappen van de turbo, ook de stevigheid van het onderstel kan hun parten spelen. De doorgewinterde GTI-fan zit daar niet mee en zal bijzonder enthousiast zijn over de heerlijke Recaro-sportstoelen. Ze hebben erg dikke randen en ze zijn breder dan de exemplaren in de Ford Focus ST.

GTI onder de MPV's

Van de vorige Zafira bestond ook al een OPC-versie. Blijkbaar zijn er sportieve huisvaders die als de koters er niet bij zijn, flink willen boenderen. De brave zevenzitter wordt met behulp van skirts, grote 18-inchwielen en twee hoekige uitlaten getransformeerd in de GTI onder de MPV's. Met de 2,0-literturbo van 240 pk is de auto absoluut de snelste in zijn segment. De sprint van 0-100 km/h duurt slechts 7,8 seconden en de top bedraagt 231 km/h. Het is een vreemde gewaarwording om vanaf zo'n hoge zitpositie te worden afgeschoten. Alsof je op een barkruk zit en wordt gelanceerd. Het stuur ligt wat vlak, maar de pook staat in de Zafira juist weer lekker hoog. Beter binnen handbereik dan in de Astra OPC, en ook de slagen die pook maakt bij het doorlopen van de zes vesnellingen zijn korter. Zo agressief als de Astra klinkt de Zafira niet, maar ergens uit de verte, achter de zesde en de zevende stoel klinkt een sportieve brom. Het geblaas van de turbo klinkt wat beschaafder. Opel vraagt 41.995 euro voor de Zafira OPC, die ook het IDSPlus-onderstel heeft. Als er honderd per jaar van verkocht worden, is Opel allang blij, het gaat immers om een nicheproduct.

Snelste Opel

De snelste aller Opels is de Vectra GTS OPC, en ook deze snelle rakker werd weer ontwikkeld met het gezin in het achterhoofd. Hij is er namelijk ook als Stationwagon. Een concurrent als de Ford Mondeo ST 220 laat de Vectra dankzij de 2,8-liter V6 Turbo met 255 pk achter zich. Het is dezelfde motor die de Saab 9-3 Aero heeft. De voortstuwing is uiteraard voortreffelijk, hij laat een zwaar turbogeluid horen maar we missen toch een beetje de zescilindergrom. De Vectra OPC gaat onbeschoft, maar ook een beetje emotieloos hard. Want ook de feedback die de besturing geeft is gering. Direct stuurt de opgefokte middenklasser zeker, maar dat de auto voorwielaandrijving heeft, breekt hem in snel genomen, korte bochten wel op. Nog eerder dan de Astra glijdt hij over de voorwielen weg. Spektakel gegarandeerd, zeker als je het ESP uitzet. De Vectra OPC is erg gevaarlijk voor je rijbewijs, omdat de auto je ongemerkt opzweept. De overbrengingen van de handgeschakelde zesbak lijken eindeloos. Om vanuit stilstand de 100 km/h te halen, hoef je maar één keer te schakelen. Dat spurtje is in 6,7 seconden (SW: 6,9 s) achter de rug. Vervolgens haalt de GTS door tot een ongelimiteerde 260 km/h, waarmee je als OPC-bestuurder een lange neus maakt naar alle BMW- en Mercedes-bestuurders, die dan al met een tegen de begrenzer aanhikkende bolide rijden. De teller gaat tot een imposante 300. Dat je met een snelle Vectra rijdt, ontgaat niemand dankzij de 18-inchwielen, bumpers met veel gaaswerk en de dubbele uitlaat. Bij alle OPC's kunnen kopers kiezen uit vier lakkleuren: Arden Blue, Star Silver, Black Sapphire en Magma Red. Arden Blue is dé OPC-kleur die ook te zien is op de remklauwen. Wat is de lekkerste OPC? Zonder meer de Astra. De hete hatchback is spectaculair, razendsnel en bijzonder opzwepend. Samen met het uitbundige uiterlijk zijn dat de juiste ingrediënten. Hij is sneller dan de Golf GTI, maar heeft door dat hogere vermogen veel meer moeite met tractie. Qua snelheid zit hij de duurdere Golf R32 op de hielen, maar die heeft vierwielaandrijving en een vette zespitter. De Zafira OPC is uniek in zijn klasse, en zeker vermakelijk. De Vectra OPC betrekt zijn bestuurder net iets te weinig bij het rijden, het surplus aan vermogen ten opzichte van de Mondeo ST 220 wordt daardoor te niet gedaan.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum