Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Opel
  • Omega Stationwagon

Opel Omega Stationwagon 2.5 TD MV6 (1997)

Hoge ambitie

Opel Omega Stationwagon 2.5 TD MV6 (1997)
  • Autotest
9 augustus 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Naast de drie grote Duitse prestigemerken heeft het wereldconcern GM 't met zijn wat burgerlijke Opel-image niet makkelijk. Maar de luxueuze Omega stationwagon mag in de hoogste kringen gezien worden.

Net als in de middenklasse wint de stationcar in het grotere luxe-segment de laatste jaren aan populariteit. Waar vroeger economie en doelmatigheid voorop stonden bij de keuze van dit soort auto's, krijgen luxe, comfort en prestaties steeds meer
aandacht. Het resultaat is dat er tegenwoordig rond de 100.000 gulden stationcars worden aangeboden, die meer weg hebben van een statige limo dan van een sober bedrijfsvoertuig. Dat beeld wordt nog versterkt door de gestrekte stationcar-lijn, die de ontwerpers meer creatieve ruimte geeft dan het dwangbuis van de heersende personenwagenmode. Voor het modeljaar 1998 is de Omega heel licht gefacelift.
Ondanks de toenemende luxe-trend blijft de wagon echter een werkpaard, dat meestal zakelijk de kost moet verdienen. Daarom is het begrijpelijk dat vooral de kilometervreters steeds vaker kiezen voor economisch dieselen, dat dankzij de recente technische vooruitgang weinig onderdoet voor het genoegen van een forse benzinemotor. Zeker als het een moderne turbodiesel met elektronisch geregelde inspuiting betreft, zijn de nadelen ten opzichte van benzine sterk verminderd, terwijl het traditionele zuinigheidsvoordeel nog lijkt toe te nemen.
Zo'n moderne turbodiesel met genoeg vermogen om de forse Omega stationwagon moeiteloos voort te stuwen, is bijvoorbeeld de fraai rondlopende, soepele 2,5-liter zescilinder die BMW samen met het Oostenrijkse Steyr heeft ontwikkeld. Met behulp van een tussenkoeler levert die motor 130 pk's aan de krukas en omdat hij is bedoeld voor noord-zuid-montage past hij ook prima bij de Opel Omega, die net als andere grote, dure auto's traditioneel op de achterwielen wordt aangedreven.
Aangezien Opel zo'n machine niet zelf op de plank had staan, is er dan ook een deal gesloten met BMW om die motor in de Omega te mogen hangen. Dat levert de vreemde situatie op, dat BMW aldus een van z'n concurrenten op het paard helpt, al mogen we aannemen dat daar wel compensatie voor is gevonden... De aan Opel geleverde motor is trouwens niet exact gelijk aan de BMW-uitvoering: door een andere programmering van de inspuitcomputer ligt z'n topvermogen 13 pk lager bij een eveneens iets lager toerental en levert hij ook iets minder koppel. Kwade tongen beweren dat BMW dit heeft bedongen, bij Opel zegt men hautain de voorkeur te geven aan wat meer rust boven het uiterste aan vermogen.
Na een weekje flink doorstomen in de Omega met z'n vlekkeloos schakelende 4-automaat hebben we de neiging om het met de Opel-filosofie eens te zijn. Want op vermogen en trekkracht valt zowel gevoelsmatig als op grond van de cijfers weinig aan te merken, terwijl we bijzonder onder de indruk zijn geraakt van de uitzonderlijke rust in de interieur van deze diesel.

Absolute topper
Zelfs kritisch afgemeten aan het geluidsniveau in een absolute topper als de inmiddels vervangen 350-dieselversie van de Mercedes S-klasse scoort deze Opel voortreffelijk: bij 100 km/h met 64 dB even onwaarschijnlijk-stil en bij 120 km/h met 68 dB slechts 1,5 dB meer.
Zeker voor een diesel is dat uitzonderlijk; het betekent dat Opel niet alleen een goede keus heeft gemaakt met de fraaie BMW-krachtbron, maar ook dat de Omega zeer degelijk, met veel aandacht voor comfort is gebouwd. Dat merk je ook aan de verregaande isolatie van wind- en bandengedruis, de zit in de veelvoudig (elektrisch!) verstelbare stoelen, de ruimte voor de voor- en achterinzittenden en niet in 't minst aan de bijna overdadige verzameling gemakken aan boord. Je kunt 't zo gek niet bedenken of het zit erop, tot en met zij-airbags in de rugleuning van de voorstoelen aan toe. Het accessoires- overzicht is lang en het lijstje met de tegen bijbetaling verkrijgbare extra's is ultra-kort.
Over de vele goede eigenschappen van Opels vlaggeschip zou je nog makkelijk een pagina kunnen uitweiden, maar 't verhaal zou daardoor eentonig worden. Het enige nadeel is eigenlijk dat zo'n comfortabele reisauto met alles d'rop en d'ran zo veel moet kosten. Weliswaar valt 't vergeleken met de concurrentie nog mee, maar bijna 90.000 gulden is een boel geld, zelfs als de brandstofkosten relatief laag zijn. Het enige alternatief dat in de buurt komt, is de 'kale' GL-diesel stationcar, die dik 20 mille minder moet opbrengen, nagenoeg even fijn rijdt, uiteraard dezelfde ruimte biedt, maar z'n inzittenden uiteraard minder verwent dan zo'n kostelijke MV6-automaat.

Signalement

Merk Opel
Model Omega Stationwagon 2.5 TD MV6
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 40.591

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.498 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 2.200 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.819 mm / 1.786 mm / 1.505 mm
Wielbasis 2.730 mm
Massa leeg 1.590 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden205/65VR15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,8 s (fabrieksopgave: 13,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 11,2s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Opel Omega
Opel Opel Omega
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Omega specificaties
  • Opel Omega occasions
  • Opel Omega video's
Advies en informatie
  • Opel Omega tests
  • Opel Omega gebruikersreviews
  • Opel Omega index
PREMIUM
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

Met de Yaris Cross is Toyota een herintreder in het segment der compacte cross-overs. Voorzien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Omega (1990)

    Opel Omega (1990)

    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Omega Stationwagon 2.0i-16V GL (1999)

    Opel Omega Stationwagon 2.0i-16V GL (1999)

    2
    • 4 september 2019
  • Gebruikersreview
    Opel Omega 2.0i-16V Sport (1998)

    Opel Omega 2.0i-16V Sport (1998)

    8
    • 17 september 2018
  • Gebruikersreview
    Opel Omega 2.5 TD Elegance (2000)

    Opel Omega 2.5 TD Elegance (2000)

    3
    • 18 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Opel Omega 3.0i-V6 MV6 (1999)

    Opel Omega 3.0i-V6 MV6 (1999)

    • 24 november 2011
  • Gebruikersreview
    Opel Omega 3.0i-V6 MV6 (1999)

    Opel Omega 3.0i-V6 MV6 (1999)

    • 24 november 2011
  • Gebruikersreview
    Opel Omega Stationwagon 2.0i-16V GL (1996)

    Opel Omega Stationwagon 2.0i-16V GL (1996)

    10
    • 21 februari 2011
meer reviews
Test: Opel Rocks-e

Test: Opel Rocks-e

68

Als een pop-up-tentje in een villawijk staat de elektrische Rocks-e tussen de andere modellen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Mazda Xedos 9 vs. Opel Omega - Youngtimerdubbeltest

    Mazda Xedos 9 vs. Opel Omega - Youngtimerdubbeltest

    • 5 oktober 2021
  • Nieuws
    Opel Omega (1992) - In het Wild

    Opel Omega (1992) - In het Wild

    29
    • 13 september 2021
  • Nieuws
    Opel Omega A - Facelift Friday

    Opel Omega A - Facelift Friday

    44
    • 7 mei 2021
  • Nieuws
    De Tweeling: Opel Omega – Cadillac Catera

    De Tweeling: Opel Omega – Cadillac Catera

    28
    • 4 augustus 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Opel Omega B

    Facelift Friday: Opel Omega B

    84
    • 4 mei 2018
  • Opel Omega 2.2 (2002 / 636.565 km) - Klokje Rond

    Opel Omega 2.2 (2002 / 636.565 km) - Klokje...

    58
    • 10 november 2016
  • PREMIUM
    Opel Omega 2.2-16V Caravan Business Edition

    Opel Omega 2.2-16V Caravan Business Edition

    • 8 november 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Opel Astra (1995) - Liefhebber Gezocht

    Opel Astra (1995) - Liefhebber Gezocht

    29
    • 29 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Opel bouwt 500.000ste Crossland

    Opel bouwt 500.000ste Crossland

    39
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    21
    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van Calibra Turbo

    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van...

    30
    • 5 juni 2022
  • Achtergrond
    De Opel Junior uit 1983 was een slimme stadsauto

    De Opel Junior uit 1983 was een slimme...

    23
    • 4 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden