Opel Omega Stationwagon 2.0i GL (1996)

autoreview

Opel Omega Stationwagon 2.0i GL (1996)

Signalement

UitvoeringOmega Stationwagon 2.0i GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf309.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Opel Omega is de vervanger voor de A2 en is geintroduceerd voor het modeljaar 1995, een intoductie die plaatsvond onder veel tamtam, revolutionair, zo omschreef men de overgang.
Nu kom ik uit een A2 Omega dus een vergelijk is op z,n plaats,vooral omdat het gaat om gelijke uitvoeringen met dezelfde motor: de 2.0-8v,in stationwagenversie wel te verstaan.
De eerste indruk die deze B1 op mij maakte was die van een kasteel die wat moeizaam van de plek kwam, wat is deze auto traag! De A2 had dezelfde motor, maar woog zo’n 250 kg minder!Het resultaat van veiligheid zoals balken in de deuren, airbags en allerlei electronica doen zich onaangenaam gelden want de A2 is veel dynamischer.
De auto voelde log en zwaar aan, heeft minder gevoel in het stuur maar het veiligheidsgevoel is vele malen groter! Wat een tank.
Geluidsisolatie is sterk verbeterd, ook de afwerking van het interieur is hoger en oogt veel moderner en ziet er serieuzer uit. Minder werkpaard, meer luxepaard zeg maar.
Dingen zoals de remmen zijn echt bijna on-Opels verbeterd (standaard ABS).
Voor zo’n grote station straalt ie uiterlijke robuustheid uit, en enige mate van sier. Daar kom je pas achter als je hem naast een A2 zet, of zo,n grote vierkante concurrent uit Zweden! De (laad)ruimte is ongeevenaard, het comfort hoog en de rijeigenschappen veilig en robuust, echter ook afstandelijk.. Het verbruik op LPG G3 is zo’n 1 op 9 gemiddeld.

Zoekt u een grote,veilige auto zonder poespas,opsmuk en ben u vreemd van statussymboolgevoelens dan is dit een goed alternatief.
Bij slim onderhoud (eigen hand,of een gewone vakgarage) kunt u erg veel besparen doordat originele onderdelen niet tot de koopjes behoren!

PROBLEMEN

Kocht deze auto als inruilertje bij m’n vorige baas met dik 3 ton op de klok.
De auto heeft een G3 installatie en dus valt de wegenbelasting nog te behapstukken, echter kon er al meteen mee aan de slag.
De draagarmen voor vervangen, nieuwe voorremblokken geplaatst, klein oliebeurtje aan gedaan, 4 nieuwe banden op aluvelgen van m’n vorige A2-Omega omdat die echt licht zijn en fijn afrollen en ook omdat de borbets die er onder zaten lelijke dingen waren en in de catagorie zwaarmetalen wielen vielen door goedkoop Italiaans alu! Wisserbladen vervangen rondom, stoelverwarming van een A2 omega ingebouwd en de dubbele lendesteunverstelling van die A2 erin gezet want standaard is de leuning te vlak, heb er lenslampunits voorin gezet want met de originele komlampunits is het nachtzicht om te huilen...en toen..rijden!
Met de 2.0i-8v motor die maar kort in dit B1 model geleverd is gaat de auto van 0 tot 100 in de loop van de dag, trappen helpt niet en doe ik dus ook niet, de 8v kop is probleemlozer op lpg dan de 16v.
Comfort is hoog, erg fijne stoelen(nu wel), het is een rustige gezapige toerwagen met bakken ruimte!,de bank gaat helemaal plat en geeft dik 2meter lengte vrij,rijdt ong 1op9 op lpg gemiddeld en heeft bij steviger doorrijden last van olieverbruik.. start altijd.
Inmiddels is het raammechaniek (ZELF zwengelen!) LV kapot en zakt de ruit,voorschokdempers komen eraan, uitlaat rammelt (vastzetten) en de distrie moet vervangen worden, omdat ik alles zelf doe en ’uit het wereldje’ kom zijn de kosten laag,een enkel roestplekje boven de wielrand Linksachter.. voorlopig hou ik hem nog wel ff..zolang de 2.0 blijft doen wat ie nu doet. Heb al een reservemotor liggen..op naar de 4 ton?

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens