Nissan Patrol GR 3.0 Di Turbo Sport (2000)

Lekker baggeren

Nissan Patrol GR 3.0 Di Turbo Sport
De Nissan Patrol is er - en dat zie je meteen - voor het echte werk. Geen futuristisch personenauto-achtig interieur, maar een bonkige body, hoog op de poten en met een brede snuit. De kwaliteiten van de Patrol liggen ook niet direct op verhard.

We staan voor de poort bij de ENCI in Maastricht. De portier kijkt vanuit zijn hokje naar beneden en zegt in zangerig Maastrichts: 'Nu is hij nog blauw, maar als jullie vanmiddag hier weer zijn, is hij helemaal grijs. Echt waar.' Nou, dat klinkt alsof we een leuke middag gaan krijgen in deze mergelgroeve. Doe die slagboom maar open. Op een rustige plek in de groeve vinden we een nogal uitdagende omgeving. Veel zand, hellingen, modder, stof, grind en stenen, 'n echt 4x4-paradijs dus. Hier moet een Nissan Patrol zich wel thuisvoelen.
Want de Patrol is zo te zien een echt werkpaard. Een terreinreus. Voor rijden in het terrein is een motor met flink wat koppel van levensgroot belang. Daarom zocht Nissan zijn heil in een spiksplinternieuwe direct ingespoten viercilinder dieselmotor. Een viercilinder, ja, want deze drieliter vervangt de oude zescilinder 2.8 turbodiesel. De vierpitter is op veel fronten een hele vooruitgang: meer vermogen, veel meer koppel en hij zorgt voor meer gang in de Patrol. In cijfers: 158 pk en 354 Nm bij 2.000 tpm.
De Patrol is vrij simpel afgewerkt met bruinig kunststof en veel hard plastic. Zo te zien heeft ook geen enkele ontwerper zich al te druk gemaakt om de vormgeving van deze werkplek. Alles zit erop - da's alles.
De standaard ditjes en datjes omvatten onder meer een handbediende airco, twee frontairbags, ABS, elektrisch bediende ramen en spiegels, lichtmetalen velgen en centrale vergrendeling met a.b. En uiteraard zit alle andere meestal-wel-standaarduitrusting er op. Wat we heel erg missen is een 'geheugen' op de voerstoelen. Iedere keer als je iemand hebt laten instappen achterin en je schuift de stoel terug, komt de leuning in een kaarsrechte basispositie terecht. Moet je keer op keer je stoel opnieuw instellen.
De in tweeën gedeelde achterdeur is bijzonder handig. Kun je ook nog eens iets uit de auto pakken als je achter dicht op een andere auto staat geparkeerd.

Uitschakelbare stabilisatorstang

Verwacht geen geraffineerd rijcomfort in de Patrol. De tussenbak is nog een echte mechanische bak en niet zo'n futuristisch elektronisch ding. Nee, gewoon, kloink en hij staat in de juiste stand.
Minder geraffineerd wil niet zeggen slechter - in tegendeel. De Patrol staat in het terrein zijn mannetje. Hij kan heel veel. Gaat makkelijk over de slechte weg, klimt en daalt makkelijk en de uitschakelbare stabilisatorstang geeft ook veel mogelijkheden. En dat is in 4x4-land is unieks. Gewoon met een druk op de knop zorg je ervoor dat de starre wielophanging beter veert. Het geeft in ieder geval meer comfort op de hele slechte 'weg'. Ons testterrein was nu ook weer niet zo extreem dat we echt een defintief oordeel over deze feature kunnen geven. Als we door het water rijden wordt hij minder afgeremd dan andere terreinauto's. De Nissan verdient al met al heel wat offroad-punten.
Ons dagje spelen in de groeve loopt ten einde. Grijs is onze Patrol. Een dikke laag heel fijne mergelblubber heeft zich vastgekleefd aan alles, maar dan ook alles wat in contact komt met de buitenlucht. Alleen de ruitenwissers konden zich door de blubber heen ploegen voor een klein beetje uitzicht. Wij hebben persoonlijk zelden zulke smerige auto's gezien - zeggen we niet zonder trots.
Tot besluit gaan we een lekker stuk rijden op de gewone weg. Want op klinkers, asfalt en verkeersdrempels daar zal een Nissan Patrol zich over het algemeen het meest bevinden.
Verwacht bij een grote 4x4 als deze twee geen personenauto-achtig weggedrag. Hobbels in de weg worden nauwelijks gladgestreken en alles komt twee keer harder aan dan je gewend bent. In bochten hang je met z'n allen naar een kant en op verkeersdrempels springen je boodschappen even omhoog. Hoe voorzichtig je ook rijdt, je hobbelt en wiebelt meer dan normaal. Koop je een 4WD dan moet je nu eenmaal wat concessies doen aan het comfort. De Nissan Patrol is wat onrustig, maar stuurt goed. Er zit voldoende gevoel in, zodat je vertrouwd je bochten kunt inzetten
We willen de Patrol niet afbreken, maar zijn relatieve belegenheid zit hem wel een beetje in de weg. Het geeft hem tegelijkertijd ook weer iets stoers. Een auto waarin je niet zo de neiging hebt om de boel schoon te willen houden. Hier wordt gewerkt! En als het op werken aankomt, dan is de Nissan ongekend goed.

Signalement

Merk Nissan
Model Patrol GR 3.0 Di Turbo Sport
Carrosserie 3-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 44.273

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.953 cc
Maximaal vermogen 116 kW / 158 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 354 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 95 l
Lengte / breedte / hoogte 4.440 mm / 1.930 mm / 1.840 mm
Wielbasis 2.400 mm
Massa leeg 2.155 kg
Laadvermogen 695 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden265/70R16Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,5 s (fabrieksopgave: 15,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,8 s / 16,4 s
Brandstofverbruik 10,8 l/100km
CO2-uitstoot 288 g/km