Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Nissan Micra

De weg omhoog

Nissan Micra
  • Rob van Ginneken
  • Eerste rijtest
2 oktober 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2000 week 32
AutoWeek 2000 week 32

Je leest het in AutoWeek 2000 week 32

Over een jaar of twee komt Nissan met een compleet nieuwe Micra. Tot die tijd moeten we het doen met een gefacelifte versie. Nou ja, moeten... 'n Beetje extra beenruimte achterin was aardig geweest, maar verder valt er prima met de kleine Nissan te leven.

Eigenlijk kun je de introductie van de nieuwe Micra bij wijze van spreken wel schriftelijk afdoen. De veranderingen liggen tamelijk voor de hand. Laten we beginnen bij het begin: het uiterlijk. Daarop zijn de bekende persteksten over 'meer volwassen' en 'het nieuwe familiegezicht' van toepassing. Dikkere bumpers in kleur, de bekende grille met de twee vleugeltjes, koplampen achter helder glas, extra stootlijsten hier en daar. Afijn, het recept is bekend.

Achter vallen weer andere details op. Zoals de aangepaste verlichtingsblokken, een omhoog verhuisd derde remlicht, andere handgreep achterop (helaas moet je de klep met de sleutel openen) en bijvoorbeeld een iets logischer gevormde wisser. Die laatste staat niet langer pront rechtop, maar loopt met een zwierige curve naar rechts. Afijn, voeg daar ook nog details aan toe als een andere omlijsting van de nummerplaten en een aangepaste vormgeving van de wielen en je weet ongeveer alles.

Aan het werk

Toch? Nou, nee. De heren hebben zich er helemaal niet zo makkelijk vanaf gemaakt. Zo is een nieuw interieur ontworpen dat de styling van de grotere modellen volgt. En dat mag je in een basismodel natuurlijk graag horen. Het moet gezegd: het ziet er niet verkeerd uit. Vooral als je een versie kiest met het zogenaamde Ambition interieur.
Het two-tone dashboard is dan namelijk steenrood en antracietkleurig. Ook de bekleding heeft rode accenten. De andere mogelijkheid is het Classic interieur. De naam zegt het al: klassiek. Dezelfde vormen, maar je hebt nog maar zelden zoveel verschillende tinten grijs gezien.
Verder valt er weinig te zeuren. Je zit goed en hebt voorin nog heel redelijk de ruimte ook. Achterin is het allemaal een tikje krapper geregeld, maar deze Micra is natuurlijk ook hoogstens een auto voor het spreekwoordelijke kleine gezin.

Techniek

Ook de techniek is beetgepakt. Om te beginnen valt op dat je naast de bekende 1-litermotor met 44 kW/60 pk nu kunt kiezen voor een 1.4-literversie. Uiteraard ook een zestienklepper. De grote benzinemotor groeide om heel precies te zijn van 1275 cc naar 1348 kubieke centimeters. Het heilzame effect is dat hij niet alleen meer power levert (60 kW/82 pk), maar ook een portie extra trekkracht (108 Nm). En daarmee is het een hele vlotte jongen geworden. Een top van 170 kilometer en een sprint naar honderd in 11,9 tellen is immers niet verkeerd. Nu we toch de boekhouding verzorgen: Nissan belooft een verbruik rond de 6,4 liter op 100 kilometer.
Dieselaars kunnen overigens ook terecht bij de 1.5-liter D met 42 kW/57 pk. Je vraagt je alleen wèl af waarom je dat eigenlijk zou doen, want hij is maar marginaal zuiniger dan de 1-liter benzine en kost een mille of zes meer. We durven het omslagpunt niet eens te berekenen. Een gokje: veertig-, vijftigduizend kilometer per jaar?
Nissan heeft overigens ook de transmissies gemodificeerd. Bij de handgeschakelde versies werden één en twéé langer om het geluid terug te dringen, terwijl de CVT automaat door wat nieuwe techniek ook 'kruipt' als je hem inschakelt. Kennelijk was dat een wens van de kopers. Nu we het toch over geluid hebben: rustig rijdend is die CVT inderdaad een verademing, maar als je hem op zijn staart trapt, loeit de motor er wel èrg lustig op los. Zeker in de Sport-stand.
Alles bij elkaar betekent de nieuwe Micra best een stap vooruit. Sturen deed hij al heel aardig, het comfort is merkbaar opgeschroefd, het oogt allemaal fraaier en ook details als verbeterde remmen en bijvoorbeeld een anti-diefstal startblokkering zijn nooit weg.
Tot slot de prijzen. De 1-liter is er vanaf 21.495 gulden (zonder stuurbekrachtiging), de nieuwe 1.4 in een Comfort-versie heb je bijvoorbeeld vanaf een kleine 25 mille.

  • Houd me op de hoogte over de Nissan Micra
Nissan Micra Nissan Micra

PRIVATE LEASE Nissan Micra

INFO
Athlon
Athlon
Nissan Micra IG-T 92 Acenta (5D/5H)
€ 349
Bekijk nu ⟩
Nissan
Nissan
Nissan Micra I-GT 92 Acenta (5D/5H)
€ 374
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Nissan Micra IG-T 92 N-Design (5D/5H)
€ 329
 
Nissan Micra in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta Navigatie / PDC / Clima / Airco

    Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta Navigatie / PDC / Clima / Airco

    • 2018
    • 36.417 km

    € 13.950

    Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta org. NL-auto camera navigatie

    Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta org. NL-auto camera navigatie

    • 2018
    • 20.151 km

    € 14.940

    Nissan Micra 1.0 , centrale vergrendeling , stuurbekrachtiging, elec.ramen

    Nissan Micra 1.0 , centrale vergrendeling , stuurbekrachtiging, elec.ramen

    • 2005
    • 195.139 km

    € 1.250

Meer Nissan Micra occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Nissan Micra | Nieuw: update 2021

    65
    • 30 december 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Micra specificaties
  • Nissan Micra occasions
  • Nissan Micra video's
Advies en informatie
  • Nissan Micra tests
  • Nissan Micra gebruikersreviews
  • Nissan Micra index
PREMIUM
Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

De twee Nissans Qashqai op de foto zijn vrijwel identiek. Alleen je voeten zouden het verschil...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Micra 1.0 GX (1997)

    Nissan Micra 1.0 GX (1997)

    2
    • 23 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra (1992)

    Nissan Micra (1992)

    2
    • 30 november 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra IG-T 90 Tekna (2017)

    Nissan Micra IG-T 90 Tekna (2017)

    3
    • 31 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra 1.0 (1993)

    Nissan Micra 1.0 (1993)

    5
    • 28 december 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra C+C 1.6 Tekna+ (2008)

    Nissan Micra C+C 1.6 Tekna+ (2008)

    • 30 november 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra I-GT 90 Tekna (2018)

    Nissan Micra I-GT 90 Tekna (2018)

    2
    • 2 november 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Micra 1.0 (1994)

    Nissan Micra 1.0 (1994)

    4
    • 19 september 2020
meer reviews
Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

De Nissan Micra van de K11-generatie kennen we als een Japanner van de onsterfelijke soort....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Micra-opvolger wordt broertje van elektrische Renault 5

    Nissan Micra-opvolger wordt broertje van...

    27
    • 27 januari 2022
  • Nieuws
    ‘Renault-Nissan-Mitsubishi schroeft EV-investeringen nog verder op’

    ‘Renault-Nissan-Mitsubishi schroeft EV-investeringen...

    96
    • 24 januari 2022
  • Nissan Micra - Occasion aankoopadvies

    Nissan Micra - Occasion aankoopadvies

    27
    • 27 oktober 2021
  • Nieuws
    Opgewarmd: oude Nissan Micra weer gefacelift

    Opgewarmd: oude Nissan Micra weer gefacelift

    20
    • 1 februari 2021
  • PREMIUM
    Test: Nissan Micra vs. Peugeot 208

    Test: Nissan Micra vs. Peugeot 208

    • 12 januari 2021
  • Nieuws
    Prijs Nissan Micra 2021 bekend

    Prijs Nissan Micra 2021 bekend

    9
    • 23 november 2020
Merk
Merk
  • Autotest
    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt Juke met hybridesysteem Renault

    Nissan Juke Hybrid - Eerste rijtest: zo...

    10
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus bij de dealer

    Prijs Nissan Juke Hybrid bekend, in augustus...

    19
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Nissan Altima

    Facelift voor Nissan Altima

    11
    • 9 juni 2022
  • Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km - Klokje Rond

    Nissan Micra 1.3 – 2000 – 361.834 km -...

    • 30 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer lang avontuur

    Elektrische Nissan Ariya op 27.000 kilometer...

    10
    • 24 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden