Nissan Almera 2.0 D GX (1997)
Braaf werkpaard
In Glamourland hoort hij niet thuis, de Nissan Almera 2.0 GX D. Hij moet het hebben van zuinigheid en vlijt, niet van een flitsend uiterlijk of pittige prestaties. Een krachtpatser is de dieselmotor die deze middenklasser aandrijft dan ook niet. Het gaat hier om een gewone, 'ouderwetse' diesel zonder turbo. De 1974-cc zelfontbrander van de Almera brengt het tot een vermogen van 55 kW/75 pk bij 4800 tpm en een koppel van 132 Nm bij 2800 tpm. De Almera 2.0 D moet daarmee volgens de fabrikant 156 km/h kunnen halen.
Flitsende acceleratietijden mogen we dan ook niet verwachten. Uit de technische gegevens leren we dat de diesel in 16,8 seconden vanuit stilstand naar honderd zou kunnen optrekken. Bij onze eigen meting bleef hij met 17 seconden wat achter bij de fabrieksopgave. De tussensprint (80-120) was evenmin flitsend. In het vierde verzet klokten we hem op 16,9 en in '5' op 24,5 seconden. Als je wilt inhalen kun je dus beter terug gaan naar '4'.
En hoe het zit het met de 'dieselgeluiden' die tot het interieur doordringen? De waarde van rond de 70 dB bij 100 km/h mag 'gehoord' worden, maar bij 120 wordt de Almera met 73 decibel toch wat rumoerig. En het verbruik? Met gemiddeld 1:14,7 voor de Almera heel netjes.
Recht-toe-recht-aan
Hoewel de Almera 5-deurs officieel een hatchback is, heeft hij een nagenoeg rechte, stationwagenachtige achtersteven. Dit oogt misschien niet zo fraai, maar geeft wel lekker veel ruimte in het interieur. Ook in het leefgedeelte van de Almera zien we dat de Nissan vooral een recht-toe-recht-aan type is.
Een in hoogte verstelbaar airbagstuur is standaard.
Als er rechts zo'n luchtkussen gemonteerd kan worden, gaat dat vaak ten koste van de aflegruimte op het dashboard. Niet echter bij de Nissan. De aflegruimte op het dashboard is nog praktisch ook, want hij bestaat uit een bakje waarin de spullen blijven liggen. Diverse kleinigheden kunnen verder een onderkomen vinden vóór de versnellingspook, achter de handrem, in een vakje links van het stuur en in vrij lange maar smalle portiervakken.
De Nissan is voorzien van vrij harde, enigszins 'Duits' aandoende stoelen met een niet nadrukkelijk sportieve profilering. Mensen die achterin plaatsnemen, vinden daar voldoende plaats voor hoofd en benen.
Het ruim van de Almera heeft een inhoud van 340 liter; middelmatig in deze klasse. Jammer dat de kofferruimte een beetje onregelmatig van vorm is; dat scheelt in de praktische bruikbaarheid. Een in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning en zitting is standaard.
Een aantal onderdelen van het toebehoren dat de Almera GX D aan boord heeft is al ter sprake geweest. Maar we gaan nu het beeld completer maken. Centrale portiervergrendeling is standaard. Het openen en sluiten van de zijruiten vergt slingerwerk. De buitenspiegels zijn van binnenuit elektrisch verstelbaar. Het in hoogte verstelbare stuur kwam al aan de orde evenals het airbagstuur. Verder hoort een elektronische startonderbreker tot de uitrusting. Een accessoire dat in deze klasse nog maar weinig voorkomt, is een airconditioning. Maar de Almera krijgt deze installatie om het klimaat in de auto te regelen standaard mee.
De Almera staat op een stevig onderstel dat hem een bijna sportief weggedrag bezorgt. Het lijkt je uit te dagen om er bij het bochtenwerk flink tegenaan te gaan. Nu kan dat makkelijk, want deze Nissan is berekend op heel wat krachtiger motoren dan de diesel met z'n 75 pk. Daardoor blijft hij in een vlotgenomen bocht mooi neutraal. Bovendien houden de stugge vering en de dwarsstabilisatie het koetswerk netjes rechtop. Sportiviteit en stevigheid hebben wél hun invloed op het comfort als de toestand van het wegdek te wensen overlaat. De inzittenden merken dan duidelijk wat voor soort plaveisel er onder de wielen door gaat en een stootje af en toe moeten ze kunnen verdragen.
De stuurbekrachtiging sluit aan bij de - enigszins sportieve - aard van het beestje. Hij reageert direct, maar niet overdreven op de bevelen van de chauffeur. Schakelen vraagt weinig inspanning of beleid. De Almera diesel is gewoon een probleemloos, braaf werkpaard.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Almera 2.0 D GX |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.561 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.974 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.800 tpm |
Maximaal koppel | 132 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.120 mm / 1.690 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.535 mm |
Massa leeg | 1.130 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 840 kg / 550 kg |
Banden | 185/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 156 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 17,0 s (fabrieksopgave: 16,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,9 s / 24,5 s |