Nissan Almera 1.8 Sport – 2002 – 385.038 km – Klokje rond

Eigenaar heeft hem al zestien jaar in bezit

39 reacties

Video

De Nissan Almera was even van onze radar verdwenen en we vermoeden dat er veel exemplaren naar het buitenland zijn gegaan. Zo niet het exemplaar van Eric Gerritsen. Deze dappere thuissleutelaar rijdt al zestien jaar in zijn betrouwbare Japanner met 1,8-liter motor. Kan hij nog even door?

Creatief opgelost remprobleem

Wat te doen als je onderweg iets voelt trillen en je na inspectie ontdekt dat de linker achterrem is vastgelopen? De meeste mensen trekken dan hun gele hesje aan, zoeken een veilige plek achter de vangrail en bellen de wegenwacht. Zo niet Eric Gerritsen. “Ik had een paar dagen daarvoor aan de achterremmen gesleuteld en eenmaal op de snelweg voelde ik een lichte trilling in de stoel en had meteen al mijn vermoedens. Inderdaad, er kwam flink wat rook uit het wiel. Tja, wat moet je dan? Ik kon niets anders bedenken dan de remblokjes eruit te halen en verder te rijden.”

Dit voorval is tekenend voor de inventiviteit en het doorzettingsvermogen van Eric, die het rijden met zijn Almera vooral zo goedkoop mogelijk wil houden. Dat een Japanse auto dan een goede basis zou zijn, wist hij al vanaf zijn jeugd. Gerritsen senior reed een Primera en de broer van Eric is de trotse eigenaar van een Subaru Impreza 1.6. “Die Impreza heeft al 390.000 kilometer op de klok. Het feit dat hij mij heeft ingehaald, zit mij natuurlijk niet lekker. Ik moet nu echt mijn best gaan doen om dat te overtreffen, maar het gaat tegenwoordig niet zo hard meer nu ik op de fiets naar mijn werk ga. De eerste tien jaar reed ik zo’n 25.000 kilometer per jaar, elke dag naar Gorinchem. Het andere uiterste: tijdens corona deed ik vijf maanden met een tank benzine.”

Voelbaar vermoeid

In zestien jaar tijd verandert er het nodige in een mensenleven, zo ook bij Eric. Hij werd vader van twee jongens, die steeds groter worden. Je zou denken dat er inmiddels een stationwagon of op zijn minst een auto met vijfdeurskoets op de oprit zou staan, maar niets is minder waar. “We redden ons goed met de Almera. Afgelopen zomer hebben we het weer gered op vakantie. Wat mij betreft heb je echt geen stationwagon of SUV nodig. Als de jongens echt groot worden, moet ik maar eens verder kijken.”

Om de langere reizen met name voor de kinderen enigszins te veraangenamen, heeft hij de airco gerepareerd. “Die heeft het maar een jaar gedaan. Na dertien jaar heb ik hem weer laten vullen en toen bleek de condensor lek. Die heb ik vernieuwd. Daarna lekte de pomp. Omdat een nieuwe nogal duur is, haalde ik er een op de sloop. Die hield het niet lang vol, dus uiteindelijk heb ik toch maar een nieuwe gekocht.”

Het zou gek zijn als keurmeester Joep Schuurman niet het nodige was opgevallen tijdens zijn proefrit. We hebben het immers over een 23 jaar oude auto met bijna vier ton op de klok. “Een beetje vermoeid is hij wel, maar van een set nieuwe banden en schokdempers zou hij al enorm opknappen. Dat zou ik alleen niet meer in deze auto investeren, ook al houdt de motor het nog wel even vol.”

Meer olieverbruik

Zoals viel te verwachten, wordt roest meer en meer een probleem voor de Almera. Aan de buitenkant zien we rond de achterruit de nodige bruine plekken, volgens Eric het gevolg van een robot die de achterruit slordig monteerde. Een paar weken voor onze afspraak stond de blauwe Japanner op de brug voor een nieuwe apk. Die kreeg hij, maar wel met de opmerking dat er veel roest aan de achteras zit. “Tijdens het wisselen van de banden merkte de monteur op dat de voorste dwarsbalk achter de bumper sterk aan het roesten was. Die heb ik daarna helemaal kaal gemaakt en opnieuw gespoten. Alles bij elkaar een flinke operatie, net als het vervangen van de koppeling. Ook dat deed ik thuis op de oprit. In twee dagen was de klus geklaard.”

De motor toont zich al die jaren als uiterst betrouwbaar en weigerde tot op heden slechts één keer dienst door een kapotte nokkenassensor. Het olieverbruik is wel toegenomen en na een stevige rit door Duitsland moet er een litertje bij. Daar valt mee te leven en de compressie van de motor is nog goed. “Helaas beginnen de lampjes van de dashboardverlichting echt een probleem te worden. Dat zijn heel specifieke exemplaren en die zijn nergens meer verkrijgbaar. Toch hoop ik nog een poosje door te kunnen rijden, want ik ben nog altijd tevreden met mijn Almera.”

Eigenaar Nissan Almera

Naam Eric Gerritsen
Bouwjaar 1987
Woonplaats Opheusden
Beroep technisch tekenaar
Eerste auto deze Nissan
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Niets.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Naar Zuid-Spanje.”

Onderhoudshistorie

De onderhoudshistorie begint vanaf een ton. De jaartallen ontbreken, maar verder krijg je een redelijk beeld van alle onderhoudskosten.

  • 133.400 remblokken achter
  • 143.215 remleiding achter
  • 141.322 uitlaat midden + eind
  • 152.114 revisieset rem rechtsachter
  • 164.951 twee banden
  • 178.439 twee achterbanden
  • 186.917 remschijven/blokken voor
  • 188.000 accu, ruitenwissers, versnellingsbakolie
  • 207.386 lamp teller
  • 208.720 BDP-sensor vervangen
  • 222.281 uitlaat, einddemper
  • 239.200 sleutel ten behoeve van homokineet, rem, ABS-ring
  • 242.000 revisie koppeling, bougies, aandrijfas
  • 254.749 twee banden
  • 256.500 BDP-sensor
  • 267.200 remschijven + blokken achter, rem rechts achter
  • 269.600 klepdekselpakking
  • 293.975 luchtfilter + pollenfilter
  • 309.008 vier banden
  • 310.000 achterdemper uitlaat
  • 322.940 uitlaat, middenpijp
  • 325.500 motorsteun voor, achteruitrijschakelaar
  • 329.100 stuurkogel
  • 330.000 uitlaat, voorpijp, carterpan
  • 334.500 stuurkogel
  • 342.138 accu
  • 344.458 homokineethoes, aandrijfas, ABS-ring
  • 345.365 ABS-sensor
  • 347.000 veerpoot
  • 356.500 waterpomp + riemen
  • 358.587 airco vullen
  • 360.000 aircocondensor + droger, airco vullen
  • 364.106 aircopomp
  • 379.500 oliefilters, pollenfilter, olie, remrubber, remklauw, aircopomp

Wat mankeert er aan de Nissan Almera?

  • De armsteun ontbreekt
  • De binnenspiegel is verweerd
  • Verlichting van de tellerbak lijkt niet goed te werken
  • Als de airco niet aan staat verzamelt er zich veel vocht in de auto
  • Er is wat speling in de aandrijving voelbaar
  • De schokdempers voelen versleten aan
  • Bedienen van het gas gaat erg zwaar, de gaskabel lijkt versleten
  • Het wisserblad achter mist een deel van de ruit
  • De vloermat ligt los/lag onder het koppelingspedaal
  • De remschijven voor zijn door roest aangetast
  • Dwarsbalk voorzijde onder radiateur, parafanbak, bodem rechts voor, chassisbalken achterzijde, binnenkant achterschermen en nog meer plekken bevatten roestgaten
  • Linksachter lekt er remvloeistof bij de aansluiting van de remslang op de klauw
  • De achterbanden zijn oud en zitten vol met droogtescheuren

De mening van Carrec Technocenter

"De laatste apk had hij misschien niet meer moeten halen. Hoewel de auto nog bovengemiddeld functioneel is voor zijn leeftijd en kilometerstand zit hij in reservetijd en is er in feite geen eer meer aan te behalen. Daarom krijgt deze Nissan een duim omlaag."

Signalement

Merk Nissan
Model Almera 1.8 Sport
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.550

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.769 cc
Maximaal vermogen 84 kW / 114 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 158 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.184 mm / 1.706 mm / 1.448 mm
Wielbasis 2.535 mm
Massa leeg 1.185 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 180 g/km

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.