Nissan Almera 1.8 Luxury (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Almera 1.8 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 191.500 km |
Super betrouwbaar, comfortabele reisauto
- 191.500 km
In 2014 verkocht ik mijn Swift automaat en kocht een Nissan Almera. Een luxe editie met alle opties en de 1.8 motor. Sportief uitgevoerd met lichtmetalen velgen en een spoiler.
Sportief uitgevoerd ten spijt is de Almera natuurlijk meer een rustige reisauto, die ondanks de grote motor, niet uitblinkt in het snel op trekken. Hij is zelfs wat aan de langzame kant. En dan voornamelijk van tot 60 k/m uur, daarna lijkt hij pittiger te worden. Op de snel weg lijkt de auto dan ook op zijn best, en de motor lijkt op 120-130 ook vele malen rustiger te lopen dan 100 of minder. Het is dus echt een heerlijke snelweg-cruiser.
De 1.8 motor levert al laag in toeren (2800) zijn meeste trekkracht, wat zorgt dat je de auto een beetje als een diesel kunt rijden. Dan kan hij prima meekomen met het verkeer. Prettig is dat je ook in de 5 nog steeds power genoeg hebt om fatsoenlijk te kunnen inhalen. Vanwege het vroege koppel heeft hoog in toeren jagen heeft dan ook weinig zin en de auto gaat er ook echt niet sneller van rijden.
De koppeling is bijzonder zenuwachtig en met weinig gevoel, dit heeft me echt wel een paar maanden gekost om hier 100% soepel mee te kunnen rijden. Het luistert heel nauw, laat je hem heel iets te lomp opkomen of net iets te vroeg of te laat, teveel of te weinig gas dan bokt de auto onverbiddelijk. Dat is dan ook het enige nadeel wat ik aan de auto en zijn rijgedrag kan bedenken.
Hij ligt door de strakke vering heel goed op de weg, met als enige nadeel dat dwarsrichels (en dus ook drempels) wat harder dan gemiddeld door worden gegeven en je drempels niet al te hard wil nemen.
In de stad rijd het toch nog heel redelijk en wendbaar door de (bovengemiddeld) lichte stuurbekrachtiging.
Maar het is echt duidelijk voornamelijk een auto om kilometers mee te maken. Dan komt hij het beste tot zijn recht.
Al met al een topwagen waar ik jaren plezier van heb gehad. We hebben er ook nog een reis van 3000 km mee gemaakt en je stapt zonder rugpijn uit.
Hij heeft me in 3 jaar nooit laten staan, heb enkel regulier onderhoud gehad, te weten 1 keer remblokjes, en een nieuwe uitlaat. Voor de rest helemaal niets! Het was altijd starten en lopen. De motor is oerbetrouwbaar.
De carroserie is roestgevoelig, ik heb de dorpels al eens moeten laten bijwerken. In de maanden voor verkoop gingen de wielkastranden rotten. Deze auto is dus nog weer ouderwets gevoeelig voor de roestduivel en ik zeg wel eens de motor zal gewoon doorblijven draaien als de carroserie uit elkaar valt, want zo betrouwbaar is de motor dan wel weer.
Ik zou deze auto aan iedereen aanraden. Goed letten op roest op de bekende pijnpunten, is dit in orde dan ook goed bijhouden. De motor vergt niet veel onderhoud, wel letten op regelmatige olie verversen, ivm de distributieketting. Dan heb je er jarenlang plezier van!
- 191.500 km
Het verbruik ligt in de winter bij veel stadskilometers op 1:11. Veel snelweg 1:12
In de zomer met veel stadskilometers haalde ik 1:12,5 en veel snelweg 1:13,5
Dit alles wel met een gemiddelde tot sportieve rijstijl en altijd 130-140 op de snelweg, ik kan me zo voorstellen dat je met een fluwelen voetje en 100 rijden gemakkelijk 1 op 14 tot 15 zou kunnen redden
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Nissan Almera 1.5 Luxury (2001)

Nissan Almera 1.5 Comfort (2000)

Nissan komt met elektrische Skyline

Deze drie open sportauto’s met zescilinder kun je voor 15.000 euro kopen

Nissans hoogste kleintje vernieuwd

Lezersreacties (0)
Reageren