Mitsubishi Colt 1.8 GTi 16V (1995)
Driftig raspaardje
Hoewel de behoefte aan topprestaties in ons drukke verkeer steeds geringer wordt, zijn er nog genoeg autoliefhebbers die op een rustig moment graag even een sprintje trekken of met wat gas-erop een verlaten klaverblad willen ronden. Zolang het overige verkeer daar geen hinder van ondervindt, is dat een vrij onschuldige liefhebberij. Binnen de geldende beperkingen is een beetje opschieten trouwens niet verboden en het is evenmin verkeerd om bij gelegenheid de rijvaardigheid eens wat op te poetsen.
Tot zulke uitstapjes laat de Mitsubishi Colt 1.8 GTi zich graag uitnodigen en als de bestuurder over voldoende gevoel voor verantwoordelijkheid beschikt, hoeft dat zeker niet tot onrust of wegpiraterij te leiden. Integendeel: in rommelige verkeerssituaties kan een kordaat inhaalgedrag vaak orde scheppen en bij dreigend gevaar kan een attente, actieve rijstijl veel narigheid voorkomen.
Aan de uitvoerige kennismaking met de Colt-in-GTi-kleren hebben we dan ook een overwegend positieve herinnering overgehouden: door zijn kwieke reacties op het gaspedaal past de GTi zich bliksemsnel aan het verkeersbeeld aan, het directe stuurgevoel wekt bij koerswisselingen veel vertrouwen en het vrij stug afgeveerde onderstel geeft voortdurend informatie over de toestand van het wegdek. Vooral tijdens wat langere ritten over rustige secundaire wegen kan je daardoor verbazend snel opschieten. Inhalen gaat zo snel als de gedachte, bochten vormen zelden een belemmering en als er onverhoopt een obstakel mocht opduiken, zorgen de soepel doseerbare remmen voor een geruststellende vertraging.
Veel rijplezier
Dat alles staat er borg voor dat je met de Colt GTi heel veel plezier aan het autorijden kunt beleven, maar je moet er wel voor in de stemming zijn. Want de kleine Mitsubishi laat niet na om je voortdurend van zijn kwaliteiten te overtuigen. De driftige zestienklepper levert zijn prestaties bepaald niet in stilte, de lichte besturing voelt bij hoge snelheid tamelijk onrustig aan en op den duur heeft het comfort toch wel te lijden onder het sportieve veerkarakter. In dit opzicht verschilt de snelle Colt duidelijk van sommige van zijn concurrenten, die er onder aansporing ook best flink vandoor willen gaan, maar in het dagelijks gebruik toch wat minder hitsig overkomen.
Het is trouwens de vraag of dat compromisloze karakter van de Colt 1.8 GTi wel zo veel voordeel brengt, want zowel met zijn rij-eigenschappen als met zijn prestaties scoort hij niet wezenlijk hoger dan zijn mededingers. Samen met een specialist van de importeur hebben we de prestaties eens aan de praktijk getoetst en daarbij kwamen we tot de eenstemmige conclusie, dat een acceleratie van 0-100 km/h in 8,7 seconden héél mooi is en dat de fabrieksopgave van 7,6 seconden veel te optimistisch is.
Van groter praktisch belang zijn trouwens de gemeten waarden voor de inhaalsprint van 80-120 in '4' en '5'. Daarin laat de Colt 1.8 GTi pas echt zien wat hij waard is en toont hij zich van zijn beste kant. Tevens is het zonder meer opvallend dat het brandstofverbruik bij een dergelijke rijstijl keurig binnen de perken blijft. Over de hele testweek noteerden we een gemiddelde boven de 1:10 en dat valt voor een fors presterende GTi lang niet tegen.
Over de hele linie beoordeeld, is de Mitsubishi Colt 1.8 GTi een heel opwindend rij-ijzertje, dat echter over iets te weinig innerlijke rust beschikt om zijn eigenaar onder alle omstandigheden te kunnen behagen. Zo zou de vering best een beetje comfortabeler mogen wezen en zou een wat hogere eindoverbrenging op lange ritten beslist meer rust in het interieur brengen. Ten slotte is ook de uitrusting voor een auto in deze klasse aan de sobere kant. Weliswaar is de Colt GTi standaard voorzien van elektrisch bediende zijruiten en spiegels, maar een centrale deurvergrendeling zit er niet op en is evenmin te koop. Ook een ABS en een airbag ontbreken op de accessoireslijst en dat zou je bij een auto met een dergelijk potentieel toch niet verwachten.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Colt 1.8 GTi 16V |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.830 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.834 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 167 Nm bij 5.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.955 mm / 1.690 mm / 1.355 mm |
Wielbasis | 2.440 mm |
Massa leeg | 1.020 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s (fabrieksopgave: 7,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt
