Mitsubishi Colt 1.8 GTi 16V (1995)

autoreview

Mitsubishi Colt

Signalement

UitvoeringColt 1.8 GTi 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een proefrit was ik gelijk verkocht. Wat een acceleratie. Dat was even wat anders dan het dieseltje waar ik dagelijks in reed.

Je ziet het er niet aan af, maar er schuilt een pittige motor in het vooronder daarbij gecombineerd met het lage gewicht is het is een echte wolf in schaapskleren.

De fabriekstijd van 7.6 die volgens de autoweek test veel te positief zou zijn is wel degelijk haalbaar. Met een Gtech Pro haal ik meermalen onder de 7 seconden naar de 60Mph (96 Km/h) Je kan de motor tot 8000 toeren doorjakkeren voordat de begrenzer ingrijpt. Ik vermoed dat bij de autoweek test de bestuurder niet goed kon schakelen en met name te vroeg heeft geschakeld.

Je zit redelijk laag op de weg, de bestuurders-stoel is in hoogte verstelbaar, en leverd jammer genoeg niet zo heel erg veel zijsteun. Wel zitten er sportievere stoelen in dan de 1.6 versie van de colt maar met bruusk bochtenwerk mis je toch duidelijk wat stevigere wangen. Verder heeft hij electrische ramen, airco, verwarme spiegels en voldoende opbergvakjes. Qua comfort is het best goed uit te houden voor een hothatch.

De versnellingsbak laat toe om snel van verzet te wisselen en zorgt voor een goede acceleratie. Het enige minpunt is dat de eindversnelling (het 5e verzet) en beetje erg kort is waardoor je reeds bij 120 al aardig wat toeren draait en je bij een rustige rit kan gaan ergeren aan het motorgeluid.

De remmen zijn standaard zondermeer bemeten voor hun taak, de schijven rondom zorgen voor een zekere en sterke vertraging. (De Nederlandse Colt GTi is geleverd met iets grotere schijven dan in het buitenland 256MM tov 230MM geventileerd voor)

Het vebruik bij mijn ronduit vlotte rijstijl ligt vaak op 1 op 8, wat natuurlijk niet bepaald zuinig is. Maar met een rustige rechtervoet is 1 op 11 zeker niet ondenkbaar.

Al met al een heerlijke rijdersauto die steeds weer uitnodigd om lekker wat mensen te verbazen bij het stoplicht, en eens flink hard de hoek om te gaan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.