MG ZS EV Luxury Line – Kia e-Niro Executive Line - Test
Is goedkoop duurkoop?
Spullen uit China zijn doorgaans goedkoop, maar staan niet altijd bekend om hun goede kwaliteit. Het heeft, na het Landwind-fiasco, lang geduurd eer we in Nederland weer een Chinese auto konden kopen. Maar nu kan het. Een elektrische nog wel: de MG ZS EV. Voor een spotprijs. Is het wat?
Eerlijk gezegd keken we met de nodige scepsis tegen de nieuwe MG aan. Na een eerste kennismaking met proefrit in september verdween die twijfel als sneeuw voor de zon. SAIC Motor (Shanghai Automotive Industry Corpration), het concern achter het huidige MG, kent het klappen van de zweep. Dat merk je aan alles. De argwaan komt vast voort uit vroegere ervaringen met auto’s uit China.
Maar de Chinese autofabrikanten hebben zich verder ontwikkeld en zijn nu ook met elektrisch vervoer behoorlijk ver. De distributie en aftersales van MG in Nederland verzorgt de Van Mossel Automotive Groep, die in Breda en Amsterdam een MG-vestiging opent. Voor het onderhoud kun je bij een van de zestig dealers in de rest van het land terecht.
In de prijsklasse van de MG ZS EV is al aardig wat aanbod, zoals de Hyundai Ioniq, de Kia Soul, de nieuwe Mazda MX-30, de Nissan Leaf, de Renault Zoe, de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208. En daar komt volgend jaar een belangrijke nieuwkomer bij: de Volkswagen ID.3. Kortom: het EV-landschap is in een paar jaar tijd snel veranderd. Was het nog niet zo heel lang geleden vooral een fiscaal vriendelijk speeltje van een kleine € 100.000, vandaag de dag is het aanbod van betaalbare modellen best groot en dat neemt de komende jaren alleen maar toe.
Komend jaar zijn vooral auto’s met een prijs onder de € 45.000 in trek, omdat voor duurdere modellen 22 procent bijtelling geldt. Daar komt bij dat de bijtelling bij EV’s tot 45K naar 8 procent stijgt. Toch blijft de elektrische auto van de zaak goedkoop. Voor de particuliere koper is en blijft een investering van € 30.000 tot € 35.000 veel geld, terwijl de zakelijke rijder juist volop voordeel geniet van de EV in die prijsklasse. Ga maar na: voor een auto als de MG ben je maandelijks rond de vijftig euro aan bijtelling kwijt, mits dit jaar nog geregistreerd.
PRIMA INTERIEUR
Bijna honderd jaar geleden werd het Engelse sportwagenmerk MG opgericht. Na veel omzwervingen belandde het onder de vleugels van SAIC, dat ook Rover (nu Roewe) kocht. Of het voeren van die illustere merknaam meer kopers zal trekken, is de vraag. De jongere generatie kent MG vaak niet eens en een model als de ZS, dat onder meer in Engeland al sinds enige tijd als benzineversie te koop is, heeft weinig te maken met de mooie roadsters die het logo met de acht hoeken dragen.
Voor ons staat een 4,31 meter lange SUV die, zoals te doen gebruikelijk bij auto’s uit China, associaties met allerlei bestaande modellen oproept. Zoals de Hyundai ix35, die SAIC in licentie bouwde. In de flanken herkennen we het lijnenspel van de Nissan Qashqai, terwijl een deel van het front als een kopie oogt van hedendaagse Mazda’s.
De wielen lijken een maatje te klein, toch meten ze 17 inch. Optioneel is 18 inch mogelijk. Ze staan echter te ver naar binnen (op te lossen met een setje spacers!) en er had iets meer band om de velg gemogen, om de wielkasten beter te vullen. Zet de MG ook nog iets lager op de veren en hij heeft een veel betere uitstraling.
Het interieur ziet er absoluut goed uit, niet alleen de vormgeving, maar ook de materialen en de afwerking. Het doet niet onder voor dat van Europese, Japanse of Koreaanse auto’s. Oké, de blauwe knopjes aan de uiteinden van de stengels links aan de stuurkolom ogen misschien wat vreemd, maar dat is dan ook het enige puntje van kritiek. Een aantal knopjes en schakelaars lijkt rechtstreeks uit de magazijnen van Volkswagen afkomstig, zoals die op het stuur en de draaiknop om het schuifdak te openen. De stoelen zitten goed en aan de bestuurderskant is er zelfs elektrische ver stelling. Helaas is het stuur alleen in hoogte verstelbaar: een regelrechte misser. Ook is er geen weergave van de buitentemperatuur en de klimaatregeling kent geen automodus. Maar verder ontbreekt het je aan niets, dat moet gezegd.
KEURIGE WAARDEN
We zijn vooral zeer benieuwd naar de rijeigenschappen, de actieradius en de laadsnelheid. De elektromotor levert 143 pk en 335 Nm koppel. Keurige waarden, die zich vertalen in een vlotte acceleratie, zoals we dat van een EV gewend zijn. Met zijn gewicht van 1.518 kg is het geen extreem zware auto. De mate van recuperatie is in drie standen in te stellen. Wij reden steeds in stand 3, waarmee het mogelijk is om vrijwel zonder remmen door het verkeer te komen. Op die manier vloeit alle energie terug de batterij in. Opmerkelijk is een licht gierend geluid vanuit de aandrijflijn, vooral bij snelheden tussen 50 en 80 km/h. Op hogere snelheden is het weg en valt op dat de rijgeluiden goed gedempt zijn. Soms horen we een fluitend geluid vanaf het dak, waarschijnlijk veroorzaakt door de dakrails. De vering is soepel en dat maakt de MG tot een goedmoedig rijdende auto.
Hij kan als je wilt best snel een bocht door, al helt hij dan iets te veel over. Maar geen moment dringt zich de kwalificatie ‘inferieur’ op. Integendeel: de ZS rijdt prima. De heerlijke soepele elektromotor draagt daar in sterke mate aan bij. En dan is het ook genieten van de geluidsinstallatie met zijn opmerkelijk goede speakers.
ACCU’S SNEL LEEG
Rijden doet de ZS dus goed, maar hoe zit het met laden en de actieradius? Altijd weer een heikel thema bij een EV en soms ook wel wat overtrokken. In de specificaties zien we dat het accupakket een capaciteit van 44,5 kWh heeft. Dat is niet gek veel, maar ook niet weinig, al zijn niet al die kWh’s daadwerkelijk bruikbaar. Je rijdt de accu nooit helemaal leeg. Alles valt of staat met het verbruik. En helaas behoort de ZS niet tot de zuinigste EV’s. Sterker nog: hij trekt de accu’s redelijk snel leeg, vooral bij hogere snelheden, zo merken we tijdens snelwegritten. Dat is een breekpunt voor de zakelijke rijder. Verre vakantiereizen zijn mogelijk, maar met aardig wat laadstops en een niet al te hoge kruissnelheid. Dat is dus de keerzijde van de medaille. Laden doe je met de bekende CCS-stekker aan een snellader.
We probeerden het uit bij een 175 kW-lader van Fastned, waar we inplugden met een batterijcapaciteit van 15 procent en pas weer afhaakten bij 92 procent. Dat duurde 55 minuten. Uiteraard wordt de grens van 80 procent al veel eerder bereikt, daarboven gaat laden, zoals bij elke EV, langzamer om de accu’s te sparen. Via de display op het dashboard zien we dat de MG met circa 50,5 kW laadt, hij zou volgens opgave 60 kW aan moeten kunnen. Houd rekening met minstens een half uur laadtijd om van 20 procent naar 80 procent te gaan.
Aan de reguliere laadpalen of thuis aan de wallbox gaat het niet zo snel, omdat de ZS niet de mogelijkheid heeft om driefasen te laden. Anders gezegd: bij een paal die 11 kW levert, gaat het laden met slechts 3,7 kW. Dat is overigens bij veel meer EV’s zo, ook bij de e-Niro.
Wat betekenen al deze cijfers in de praktijk? Een actieradius die tussen de 150 en 250 kilometer ligt, afhankelijk van rijstijl en buitentemperatuur. En dat is voor een auto in deze klasse een dikke 100 kilometer te weinig. De laadopening is lastig bereikbaar doordat het grote luik omhoogkomt en het zicht op het stopcontact ontneemt. Je moet dus flink door de knieën om erbij te kunnen. Ook heel vervelend is dat het laden stopt zodra je de auto ontgrendelt. Dus zorg ervoor dat je eerst alle spullen eruit hebt, anders kun je opnieuw beginnen met de procedure.
LANGE LEVERTIJD
De Kia e-Niro is een oude bekende op de redactie. Hij figureerde al eerder in tests en maakte een prima indruk. Inen exterieur zien er goed uit, alleen de dichte neus vindt niet iedereen even mooi. Ook de Kia staat op van die typische EV-wielen, in dezelfde maat als bij de MG. Toch ogen ze groter en er zit een band met een iets hogere wang omheen: 55 in plaats van 50. Dat ziet er een beetje dikker uit. De Niro is er ook als hybride en plug-in hybride, voor hen die geen EV willen. Op de elektrische versie zit een lange levertijd van negen tot twaalf maanden; dit jaar rijden zit er niet meer in. De elektromotor heeft aanzienlijk meer vermogen dan die van de MG en dat merk je, ook al is de e-Niro een stuk zwaarder. Het is een snelle auto en de aandrijflijn maakt een verfijnde indruk. De motor produceert geen vreemde bijgeluiden en reageert vloeiend op het gaspedaal.
Het instrumentarium biedt voldoende informatie over de status van de aandrijflijn, maar de afleesbaarheid is niet optimaal. Je ziet niet in één blik of je energie verbruikt of juist terugwint. In de kleine display kun je een schermpje tevoorschijn toveren waarop je onder het remmen of bij afdalingen kunt zien dat de stroom terug de accu’s in gaat. We namen de Niro mee voor een weekendtrip in de buurt van het Duitse Fulda en het is verbluffend om te zien hoeveel kilometers je soms terugwint tijdens afdalingen. Daarmee compenseer je het verlies van klimmen ruimschoots. Voor de mate van recupereren is het voldoende om de automatische modus te kiezen, want die werkt uitstekend. Tijdens diezelfde trip kwamen we erachter dat elektrisch rijden soms een kwestie van geluk is als het op laden aankomt. Zo had het hotel geen eigen laadpaal en waren we aangewezen op een paal in het dorp. Die was gelukkig vrij. Zo niet, dan hadden we een serieus probleem.
En zo bleek wel vaker dat Duitsland op dit vlak ver achterloopt. De e-Niro viel niets te verwijten, want de reis verliep goed en er rolden ruim duizend elektrische kilometers onder de wielen door. Qua besturing, rijgedrag en wegligging maakt de Kia een betere indruk dan de MG. Je voelt aan alles dat de Koreanen op dat vlak een stuk verder zijn. Hooguit zou de schokdemping op de achteras iets minder resoluut mogen. Op slecht wegdek voel je de oneffenheden te nadrukkelijk en er zijn auto’s die ze beter verwerken.
Helaas is ook bij de Niro driefasenladen niet mogelijk. Aan de openbare laadpalen komt er na een uur stekkeren dus niet zo heel veel bij. Plug je in bij een paal die 175 kW levert, dan kun met maximaal 77 kW laden. Maar de Kia weet te overtuigen met zijn lage verbruik, waardoor de actieradius ruim voldoende is. Wie de luxe heeft van een eigen laadpunt, stapt na een nachtje slapen altijd in een volledig opgeladen auto. Doe je een beetje rustig aan, dan haal je zomaar 400 kilometer, of zelfs meer.
GOEDKOOPSTE EV
Tja, dan komt de MG er bekaaid vanaf. Wat stelt hij daartegenover? Heel veel waar voor je geld. Lees even mee: adaptieve cruisecontrol, regensensor, verkeersbordherkenning, lane-assist, dodehoekwaarschuwing, achteruitrijcamera, parkeersensoren, panoramadak, leren bekleding, automatische noodstop, navigatie en DAB+. En dat verpakt in een SUV die qua formaat tussen een Hyundai Kona en Kia e-Niro in zit. De enige optie is metallic lak, verder is alles standaard aanwezig.
Afgezien van het glazen dak heeft de Kia al deze zaken ook. Mag ook wel, want hij is bijna € 15.000 duurder. Dat is een smak geld. Je zou nog voor de iets minder rijk uitgeruste Dynamic Line kunnen kiezen, die € 3.000 goedkoper is. In de bijtelling merk je daar nauwelijks iets van, dus het is logisch dat de topversie het populairste model is. Ook bij MG kan het iets voordeliger en dan mis je niet eens zoveel luxe. De Comfort staat voor € 30.985 in de prijslijst en is daarmee op dit moment de goedkoopste elektrische auto, de A-segmenters niet meegerekend. Het lijkt erop dat de beperkte actieradius de enige concessie is die je moet doen om zó voordelig in een EV te kunnen rijden. Kun je daarmee leven, dan heb je aan de ZS een prima auto.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Misschien is de Kia e-Niro wel van een iets te zwaar kaliber voor de MG ZS EV. Toch staat de veel goedkopere MG zijn mannetje, veel meer dan we hadden verwacht. Hij presteert op sommige onderdelen wel iets minder. Zijn grootste manco is de beperkte actieradius. Zou het accupakket 20 kWh meer capaciteit hebben, dan was de ZS een uitstekend en betaalbaar alternatief voor de e-Niro.
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 204pk ExecutiveLine 64 kWh | Stoelverwarming/Ventilatie | Navigatie | Achteruitrijcamera | Apple Carplay / Android Auto
- 2020
- 46.635 km

Kia Niro EXECUTIVELINE 64 KWH I 100% SOH I 3 FASE I APPLE CARPLAY I ACHTERUITRIJCAMERA
- 2021
- 60.181 km

Kia Niro Edition 64 kWh 1e Eigenaar | Dealer onderhouden | Fabrieksgarantie t/m 24-1-2029 + 3x 1 jaar*| NAP
- 2022
- 29.214 km
Lees ook
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.