Mercedes-Benz GLC F-Cell - Eerste rijtest

Die andere aandrijflijn

Mercedes-Benz GLC F-Cell
Mercedes-Benz GLC F-CellMercedes-Benz GLC F-CellMercedes-Benz GLC F-CellMercedes-Benz GLC F-CellMercedes-Benz GLC F-CellMercedes-Benz GLC F-Cell
AutoWeek 44 2018
AutoWeek 44 2018

Je leest het in AutoWeek 44 2018

Terwijl elektrische auto's en masse de automarkt bestormen, wordt er in relatieve stilte nog altijd gewerkt aan waterstofauto's. Wij konden al op pad met de eerste auto met een H2-tank én een grote Li-ion accu.

Voordat waterstoffans naar de dealer rennen om vast een Mercedes GLC F-Cell te bestellen: de auto komt niet naar Nederland. Hoewel de SUV echt in serie wordt geproduceerd, blijft het bij een relatief beperkte oplage die alleen in Japan en Duitsland zal gaan rijden via een leaseconstructie. Het aantal waterstoftankstations is wat Mercedes betreft nog te beperkt om de auto overal te koop aan te bieden. De logistiek van wereldwijde verkoop is simpelweg te ingewikkeld voor die paar auto’s die je wellicht kunt slijten. Evengoed is de F-Cell de conceptfase wel voorbij. De auto is klaar voor dagelijks gebruik. Hij is bovendien de eerste in zijn soort. Om het probleem van het beperkte tanknetwerk te ondervangen, heeft de auto een range extender, maar geen exemplaar dat benzine verstookt. Nee, de GLC is behalve een brandstofcelauto ook een plug-in hybride. Je kunt zijn 13,8 kWh- accu, waarvan 9,3 kWh daadwerkelijk wordt gebruikt, met een stekker opladen zodat je met die stroom op papier zo’n
50 kilometer (in de praktijk eerder 35 km) kunt rijden. Voor de aandrijving maakt het niet uit: een brandstofcelauto heeft immers ook een elektromotor.

VEEL EFFICIËNTER

Voor wie het niet meer weet, nog even kort een versimpelde uitleg over de werking van een brandstofcel. De waterstof (H2) uit een tank reageert langs een membraan op molecuulniveau met zuurstof (O2) uit de lucht tot water (H2O). Tijdens dit proces komen elektronen vrij, wat neerkomt op opgewekte elektriciteit. Deze omzetting is voor het opwekken van rij-energie veel efficiënter dan het verbranden van water- stof (of benzine), ook al is dat dezelfde chemische reactie. De opgewekte stroom wordt gebruikt om de elektromotor aan te drijven en voilà: je rijdt. Zo ging het in ieder geval tot op heden, maar in deze Mercedes kun je je waterstof ook gebruiken om de accu op te laden. Dat is in dit geval niet nodig om zonder emissies door een stad te kunnen rijden, want op waterstof rijd je ook emissievrij. Maar stel voor dat je weet dat je binnen afzienbare tijd waterstof kunt tanken en je vervolgens zo lang mogelijk wilt kunnen rijden, dan kun je op deze manier bij een waterstoftankstation aankomen met een volle accu, ook al heb je eerder al stroom verbruikt.

De opbouw van de auto is interessant: de accu ligt helemaal achterin, de met carbon versterkte waterstoftanks (goed voor 4,4 kg waterstof onder 700 bar druk) liggen onder de achterbank en onder de middentunnel. De brandstofcel-unit zit op de plek waar je een verbrandingsmotor zou verwachten. Op deze manier is de unit gemakkelijk bereik- baar voor eventuele reparaties of vervanging. De unit, die uit honderden losse brandstofcellen bestaat, steunt op dezelfde motorsteunen als in een ‘normale’ GLC voorhanden zijn. Hoe lang het geheel meegaat, is volgens Mercedes nog onduidelijk. “Het absolute minimum voor ons is op dit moment 150.000 kilometer, maar we gaan in de praktijk uitproberen wat haalbaar is”, verklaart een technicus. Omdat een defect in een enkele cel kan leiden tot een klein brandgat, zou dat doorgegeven kunnen worden naar de cellen eromheen, wat het geheel kwetsbaar maakt. Niet voor niets start Mercedes met een leasevloot, zodat het merk zelf goed de vinger aan de pols kan houden van deze nieuwe techniek.

GEEN LICHTGEWICHT

De SUV rijdt logischerwijs als een elektrische auto, maar dan zonder het vermogen dat je tegenwoordig verwacht bij een EV in dit segment. Zo heeft de net onthulde elektrische Mercedes EQC 400 pk, terwijl deze zo goed als even grote GLC F-Cell 211 pk heeft. Omdat hij wel zo’n 2.150 kilo weegt, maakt dat de auto niet overdreven snel. Soepel gaat het wel. Switchen tussen de hybride-, EV- of laadfunctie maakt geen noemenswaardig verschil in aandrijving of geluid. Als je je bestemming invoert in de navigatie, zal de auto zo efficiënt mogelijk omgaan met beide vormen van energie- opslag, waardoor de hybridemodus vaak de beste keus is. Tijdens het rijden merk je wel dat de auto zwaar is. Bovendien heeft de auto de brandstofcel-unit op de vooras liggen, waardoor de auto niet zo blij de hoek om gaat als de meeste EV’s, waarbij zo’n zwaar blok juist ontbreekt. De winst ten opzichte van een EV zit hem uiteraard in het feit dat de actieradius met een paar minuten tanken meteen weer maximaal is. Dat is bij een EV zelfs met snelladers nog altijd niet mogelijk.

Dat je ook in Duitsland nog maar weinig plekken hebt waar je waterstof kunt tanken, vermindert de feestvreugde uiteraard ietwat, maar net als bij laadpalen zal dit moeten groeien. De prijs van een brandstofcel is daarbij nog zo hoog dat Mercedes geen verkoopprijs voor de auto noemt. Ja, er komen (in de genoemde landen) leasetarieven, maar je kunt erop rekenen dat die niet kostendekkend zijn. De hele F-Cell-vloot wordt één grote, rijdende proeftuin, waarmee Mercedes wil onderzoeken hoe commercieel haalbaar waterstofauto’s zijn voor de toekomst en welke problemen nog moeten worden opgelost naast die van het tanknetwerk. Qua rijkwaliteiten is deze GLC in elk geval helemaal af. Door de SUV, zij het gecontroleerd, als productieauto de markt op te sturen, geeft Mercedes aan vertrouwen te hebben in een brandstofceltoekomst. En dat is in deze tijden van blinde EV-hosanna best leuk.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum