Mercedes-Benz CLS 63 AMG S Shooting Brake
Schietgrage Lord
De tweede generatie Mercedes-Benz CLS is pas drie jaar oud, maar toch werd hij al gefacelift. Om het feest wat meer luister bij te zetten, gaan we op weg met de allerdikste CLS, de 63 AMG S Shooting Brake.
Toen Mercedes-Benz tien jaar geleden de CLS onthulde, werden er wereldwijd flink wat wenkbrauwen opgetrokken. Al was het alleen maar om het onconventionele ontwerp. De Amerikaan Michael Fink had hem getekend, dezelfde man die de minstens zo controversieel gevormde Maybach op zijn curriculum vitae heeft staan. En dan het concept: een vierdeurs coupé… wie zat dáár nou op te wachten? We mogen onze hand in eigen boezem steken, want toen de Vision CLS, op details na identiek aan het productiemodel, een jaar eerder op de beursvloer van Frankfurt stond, schreven wij: 'Gelukkig is het nog een studiemodel en wordt aan de hand van de reacties bepaald wat blijft en wat de prullenbak in kan'. Nu, tien jaar later, weten wij wel beter, hebben veel 'premium'-merken CLS-achtigen in het gamma en gaan zelfs de gewone sedans steeds meer richting coupévormen.
Tja, wat moet je dan doen om boven het maaiveld uit te blijven steken? Laat dat maar aan Mercedes-Benz over, want twee jaar geleden kwam er op basis van de tweede generatie CLS de Shooting Brake en die deed de 'gewone' CLS ineens wel heel gewoon lijken. De term 'shooting brake' ontstond in de negentiende eeuw onder de Britse adel, die voor de jacht een praktisch voertuig nodig hadden om wapens, munitie en de vangst te vervoeren. Een 'brake' was oorspronkelijk een zware kar die gebruikt werd om paarden te temmen, het 'shooting' moge duidelijk zijn in verband met een gezelschap schietgrage lords.
Lasershow
De tweede generatie CLS, intern C218 genaamd, stamt uit 2011. Al is dat nog vrij recent, Mercedes vond het toch tijd voor een facelift die hem meer in lijn moeten brengen met de meest frisse familieleden van dit moment, de gefacelifte E-klasse, de S en natuurlijk de kakelverse C. Zowel de vierdeurs als de Shooting Brake gingen op de schop en dat is logisch, want de uiterlijke wijzigingen blijven voornamelijk beperkt tot het identieke front. Bumper en grille zijn opnieuw vormgegeven en zien er nu nog wat stoerder en robuuster uit, en de grootste vernieuwingen zijn de koplampen. Daarmee gaan we meteen naadloos over naar de onderhuidse wijzigingen, want de gefacelifte CLS heeft de primeur van Mercedes' nieuwe lichttechnologie gekregen, Multibeam Led genaamd. Waar is de tijd gebleven dat de duplolamp werd verdrongen door die high tech halogeenpit? De Multibeam doet de lichtshow van Club Privilege verbleken. Een unit bestaat uit een aantal modules, met elk een hele reeks computergestuurde taken. De wimpers zijn dagrijverlichting, richtingaanwijzer, parkeerlicht en thuiskomverlichting (blauw, om het nog meer high tech te maken). De buitenste units werken als dimlicht, verstraler, extra mistlamp en bij behoefte ondersteunend grootlicht, dat alles cameragestuurd door de lichtassistent. Het echte lumineuze geweld komt uit de binnenste modules, die met elk 24 powerleds de nacht in dag veranderen. Dankzij informatie van de navigatie werkt de bochtverlichting pro-actief. Waardoor het wel weer te hopen is dat Mercedes zijn kaarten regelmatig actualiseert. Onderin elk armatuur staat een drietal stralertjes die de directe omgeving van de neus in het licht moeten zetten.
Het klinkt allemaal indrukwekkend, maar of het echt zo fenomenaal werkt, moeten we nog even in het midden laten. De dagen zijn op het moment lang en de beschikbare tijd voor de testrit was kort. Wordt vervolgd. Multibeam is overigens een optie, maar ook standaard heeft de CLS led-koplampen.
Tablet
Ook aan de binnenkant zijn er de nodige wijzigingen. Het stuurwiel werd opnieuw getekend, het centrale bedieningswiel voor het infotainmentsysteem kreeg er een paar satellietknoppen bij om alles nog sneller toegankelijk te maken en – dat verbaast ons enigszins – het mooi in het dashboard weggewerkte scherm maakte plaats voor een losstaand exemplaar; alsof iemand met een beugeltje zijn tablet op het dashboard heeft geschroefd, net als inmiddels bij kleinere modellen. Blijkbaar vindt Mercedes-Benz dit zelf juist beter. Hoe dan ook, het scherm is met zijn ruim twintig centimeter diameter nu wel lekker groot, een stuk royaler dan voor de facelift.
Voor de rest bleef het allemaal bij het oude en daar is wat ons betreft niets mis mee. De CLS had en heeft een prachtig klassiek en tijdloos interieur en de afwerking is van het niveau dat je in deze klasse mag verwachten. Het zicht naar achteren is door de gedrongen raampartijen tamelijk beroerd, maar de ruimte achterin heeft opvallend genoeg amper hoeven te lijden onder de bijzondere stijlelementen. Je zit echt heel behoorlijk op de achterbank, hoofd- en beenruimte zijn behoorlijk.
Drempel
We rijden voor deze gelegenheid de absolute top van de CLS-prijslijst en dat is de 63 AMG S 4-Matic Shooting Brake. Voor de S is het vermogen van de toch al niet flauwe 63 AMG nog eens opgeschroefd van 557 naar 585 pk, terwijl het koppel van 720 naar 800 Nm steeg. Om al dat geweld enigszins gecontroleerd op de weg te krijgen, is deze S er uitsluitend met 4-Matic vierwielaandrijving. Daardoor wordt deze zware auto echt spectaculair snel gelanceerd, ruim onder de vier seconden zit hij al op de honderd. De door AMG geoptimaliseerde zeventraps automaat is ondanks het snellere karakter ten opzichte van zijn gewone broeder nog steeds erg zacht en naadloos, waardoor het echte spektakel dat je in bijvoorbeeld een M5 ervaart, hier wat minder extreem is. Voor een auto met deze potentie is de AMG opmerkelijk comfortabel, maar dat is in combinatie met de razendsnelle acceleratie op zijn eigen manier ook weer heel knap. Dat geldt ook voor de besturing; hij is, zelfs in de meest sportieve setting, opmerkelijk licht. Maar tegelijkertijd mooi scherp: duik je hard een bocht in, dan krijg je even wat onderstuur te verwerken, maar meteen daarna grijpt de vooras in en treft de auto zichzelf mooi in koers. AMG heeft ook veel werk gemaakt van het motorgeluid. De typische donkere brom herken je uit duizenden.
Natuurlijk zijn er ook minder exotische manieren om de vernieuwde CLS te rijden. Sterker, dankzij een meer bescheiden instapmotor is de drempel zelfs verlaagd. De 220 BlueTEC vervangt de 250 CDI en dan krijg je voor € 62.900 meteen de nieuwe 9-traps automaat standaard. Die automaat zit ook op de meeste andere modellen standaard. De 400 krijgt de bekende 7G-Tronic mee, en ook in combinatie met de 4Matic krijg je zeven verzetten. Die 4Matic is niet leverbaar op de 220 BlueTEC, terwijl de 63 AMG S en de AMG Shooting Brake uitsluitend met 4Matic verkrijgbaar zijn. De vernieuwde CLS verschijnt komende herfst op de weg.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Dubbeltest - Jaguar XFR-S vs. Mercedes CLS 63 AMG

BMW 550e xDrive Touring (2025)
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Ferrari stelt komst tweede EV uit 'omdat niemand erop zit te wachten'
Chevrolet Corvette ZR1X: met dik 1.250 pk de bruutste Corvette ooit!
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.