Mercedes-Benz CLS 250 d Shooting Brake (2016)

autoreview

Mercedes-Benz CLS 250 d Shooting Brake (2016)
Mercedes-Benz CLS 250 d Shooting Brake (2016)Mercedes-Benz CLS 250 d Shooting Brake (2016)Mercedes-Benz CLS 250 d Shooting Brake (2016)Mercedes-Benz CLS 250 d Shooting Brake (2016)Mercedes-Benz CLS 250 d Shooting Brake (2016)Mercedes-Benz CLS 250 d Shooting Brake (2016)Mercedes-Benz CLS 250 d Shooting Brake (2016)

Signalement

UitvoeringCLS 250 d Shooting Brake
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf45.222 km
KM-stand laatst52.500 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 46.214 km

Na weken van wachten opgehaald. Op de eerste dag prompt een storingsmelding en natuurlijk helemaal chagrijnig. Auto gekocht bij de Mercedes (Stern) dealer in Veenendaal (een begrip als Maybach dealer) en redelijk pissed off...

Edoch, de auto is meteen nagekeken en er bleken 2 sensoren voor de NOx meting het begeven te hebben in de maanden stilstaan voor de verkoop. En daar ik de auto toch redelijk scherp heb gekocht maar even kijken hoe die bevalt nadat de storing was verholpen (trouwens hoe dat proces verliep is op zich weer uitermate klantgericht).

Nu de eerste week voorbij is komt de grijns die ik had bij de E300 Bluetec Hybrid Diesel weer terug. Ik rij in 1.800 kilo Duits staal met een 80 liter tank (Euro6) met een verbruik waarmee ik bijna 1.600 kilometer kan dieselen. Ik vind het onvoorstelbaar knap! De sensoren doen nog braaf het werk en het chagrijn is veranderd in een houding van: "Heb ik die alvast weer nieuw voor nop".

Doordat het een Shooting Brake is (geen station zeggen want da's niet chique) zit er luchtvering op de achteras. De auto heeft het sportonderstel (niet de AMG-versie) en daarmee is de CLS zowel enorm comfortabel als ook goed door te rijden. Als 911-adapt een leuke bijkomstigheid. Het effect op het comfort is door deze luchtvering groot. Deinde de E-klasse na op ons drempellandje, de CLS neemt ze makkelijk en veert nimmer na.

Heb nu ruim 1.000 kilometer gereden in een week en de tank is nu zo'n 2/3e leeg volgens de meter. Ik zal over een tijdje de eerste beslommeringen delen en aangeven of het gelukt is om AppleCarplay in de NTG5.2Star2 te krijgen. Als het goed is zit die er binnenkort weer in en dan is de CLS qua multi-gemak weer bij de tijd gebracht. Dan kunnen we weer navigeren op Tomtom met alle voordelen van goede filemeldingen, flitspalen en andere ongein terwijl muziek van Spotify weer makkelijk af te spelen is. To be continued!

Apple Carplay

  • 49.050 km

Kijk een CLS moet natuurlijk AppleCarplay hebben. Volgens de dealer kon dat niet op deze NTG versie en moest ik een after market oplossing gaan zoeken. Dus ik weer naar Mobile Emotions in Woerden, de mannen die er echt verstand van hebben.

Vandaag daar geweest en het werd hilarisch. De heren hadden hun huiswerk weer enorm goed gedaan. Want wat blijkt na een onderzoek dat zij hadden gedaan op allerlei fora, AppleCarplay zit verborgen in dit specifieke NTG-toestel. Er waren welgeteld 30 seconden nodig om het te activeren met een software zetje... Dus ipv 2 uur wachten op een uitbreiding met een converter reed ik na een kwartiertje weer naar huis. M.a.w. twee koffie en 1 minuut werk... Naar huis met navigatie van de TomTom-app met Spotify op en radio via MyTuner app....

Android Auto

  • 50.001 km

De dongel die gebruikt is om software vrij te geven maakte ook Android Auto vrij. Zag dat pas nadat ik zonder aangesloten iPhone reed waardoor het reguliere telefoonmenu weer kon zien. Ik heb een foto erbij geplaatst voor degenen die zich bijna niet kunnen voorstellen dat dit werkt.

Toch electrisch

  • 52.500 km

En dan belt je accountant... En die meldt een fiscaal gevolg voor 2021 waardoor ik hals over kop een netto bijtellingseffect wil gaan voorkomen. Circa 9.000 redenen om afscheid te nemen en over te stappen naar een Kia e-Niro met kenteken van 2020 en 3-fasen stroom. Echter, wel meteen de CLS inleveren om de schade te beperken.

Met pijn in het hart weggebracht op 30 november. Nog wachten tot ergens diep in januari om de e-Niro op te halen. Keuze voor de e-Niro is gemaakt na een proefdag van ruim 300 kilometer. Die overviel ons met erg veel comfort en gemak. Tevens een ruim bereik dat tot dik in de 400 kilometer zal gaan in de eco-stand. Maar daarover meer als die voor de deur staat. Paal bij VandeBron is besteld want elektrisch rijden werkt alleen neutraal op 100% groene stroom.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens