Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • CL

Mercedes-Benz CL 600 (2003)

Supermonster

Mercedes-Benz CL 600 (2003)
  • Autotest
1 maart 2005 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Een lavazwarte Mercedes CL 600 is een betrekkelijk onopvallende auto, voor zover dat kan met vijf meter lange coupés. Maar met 500 pk vermogen en 800 Nm koppel is níemand veilig in de buurt van deze krachtpatser. En hij heeft ook nog tal van leuke speeltjes aan boord. Aan de kant!

Om het prijskaartje van deze Mercedes in perspectief te zetten: € 191.750 zonder opties, waardoor de rijklaarprijs snel over de twee ton gaat. En daarvoor heb je óók een knap rijtjeshuis. Zo'n CL heeft echter veel in huis: bloedjeveel vermogen, een zekere klasse en heel veel luxe.

Onder de motorkap ligt een fijn brok techniek, waarvan je zelfs als leek stil wordt. Om ervoor te zorgen dat je werkelijk altijd kunt inhalen, zijn er twee turbo's op het V12-blok van 5,5 liter geschroefd. De getallen: 500 pk bij 5.000 tpm, 800 Nm tussen 1.800 en 3.500 tpm. Het gaspedaal werkt als een katapult. Trap het tot het schutbord in en al die newtonmeters en paardenkrachten staan te dringen om via de achteras de 265/40/18-banden op te roken en de CL 600 in no time naar de horizon te knallen. De stoelen hebben moeite om je vast te houden als je volgas geeft en hij versnelt als een dolle hazewind. En de rust, stilte en eenvoud waarmee de CL uit de startblokken schiet, straalt ijskoude arrogantie uit.
De wijzer vliegt over de snelheidsmeter alsof die het rad van avontuur is. De honderd staat er ruim binnen de 5 tellen op en 200 in precies 15! Tussensprints lijken bij de CL 600 op telekinese. Hij is zo snel dat het gewoon opvalt dat de automatische bak eerst moet terugschakelen. Een sprintje van 80 naar 120 is in vier tellen gepiept, maar hij verliest bijna een seconde met terugschakelen. Als je eenmaal met 200-plus aan het kruisen bent, dan is het verbazend rustig in de CL. De V12 houdt zich koest en de wind laat niet van zich horen.
Het gevaarte weegt bijna 2.100 kg en dat merk je natuurlijk als je de bocht induikt, maar de CL 600 is zo koersvast als een computergestuurde raket, je krijgt hem niet van z'n stuk. Zoveel stabiliteit wordt veroorzaakt door de Active Body Control, een hydraulisch veersysteem dat de auto bijna perfect recht houdt in de bocht.

Alles elektrisch
Je hoeft niet zelf het zonnescherm omhoog te doen; het indrukken van een knopje volstaat. Hetzelfde geldt voor de hoofdsteunen achterin: een toets indrukken is genoeg om ze te laten zakken of juist rechtop te zetten. De complete bediening van de stoelen voorin is elektrisch. Bovendien kun je via allerlei elektronisch gestuurde pompjes de stoel helemaal naar de contouren van je rug zetten. Verder nog: stoelmassage, -verwarming en -koeling, verpletterende audio-installatie, navigatie, parkeersensoren, starten-zonder-sleutel, schuifdak, vette 18-inchwielen, telefoon en 'sluitbekrachtiging'. Dat laatste betekent dat je portieren en kofferklep maar een beetje hoeft dicht te gooien en dat dan het laatste stukje vanzelf gaat.
Onze testauto had nog twee vermeldenswaardige opties. De Distronic cruise control die ook afstand bewaart tot je voorganger. Prachtig: de bestuurder hoeft alleen maar te sturen, gasgeven en remmen gaat vanzelf. De andere vermeldenswaardige optie is Linguatronic. Daarmee bedien je radio, telefoon, cd en eventuele tv met je stem. Je zou denken dat een auto die vijf meter lang is achterin hartstikke ruim is. Maar zelfs in de CL zit je met je knieën klem. Als je achterin bent gaan zitten, dan komt de voorstoel elektrisch naar achter geschoven. Als die onderweg iets raakt, dan schuift hij weer een paar centimeter terug. Maar dan zit je voorin dus weer krapper...
Het leuke van een CL 600 is dat hij er relatief onopvallend en bescheiden uitziet. Intussen heeft 'ie natuurlijk genoeg vermogen om íedereen in z'n hemd te laten staan en genoeg luxe en speeltjes om je tijdens een lange reis te vermaken.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model CL 600
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 196.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 5.513 cc
Maximaal vermogen 368 kW / 500 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 800 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 88 l
Lengte / breedte / hoogte 4.993 mm / 1.857 mm / 1.398 mm
Wielbasis 2.885 mm
Massa leeg 1.975 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden voor245/45R18Prijzen
Banden achter265/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,8 s (fabrieksopgave: 4,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,5s
Brandstofverbruik 14,7 l/100km
CO2-uitstoot 353 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz CL
Mercedes-Benz Mercedes-Benz CL

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz CL 600 V12 LPG G3 onderb, NL auto, Nap

    Mercedes-Benz CL 600 V12 LPG G3 onderb, NL auto, Nap

    • 2002
    • 118.829 km

    € 19.900

    Mercedes-Benz CL 55 AMG schuifdak inruil mogelijk nieuwe apk

    Mercedes-Benz CL 55 AMG schuifdak inruil mogelijk nieuwe apk

    • 2002
    • 153.159 km

    € 12.999

    Mercedes-Benz CL 500

    Mercedes-Benz CL 500

    • 2002
    • 189.000 km

    € 11.950

Meer Mercedes-Benz CL occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz CL specificaties
  • Mercedes-Benz CL occasions
  • Mercedes-Benz CL video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz CL tests
  • Mercedes-Benz CL gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz CL index
PREMIUM
Mercedes-AMG SL vs. Porsche 911 Cabriolet - Dubbeltest

Mercedes-AMG SL vs. Porsche 911 Cabriolet - Dubbeltest

De nieuwe Mercedes-AMG SL heeft een drieledige missie. Door het wegvallen van de AMG GT Roadster...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz CL 500 (2000)

    Mercedes-Benz CL 500 (2000)

    2
    • 5 december 2020
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz CL 500 (2002)

    Mercedes-Benz CL 500 (2002)

    3
    • 11 september 2019
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz CL 500 (2006)

    Mercedes-Benz CL 500 (2006)

    10
    • 15 mei 2010
meer reviews
Test: Mercedes-Benz Vision EQXX

Test: Mercedes-Benz Vision EQXX

140

Twee jaar geleden kwam de directie van Mercedes-Benz met de opdracht op een elektrische auto...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    In het Wild: Mercedes-Benz CL600

    In het Wild: Mercedes-Benz CL600

    44
    • 3 november 2018
  • Nieuws
    Facelift Friday: Mercedes-Benz CL-klasse (C216)

    Facelift Friday: Mercedes-Benz CL-klasse...

    24
    • 9 juni 2017
  • Klokje Rond - Mercedes Benz CL500

    Klokje Rond - Mercedes Benz CL500

    78
    • 21 november 2012
  • Nieuws
    Mercedes CL cabriolet draait testrondjes

    Mercedes CL cabriolet draait testrondjes

    7
    • 23 oktober 2012
  • Autotest
    Mercedes-Benz CL 63 AMG (2010)

    Mercedes-Benz CL 63 AMG (2010)

    21
    • 3 maart 2011
  • Eerste rijtest
    Mercedes-Benz CL 63 AMG

    Mercedes-Benz CL 63 AMG

    22
    • 4 november 2010
  • Rij-impressie Mercedes CL 63 AMG

    Rij-impressie Mercedes CL 63 AMG

    36
    • 22 september 2010
Merk
Merk
  • Nieuws
    Bewezen: knoppen zijn beter dan schermen

    Bewezen: knoppen zijn beter dan schermen

    143
    • 19 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQE SUV vanbinnen te zien

    Mercedes-Benz EQE SUV vanbinnen te zien

    48
    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    60
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz sluit deal met CATL voor accu's

    Mercedes-Benz sluit deal met CATL voor...

    40
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQS nog aerodynamischer door Brabus

    Mercedes-Benz EQS nog aerodynamischer door...

    20
    • 11 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQS SUV: alle prijzen

    Mercedes-Benz EQS SUV: alle prijzen

    65
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach EQS: elektrische overdaad gesnapt

    Mercedes-Maybach EQS: elektrische overdaad...

    26
    • 9 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden