Mercedes-Benz CL 600 (2000)
De allerbeste
De CL coupé "s kolossaal, maar oogt even overdonderend als slank en elegant. En dat is dan met dank aan z"n lage lange neus, gewelfde daklijn, z"n korte, afgeronde overhangingen voor en achter, en natuurlijk het ontbreken van "n B-(midden-)stijl. Een design-kunststukje, waarvan we ons hooguit kunnen voorstellen dat iemand aanmerkt dat je z"n snelheid en luxe er niet direct aan afziet.
Als gezegd: de CL 600 is hét automobiele meesterwerk van Mercedes en herbergt álles wat het merk van auto"s weet. Mercedes heeft als het om techniek gaat altijd voorop gelopen, en het spreekt haast voor zich dat de CL is volgestopt met het laatste van het nieuwste aan (in)nov(ativ)iteiten. Dat begint al bij de materiaalkeuze en de manier van bouwen: aluminium, staal, leer, zéér hoogwaardige kunststoffen en bijvoorbeeld zelfs magnesium vechten om een plekje in of aan de CL.
Nog grotere sprongen voorwaarts zijn tegenwoordig te behalen op elektronisch gebied. Via glasvezelkabels worden elke seconden weer miljarden signalen over en weer gestuurd om het comfort en de veiligheid van de passagiers te waarborgen. Een combinatie van de twee is te vinden in Mercedes" laatste vinding, Active Body Control. Het komt er op neer dat de CL dankzij een ingewikkeld hydraulisch systeem altijd, wat er ook gebeurt, exact parallel aan het wegdek blijft. Geen overhellen in bochten dus, geen duikneigingen bij hard remmen of gesteiger bij hard optrekken. Een beetje ˆ la het Activa-systeem van Citro"n, maar dan geavanceerder. Dát, gecombineerd met diverse elektronische tractie-waakhonden, maakt dat het zo goed als onmogelijk is met een CL 600 nog in de fout te gaan. Het aardige is wel dat Mercedes zich gerealiseerd heeft dat iemand niet een sportauto koopt om continu bij het minste of geringste op de vingers getikt te worden. In tegenstelling tot bij wat bij sommige andere Mercedessen het geval is, grijpt de elektronica niet onmiddellijk in, maar laat wat (letterlijk en figuurlijk) speelruimte. Je kunt dus best een uitstapje maken als je daar eens een keer trek in hebt, maar op het moment dat het echt mis dreigt te gaan, worden er alsnog hier en daar wat ankers uitgegooid.
Perfect
Voor de rest kunnen we eigenlijk álles aan de CL 600 met één woord afdoen: perfect. De besturing: perfect. Schakelen: doet "ie zelf al perfect, want automaat. En als je denkt dat je het zelf perfecter kan - ga je gang, want zelf schakelmomenten kiezen kan ook. De motor: perfect, want 12 cilinders, 5,8 liter, 367 pk power en 530 Nm trekkracht. Altijd klaar voor alles, met een fenomenaal, zij het hevig gedempt geluid. Prestaties: perfect, want in een volmaakte rust ros je in 6,1 tellen naar de honderd en laat dus 99% van de rest van het verkeer achter je. Zitten: perfect. Ooit in een stoel gezeten die je billen naar wens verwarmt, ventileert of zelfs masseert? En dan hebben we het maar niet over de volledig elektrische verstelling met geheugens die ook de buitenspiegels en hoofdsteunen op jouw favoriete hoogte zetten enzo - da"s al bijna normaal. Bediening: perfect. Er zijn wat heel erg veel knopjes, maar "t werkt in feite allemaal doodsimpel. Uitrusting: perfect. Op de CL 600 zit alles wat op een auto denkbaar is, (navigatie, tv, mega-stereo, telefoon, enz. enz.).
Een van de opmerkelijkste gadgets heet Distronic en is een soort hyperintelligente cruise control. Hij houdt niet alleen domweg de snelheid vast, maar je kunt dankzij een radarsensor in de neus van de CL je auto ook "vastpinnen" achter een voorligger. Vertraagt die, dan vertraag jij ook, versnelt die, dan ga jij ook harder. We hebben een tijdje mogen doen alsof wij het helemaal geen probleem vonden om de prijs van een bovengemiddelde Vinex-woning neer te leggen voor iets met vier wielen. Tuurlijk, het kan allemaal nog veel duurder: voor de f 374.000 (e 170.000) die een CL 600 moet kosten heb je nog niet eens een halve Bentley, om maar wat te noemen. En hoe gek het ook klinkt: zelfs in deze klasse is de concurrentie moordend. Ga maar na: voor minder of hetzelfde geld heb je ook een Ferrari 360 Modena, een Aston Martin DB7 Vantage of een Porsche 911 Turbo. En wie het ook best met vier cilinders, 61 pk en een paar speeltjes minder kan doen, heeft voor iets meer dan 3 ton (e 139.000)natuurlijk ook een heel fijne auto aan de CL 500. Maar daar draait het bij dit soort auto"s niet om. Passie, het mooiste van het mooiste, het geavanceerdste van het geavanceerdste, het beste van het beste, dáár gaat het de koper van "n CL 600 om.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CL 600 |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 172.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V12 |
Cilinderinhoud | 5.786 cc |
Maximaal vermogen | 270 kW / 367 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 530 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 88 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.993 mm / 1.857 mm / 1.398 mm |
Wielbasis | 2.885 mm |
Massa leeg | 1.880 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s (fabrieksopgave: 6,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 13,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 321 g/km |