Mercedes-Benz CL 500 (2000) #2

autoreview

Mercedes-Benz CL 500 (2000)

Signalement

UitvoeringCL 500
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf278.650 km
KM-stand laatst302.426 km
Lezerswaardering: 57%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen 1e jaar

  • 285.000 km

Ik heb de auto gekocht eind 2018 bij mijn toenmalige dealer (Garage van Doorn te Zaltbommel). Daardoor weet ik de hij de auto toen zo'n twee jaar al in de bedrijfsvoorraad had en er (met alle plezier) zelf af en toen in reed. Bij de koop had ik nog wel een nieuwe AKP en oliewissel bedongen.

In de maanden er na moest er nog het e.e.a. aan achterstallig onderhoud weggewerkt worden, zoals;
- onderhoudsbeurt B (= grote beurt),
- bougies vervangen (zit niet standaard bij de B-beurt),
- diverse draagarmen, fuse-kogels e.d. vervangen,
Helaas bleken er ook meerdere onderdelen van de airco in dezelfde periode lek te zijn en vervangen moesten worden. Ook kon ik het niet laten om een aantal noodzakelijke toevoegingen te doen zoals;
- het laten monteren van een (afneembare) trekhaak,
- een set extra wielen met winterbanden.

Al met al een relatief duur jaar, maar qua onderhoud wel weer aardig bijgewerkt. Ondertussen rijd ik (zeer) comfortabel rond in een niet allerdaagse auto met meer dan voldoende vermogen. Het verbruik schommelt zo tussen de 1:9 en 1:10 (bij een verder rustige rijstijl).

Ervaringen 2e jaar

  • 290.500 km

Na het wegwerken van het (achterstallig) onderhoud, heb ik dit jaar de auto op een aantal punten weten te verbeteren, zoals;
- het wegwerken van (oppervlakte) roest in de wielkasten en enkele beschadigingen op en naast de portieren (door Autoschade Herstel de Koster te Udenhout),
- het oppoetsen van het lederen interieur (met Leder Fresh renovatieset),
- nieuwe xenon-lampen laten monteren (bij Well Done Xenon te Breda),
- het flushen van de automaatbak (bij Autrans te Tilburg)

Helaas bleek bij de APK dit jaar de remschijven en remleidingen niet meer schoongeborsteld te kunnen worden en zijn dan ook vervangen. Voor de remleidingen moest zelfs de hele achterbrug gedemonteerd worden. Al met al weer een 'duur' jaar; hopelijk volgend jaar beter!

Ervaringen 3e jaar

  • 296.000 km

Eindelijk gelukt; a.h.w. met twee vingers door de neus een nieuwe APK! Zou de onderhoudsstaat dan eindelijk (bijna) volledig bijgewerkt zijn?

Bij de APK zat nog wel een adviespunt omtrent roestvorming op de chassisbalken (nabij de kriksteun achter). Deze heb ik inmiddels ook al professioneel laten bijwerken (wederom door de Koster te Udenhout) en de 'schade' viel gelukkig mee.

Gelet op de km.-stand blijf je je afvragen hoe lang doorrijden met deze auto nog verstandig is. Daartoe denk ik er aan om een afspraak te maken bij Carrec (bekend van de rubriek Klokje Rond) voor een algehele inspectie. Eventuele verborgen gebreken welke dan blijken, kunnen dan bij het (reguliere) onderhoud in de komende jaren worden meegenomen.

Het brandstofgebruik blijft zo rond de 1:9 en olieverbruik is er wel, maar beperkt.

Ervaringen 4e jaar

  • 302.426 km

Het (eerst) investeren in het wegwerken van achterstallig onderhoud, lijkt inderdaad zijn vruchten te hebben afgeworpen; wederom zonder enig probleem door de APK heen.

Daartoe nog wel een kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren en tevens nog een ander adviespunt van vorig (en dit jaar) ook verwerkt waardoor ik nu met een setje nieuwe spoorstangen rondrijd. Ik moet wel bekennen dat ik vooraf de speling zelf nauwelijks merkte, maar nu ze vervangen zijn de auto inderdaad een stuk 'strakker' stuurt.

Benzine- en olieverbruik zijn ongewijzigd gebleven.

Wel is er helaas onlangs iemand achterop gereden; de schade lijkt aanvankelijk mee te vallen, maar dat mag het schadebedrijf verder gaan bepalen. Gelukkig lijkt de verdere afhandeling hiervan vooralsnog tot weinig discussie en handelen beide verzekeringsmaatschappijen dit verder administratie en financieel af.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens