Mercedes-Benz C 320 CDI (2005) - Test
Monsterdiesel
Mercedes-Benz heeft voor de C-klasse een nieuwe dieselmotor op stapel staan. De C 320 CDI verdringt de 270 CDI en laat zijn voorganger met het schaamrood op de kaken achter.
De 320 CDI vervangt de 270 CDI vijfcilinder lijnmotor, waarmee de krachtigste diesel in de C-Klasse van 170 pk naar 224 pk wordt opgewaardeerd. Voordeel van de V-constructie is dat deze compacter en lichter is dan de lijnmotor. Bovendien zijn V-motoren makkelijker modulair op te bouwen, waardoor er verschillende varianten mogelijk zijn. Voorbeeld daarvan is de C 280-benzinemotor, die later dit jaar de C 240 vervangt en van de V6 uit de SLK 350 is afgeleid.
We pikken de vuurrode Benz op bij een terminal van de luchthaven van Mallorca. Hoewel het maar een paar graden boven nul is, geven de zon, de crème leren bekleding en het mediterrane landschap algauw het gevoel dat we door een hete zomermiddag cruisen.
De 320 CDI levert flink veel meer koppel dan zijn voorganger: 510 Nm in plaats van de 400 Nm van de 270 CDI. Mercedes-Benz spreekt zelf van een recordwaarde voor een zescilindermotor. Dat koppel vergt ook weinig van je geduld; vanaf 1.600 tpm is het volledig beschikbaar en het blijft constant tot 2.800 tpm. Een sprint van 0-100 km/h die net binnen de 7 seconden blijft is een van de aangename effecten van die koppelkromme. De betere prestaties hebben volgens Mercedes geen nadelige gevolgen voor het brandstofverbruik. En voor het milieu evenmin; de 320 CDI voldoet aan de EU4-norm. Zelfs zonder roetfilter, maar toch wordt dit filter voor de Nederlandse markt standaard meegeleverd. Reden hiervoor is dat volgens Mercedes de meeste kopers dat filter toch willen hebben.
Al die verbeteringen zijn onder meer bereikt door verfijning van de common-railinspuiting met piëzo-injectoren in plaats van solenoid-verstuivers. Een en ander zorgt voor een beter gedoseerde brandstoftoevoer, die wordt verdeeld over vijf inspuitingen per arbeidsslag. Een ander voordeel van de nieuwe motor is de geringe geluidsopbrengst. De 320 CDI is inderdaad fenomenaal stil; je moet hem echt zwaar op zijn donder geven voordat je hoort met een diesel op pad te zijn. Op de schaarse stukken rechte weg van dit eiland trappen we het pedaal helemaal naar beneden en op zulke momenten gaat de auto er als een haas vandoor.
Geheime missie
De verkoopverwachtingen van DaimlerChrysler Nederland zijn alleszins bescheiden, en dat ontzenuwt meteen ons boze vermoeden dat deze topdiesel als geheime missie heeft het al wat oudere model een boost te geven. Van de C 320 CDI moeten er jaarlijks zo'n tweehonderd worden verkocht in ons land. Ter vergelijking: totaal verkoopt Mercedes-Benz per jaar ongeveer vierduizend C-klasses in ons land, waarvan ruim 55 procent met dieselmotor. De C 320 CDI komt als sedan en als Combi en is vanaf april beschikbaar in Nederland. De uitlevering begint met de 7G-Tronic-automaat (voor de eerste keer in de C-klasse), de handgeschakelde zesbak volgt in juni.