Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • C-klasse

Mercedes-Benz C 220 Elegance (1996)

Kostbaar genoegen

Mercedes-Benz C 220 Elegance (1996)
  • Autotest
1 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Bij de komst van Mercedes C-klasse was niet alleen de kwaliteit, maar ook de redelijke prijs een verrassing. Die kwaliteit blijft onweersproken, maar de hogere modellen benaderen de prijs van de E-klasse.

We wilden de C-klasse eens de kans geven om met een forse motor te tonen wat hij waard is. Daarom had de importeur deze keer een fraaie 220 klaargezet. Met een benzinemotor van een ronde 150 pk komt de 'kleine' Mercedes uitstekend tot zijn recht. Vanuit stilstand trekt hij in iets meer dan 9 seconden naar de 100, op de Autobahn piekt hij tot boven de 200 km/h en ook het inhalen op de snelweg is voor de 220 uiteraard een peuleschil. Bij al die exercities blijft de dikke 16-klepper zich zeer beschaafd gedragen; bij de in ons land geldende snelheden is hij zelfs onwezenlijk stil met niet vaak gemeten waarden van 65 en 67,5 dB bij 100 en 120 km/h.Met flink wat pk's om mee te stoeien komt ook extra goed tot uitdrukking hoe voortreffelijk het onderstel van deze klassieke achterwielaandrijver is uitgekiend. Vooral wanneer je met dit soort auto's bent opgegroeid, is het een feestelijke belevenis om 'op het gas' vol overtuiging door een lange bocht te zeilen zonder je druk te maken om plotseling inzettend onderstuur of andere verrassingen waarmee je bij sommige moderne voorwielaandrijvers nog altijd rekening moet houden. Er is op dit gebied echter heel veel ten goede veranderd. Auto's van de huidige generatie getuigen alleen in extreme situaties nog zwakjes van hun elementaire onhebbelijkheden, maar als de nood echt aan de man komt, beschik je met een achterwielaandrijver toch vaak over wat meer speelruimte.
De Mercedes C-klasse gedraagt zich in dit opzicht overtuigend. Hij laat zich bij hoge bochtsnelheden subtiel en geleidelijk met het rechter pedaal besturen en als je dat goed onder de knie hebt, kan je met méér gas de achterkant naar buiten en de neus naar binnen krijgen waardoor de bochtstraal korter wordt. In principe kan dat met een voorwielaandrijver ook wel, maar het gaat veel minder op gevoel en vereist een wagenbeheersing die op hogere wiskunde lijkt. Nee, geef ons dan maar zo'n C-klasse, die met zijn dubbele draagarmen v¢¢r en een multilink-ophanging achter afrekent met veel 'ouderwetse' nadelen en in vele opzichten nieuwe normen stelt.
Tot zover niets dan waardering en tevredenheid over de 'kleine' Mercedes, maar het is wel een genoegen waarvoor je flink moet bloeden. Want hoewel de C-klasse begint met de relatief gunstig geprijsde 180, die als 'binnenkomer' voor zo'n 62.000 gulden in de catalogus staat, ben je met een 220 een stuk verder van huis. Weliswaar is het basismodel net als alle andere C-klassers standaard voorzien van een airbag en ABS, maar voor een 'kale' prijs van ruim 81 mille heeft de concurrentie vaak meer te bieden.

Erg duur
Misschien was dat de reden waarom de Mercedes-importeur de testwagen niet alleen had aangekleed met een 'Elegance'-pakket
dat voor zo'n f 8.500 onder meer vier elektrisch bediende zijruiten, midden-armsteunen voor en achter, hout-afwerking en nog meer verfraaiing en gemak biedt, maar er ook een automatische 4-bak en een hele verzameling extra's aan had toegevoegd. Afgezien van het Elegance-pakket vertegenwoordigden die verzamelde weldaden bij elkaar het lieve bedrag van bijna 23.000 gulden; genoeg om er een tweede auto voor te kopen.
Dat is toch echt wat te gortig. Bovendien zijn de prijzen van die opties erg hoog: voor een automatisch uitschuivende antenne en 8 luidsprekers, die bij veel auto's gratis of voor een bescheiden bedragje worden meegeleverd, vraagt Mercedes doodgemoedereerd 1.306 gulden. Of f 334 voor een paar verlichte zonneklepspiegeltjes, f 161 voor een simpel cassette-opbergvakje en maar liefst f 904 voor een in delen neerklapbare achterbank.
Natuurlijk zijn tractiecontrole, een buitentemperatuurmeter en desnoods een schuifdak best zinvolle accessoires, maar het gaat ver om zoveel extra te moeten bijbetalen voor uitrusting die bij veel andere merken gewoon tot het standaardpakket behoort. Met alle opties kwam de testwagen op een totaal van ruwweg 110.000 gulden.
Nogmaals, de Mercedes C-klasse is een heerlijke en begeerlijke auto, maar voor de legendarische Ster moet wel diep in de beurs worden getast.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model C 220 Elegance
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 43.246

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.199 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.487 mm / 1.720 mm / 1.424 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.325 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.575 kg / 705 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz C-klasse
Mercedes-Benz Mercedes-Benz C-klasse

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

INFO
Athlon
Athlon
Mercedes-Benz C 180 Estate Business Line (5D/9A)
€ 739
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
Mercedes-Benz C 180 Estate Business Line (5D/9A)
€ 809
Bekijk nu ⟩
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 180 Business Line (4D/9A)
€ 788
 
Arval
Arval
Mercedes-Benz C 300 e Estate Business Line (5D/9A)
€ 806
 
Mercedes-Benz C-klasse in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz C-klasse 180 Sport

    Mercedes-Benz C-klasse 180 Sport

    • 1995
    • 200.433 km

    € 1.299

    Mercedes-Benz C-klasse Elegance W202 100kW

    Mercedes-Benz C-klasse Elegance W202 100kW

    • 1996
    • 8.676 km

    € 18.999

    Mercedes-Benz C-klasse 180 Sport | UNIEK | TOPSTAAT | NL-AUTO | YOUNGTIMER

    Mercedes-Benz C-klasse 180 Sport | UNIEK | TOPSTAAT | NL-AUTO | YOUNGTIMER

    • 1997
    • 151.010 km

    € 6.750

Meer Mercedes-Benz C-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz C-Klasse W206 | Nieuw: Mercedes-AMG C 43 4Matic

    183
    • 27 april 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz C-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz C-klasse occasions
  • Mercedes-Benz C-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz C-klasse tests
  • Mercedes-Benz C-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz C-klasse index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 250 Estate (2015)

    Mercedes-Benz C 250 Estate (2015)

    1
    • 4 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 200 Estate Business Solution AMG (2020)

    Mercedes-Benz C 200 Estate Business Solution...

    • 16 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 200 CDI Estate (2012)

    Mercedes-Benz C 200 CDI Estate (2012)

    7
    • 25 april 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 200 d Business Line (2022)

    Mercedes-Benz C 200 d Business Line (2022)

    12
    • 2 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition Plus (2016)

    Mercedes-Benz C 350 e Estate Lease Edition...

    5
    • 5 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 200 Prestige (2016)

    Mercedes-Benz C 200 Prestige (2016)

    3
    • 6 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz C 220 CDI Estate Avantgarde (2012)

    Mercedes-Benz C 220 CDI Estate Avantgarde...

    • 26 december 2021
meer reviews
Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

46

Na vier maanden C180 Limousine en drie maanden C300 e Estate weten we dat de nieuwe C-klasse...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    16
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    16
    • 30 juni 2022
  • Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

    Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

    46
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG C43 4Matic: 408 pk uit vier cilinders

    Mercedes-AMG C43 4Matic: 408 pk uit vier...

    95
    • 27 april 2022
  • Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive touring - Dubbeltest

    Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive...

    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz C-klasse cabriolet betrapt

    Nieuwe Mercedes-Benz C-klasse cabriolet...

    9
    • 13 april 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    49
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    16
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    16
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse en B-klasse'

    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse...

    91
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    143
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    36
    • 23 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden