Mercedes-Benz C 200 Classic (1997)

autoreview

Mercedes-Benz C-klasse

Signalement

UitvoeringC 200 Classic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf126.570 km
KM-stand laatst127.233 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn ervaring na 10 dagen rijden in C200 Sedan

  • 127.233 km

Nou, het was zover. Na jaren (uit nood) auto's voor 1 jaar gekocht te hebben (gemiddeld 500 EUR per auto qua reeele waarde) werdt het tijd voor een "echte" auto. Heb de afgelopen jaren een flinke haat opgedaan voor reizen met het OV. Dus heb nooit echt de tijd genomen een goede auto te vinden.

Ik maak veel snelwegkilometers, geen snelle kilometers, want ik sluit elke ochtend aan op de file op de A1 richting Amsterdam. De Clio's uit 1995/7 en de Astra van 1998 deden hun werk prima. Maar voelde mij niet veilig tussen al het Leasegeweld op winterbanden en 100+ pk's. De oude hatchbackjes lieten qua veiligheid te wensen over. Flinterdunne deuren, A-stijlen van 2 mm dik en geen ABS of TCS oid.

Nu mag ik ook meedoen, want ik heb even wat centen aan de kant gezet en daarmee een mooie, frisse C200 (w202) van 1997 gekocht. Het kwam via een vriend op mijn pad, had de auto al eerder gezien en is een oude bekende. Hij is niet nieuw uiteraard, maar heel netjes onderhouden en goed in de lak.

Punten van aandacht waren het creme interieur. Dat leek mij in eerste instantie niks, want het was vies. Heel vies. Dit voor een paar extra centen uit de spaarpot professioneel laten reinigen en ondanks de pekel en andere rotzooi op de weg, ook de buitenkant laten doen. In de was, mooi gepoetst en een plekje op de bumper bij laten spuiten.

Op een zekere avond kon ik hem oppikken. He-le-maal nieuw, maar de poetsers waren ook trots op het resultaat. Creme interieurs waren bij hen ook een doorn in het oog. Helemaal als het wat ouder is en doorleeft.

In ieder geval. Ik kon gaan rijden. De eerste woonwerkkilometers zouden op de teller bijgeschreven worden. Ik zal onderhand 1000 kilometer gereden hebben op het moment dat ik dit schrijf en mijn ervaringen zijn als volgt.

In en om de auto.

Voor mijn lichaam (die op een goede dag de 2 meter aantikt) heb ik alle ruimte. Waar ik bij de Franse auto's de versnellingspook met mijn knieholte kon bedienen, heb ik bij de w202 echt ruimte over. Zowel hoofd als beenruimte. Heerlijk is ook de middenarmsteun. Mijn arm ligt standaard op de steun en kan heerlijk lui schakelen.

De stoel heeft in deze (volgens mij) basis uitvoering nog redelijk wat instelmogelijkheden. Zithoogte en rugleuning zijn traploos instelbaar en inmiddels op de, voor mij, perfecte stand ingesteld.

Geluidsinstallatie

De speakers die in 1997 standaard zijn gemonteerd komen goed mee. Sowieso is het rijgeluid in de cabine minimaal en komt de muziek zuiver door. Geen poespas aan woofers en aftermarketsetjes, gewoon alles standaard en kan heerlijk luisteren naar mijn collectie. Misschien dat ik er een andere radio met USB-mogelijkheid inzet. Dat is altijd handiger dan lopen te klieren met CD's in een etui.

Rijeigenschappen.

De Benz ligt als een blok op de weg. Geen raar zoekerig gedrag, maar vertrouwd en stabiel. Door de wat bredere sloffen dan dat ik gewend ben, is de auto wel meer vatbaar voor spoorvorming. Acceleratie is beneden verwachting. Stel je voor dat je jaren in auto's met minder dan 75 pk hebt gereden. Nu zou ik ineens 136 pk tot mijn beschikking hebben. Het valt wat tegen en had gehoopt door de twee liter motor en de bijbehorende 136 pk net even wat sneller te zijn.

Dan bedenk ik mijn dat de auto ook een paar honderd kilo zwaarder is ten opzichte van de vorige lichting. Dan is het wat meer gerelativeerd en kan ik mij voorstellen dat het wat pittiger is om de 1300 kilo mee te sleuren.

Maar de auto rijd lekker weg, geen trillingen of gekkigheid en tussen de 100 en de 110 rijdt hij toch het lekkerst.

Uiterlijk.

Ondanks de leeftijd (18 jaar oud) ziet hij er wat mij betreft modern uit. Tijdloos als het ware. Ik heb inmiddels wel veel moeten horen van "taxi dit en taxi zo" maar dat "comes with the territory"

Verbruik en onderhoudskosten.

Onderhoudskosten heb ik nog niet veel gehad in de 1000km die ik heb gereden. Gelukkig maar. Ik begreep dat bijvoorbeeld een setje schijven en blokken niet veel duurder zijn dan bij een welke andere auto. Mocht er echt iets stukgaan zoals bijv. een koppakking of andere essentiele zaken, is volgens mij elke auto duur.

Verbruik

Over de afgelopen kilometers heb ik 1 op 10,9 gemiddeld gereden. Dit is iets minder zuinig dan de opgave. Hierbij zat ruim 500km aan langzaamrijdend verkeer en in de file lust ie ook een slokje meer. In de tijden dat ik wat normaler door kan rijden, zal ik zien of ik hem naar de 1 op 12 kan krijgen, waar ik eigenlijk op had gehoopt.

Zicht vanuit de auto

In het donker bij regen ben ik sowieso al geen held, maar het was wel een vuurdoop. De auto is natuurlijk een stuk groter en dit gaf in het begin wat onzekerheid bij wisselen rijbaar. De kont van de auto kan ik niet zien, dus dat komt neer op het leren kennen van de auto.

Inparkeren is ook wat meer puzzelwerk. Waar ik een Clio of een Astra CC in kon proppen, past met deze C-klasse helaas niet en wil toch echt wat ruimte overhouden. Dat is dus ook even wennen, omdat ik de kont niet kan zien, maar dat komt uiteraard helemaal goed. Ben niet lomp, eigenlijk vrij berekenend als het daarop aankomt, want de boel moet natuurlijk wel mooi en heel blijven.

Slot voor nu.

Dit zijn de ervaringen zoals ik ze de afgelopen 1 1/2 week heb meegemaakt. Ik schrijf het voor jullie op, maar ook voor mijzelf als verslag. Hou ook de verbruiksmonitor netjes bij.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Alphabet
Mercedes-Benz C 180 Estate Business Line (5D/9A)
€ 809
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 180 Business Line (4D/9A)
€ 819
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens