Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • MPV

Mazda MPV 2.5 TD GLX (1997)

Oude indringer

Mazda MPV 2.5 TD GLX (1997)
  • Autotest
13 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nu Mazda zich ook in ons land aansluit bij de ruimtewagenfamilie is het hoogste tijd om de Japanse bijdrage eens aan een onderzoek te onderwerpen. We pakken het maar meteen grondig aan, met een turbodiesel.

De ruimtewagen die Mazda nu in Nederland introduceert heeft al een hele geschiedenis achter zich. De auto werd al in 1988 voor de Amerikaanse markt gelanceerd. Het ontwerp heeft in visueel opzicht zijn beste tijd gehad, maar moet desondanks nog zeker twee jaar mee. Apart is-ie beslist, maar er zijn weinig mensen die het hoog op zijn poten staande model mooi vinden. De MPV heeft standaard vier portieren en een grote achterklep. De enorme openingshoek van de achterportieren is opvallend, waardoor de instap enorm ruim is.
Voorin biedt de Mazda twee luxueuze stoelen met armleuningen. Op de rij daarachter moeten drie personen zitten. Op de (standaard) derde zitrij vervoert de Mazda twee inzittenden.
Wie voorin deze auto mag zitten, heeft over ruimte niets te klagen. De stoelen zitten prima, ook op lange afstanden. Ze zijn bekleed met een vrij simpel stofje. Op de tweede zitrij is de beenruimte naar wens in te stellen. Met het meubilair op de achterste stand biedt de Mazda 15 centimeter vrije ruimte tussen de knieën en de rugleuning van de voorstoel; op de derde zitrij worden je benen dan geplet. Met wat schipperen heb je op de tweede rij acht centimeter knieruimte en zitten je benen op de derde rij net klem tegen de rugleuning. De passagiers op de tweede rij hebben een royale speling met het dak, maar helemaal achterin is het voor een volwassene toch zaak om het hoofd in te trekken bij flinke wegoneffenheden.
Ga je met zeven man op stap, dan blijft er niet veel bagageruimte over. Om te beginnen heeft de Japanse MPV een hoge wagenvloer waardoor je zware voorwerpen extra ver moet optillen. Arme rug. De bagagecapaciteit met volle bezetting is ook niet om over naar huis te schrijven. Ga je uitbreiden, dan wachten nog een paar verrassingen. Ten eerste gaat het neerklappen en verwijderen van het meubilair niet echt handig. Voor een verhuizinkje is de Mazda ook minder geschikt, want er ontstaat een laadvloer die voor de achterwielen zo'n twee decimeter lager ligt. Bijzonder onhandig.
Het onderstel van de Mazda weet duidelijk minder goed raad met bijvoorbeeld reparatieplekken in het asfalt. Die zijn goed voelbaar voor de inzittenden. Ook rolt de Mazda MPV behoorlijk om zijn lengte-as onder het rijden.

Aardig stil
Voor de test beschikten we over de dieselversie die van nature iets luidruchtiger is dan het benzinemodel. Door een goede isolatie tussen motorcompartiment en interieur is de diesel toch aardig stil gekregen. De viercilinder turbodiesel levert zijn vermogen van 115 pk al bij een opmerkelijk laag toerental van 3400. De moderne cilinderkop heeft 3 kleppen per verbrandingskamer. Het starten of afzetten van de Mazda-motor brengt een forse schok op het koetswerk teweeg.
Met wat moeite haal je de 1:10. De forse afmetingen zorgen ook voor niet zo flitsende prestaties: je komt prima mee in het verkeer, maar daar houdt het ook mee op. De top ligt rond de 165 km/h en door het enorme gewicht ben je toch wel dik vijftien tellen onderweg van stilstand naar de 100 km/h.
De Mazda MPV is voorzien van ouderwetse achterwielaandrijving. Dat heeft met name op nat wegdek verstrekkende gevolgen. Even een dot gas geven in een snel genomen bocht en de achterkant maakt een machtige zwaai naar buiten. Ook op droog wegdek is zo'n reactie - zij het in veel mindere mate - nog op te roepen. Wie het spelletje goed beheerst, kan met de Mazda hard de hoek om zonder noemenswaardige overhelneiging.
Schakelen doe je met een enorme pook die zich ook nog eens zwaar laat bedienen. De hohouders van de Mazda deden onopvallend hun werk.
Wie in de Mazda klimt, lijkt een stap terug te doen in de tijd. Er wordt maar één saaie, grijze bekleding geleverd en het dashboard ziet er bepaald niet modern uit. De uitrusting van de Japanner is compleet, met centrale vergrendeling, extra grote buitenspiegels, elektrisch bediende zijruiten vóór en achter en dito spiegels, lade onder de passagiersstoel, twee airbags, ABS, elektrische antenne, dakreling, hoogteverstelling voor het stuur en een derde zitrij.
Een ding moge duidelijk zijn: Mazda zal het niet gemakkelijk krijgen met zijn MPV. De bejaarde auto kan niet echt verweer bieden aan moderne concurrenten.

Signalement

Merk Mazda
Model MPV 2.5 TD GLX
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 31.626

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V4
Cilinderinhoud 2.499 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 3.400 tpm
Maximaal koppel 277 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 74 l
Lengte / breedte / hoogte 4.670 mm / 1.825 mm / 1.750 mm
Wielbasis 2.805 mm
Massa leeg 1.675 kg
Laadvermogen 695 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 600 kg
Banden215/65R15Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,7 s (fabrieksopgave: 16,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,2 s / 14,4 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda MPV
Mazda Mazda MPV
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda MPV specificaties
  • Mazda MPV occasions
  • Mazda MPV video's
Advies en informatie
  • Mazda MPV tests
  • Mazda MPV gebruikersreviews
  • Mazda MPV index
PREMIUM
Mazda 2 Hybrid - Test

Mazda 2 Hybrid - Test

Het mag een unicum worden genoemd: Mazda heeft twee totaal verschillende 2’s in de etalage....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    8
    • 15 juli 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    3
    • 23 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 11 juni 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 12 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 1 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    3
    • 15 januari 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2003)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2003)

    2
    • 17 november 2008
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Afgestoft: Mazda MPV

    Afgestoft: Mazda MPV

    23
    • 5 februari 2017
  • Autotest
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    • 1 mei 2006
  • Nieuws
    Nieuwe Mazda MPV in Tokio

    Nieuwe Mazda MPV in Tokio

    • 5 oktober 2005
  • PREMIUM
    Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat • Peugeot 807 2.2 HDi SV • Mazda MPV 2

    Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat...

    • 25 januari 2005
  • Eerste rijtest
    Mazda MPV

    Mazda MPV

    • 29 januari 2004
  • Nieuws
    Mazda MPV Active en prijzen bekend

    Mazda MPV Active en prijzen bekend

    • 26 november 2003
  • Autotest
    Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)

    Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)

    • 18 november 2003
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden