Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mazda MPV

Het gezicht van succes

Mazda MPV
Mazda MPVMazda MPVMazda MPVMazda MPVMazda MPV
  • Arno Böckling
  • Eerste rijtest
29 januari 2004 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Mazda's MPV gaat het nieuwe modeljaar in met een nieuw gezicht; het familiegezicht dat we kennen van z'n succesvolle kleinere broers; de Mazda's 6, 3, en 2.

Met z'n koppel van 310 newtonmeter krijgt de 2.0-liter CiTD-motor de Mazda MPV best vooruit, ook al is de acceleratie 0-100 in 13,2 s niet indrukwekkend. Maar je komt uitstekend met het verkeer mee en als je moet klimmen, komen al die newtonmeters goed van pas. De zelfontbrander 'verraadt' zich door z'n souplesse; niet door z'n dieselgeluiden. Meestal niet, tenminste, want als de 136 pk leverende krachtbron er echt hard aan moet trekken, laat hij zich wel even horen. De 2,3-literbenzinemotor, waarmee de Mazda MPV ook leverbaar is, klinkt beschaafder, ook als hij alles uit de kast moet halen. Hij moet er vaker flink tegenaan dan de dieselmotor, want hij ontwikkelt met 195 Nm veel minder koppel. En hij moet bovendien twee keer zoveel toeren maken om die newtonmeters paraat te krijgen. Het lagere koppel wordt nauwelijks gecompenseerd door paardenkrachten, want met 141 pk is de benzinemotor maar een handvol pk's sterker dan de diesel. Het gevolg is dat je als chauffeur van de benzineversie meer moet schakelen. Geen ramp, want de pook van de vijfversnellingsbak laat zich heel vlotjes verzetten. Zou je toch liever een automaat willen? Pech gehad, de MPV wordt bij ons alleen met handbak geleverd. Mazda's MPV is een wagen in het segment van de Renault Grand Espace en de Chrysler Grand Voyager, een wagen van formaat dus. Maar ondanks zijn flinke afmetingen is hij prima handelbaar. Hij volgt heel vanzelfsprekend de bevelen op die hij via de niet te sterk bekrachtigde besturing krijgt. Het onderstel zorgt voor comfort, maar het is niet week, waardoor de koets in snellere bochten toch nauwelijks overhelt.


Karakuri-bank
Deze eigenschappen had de Mazda MPV al. Wat is er voor modeljaar 2004 dan veranderd? De meest opvallende wijziging is het gewijzigde front. Er kwam een nieuwe voorbumper, de wagen kreeg nieuwe koplampen en bovendien is de vorm van de motorkap en de spatborden gewijzigd. Daardoor, maar toch vooral door de nieuwe vijfpuntige Mazda-grille, heeft de MPV nu het nieuwe Mazda-gezicht, het gezicht van de succesvolle modellen '6', '3' en '2'. Natuurlijk is het de bedoeling dat het succes ook afstraalt op de MPV, maar toch heeft de Nederlandse importeur niet al te hoge verwachtingen van het vernieuwde model. Men denkt volgend jaar 150 MPV's op kenteken te kunnen zetten. Een aantal kopers zal vast voor de Active-uitvoering kiezen. Dat is een zespersoons versie met een tweede zitrij van twee losse stoelen en een derde zitrij die uit een tweezitsbank bestaat. Ook al heeft de Mazda MPV grote schuifdeuren opzij; de instap naar de achterbank is toch niet zo gemakkelijk. Maar bij de Active is daar wat op gevonden. Een van de twee stoelen op rij twee kan opzij schuiven, naar de andere toe, zodat er ruimte ontstaat om naar achteren te stappen. De achterbank kan niet verwijderd worden. Maar als je die niet nodig hebt, kun je hem in de bodem laten verdwijnen. Hij is daar ook heel gemakkelijk weer uit tevoorschijn te toveren. Mazda noemt dit het Karakuri-opbergsysteem. De vernieuwde Mazda MPV is vanaf nu te bestellen.

  • Houd me op de hoogte over de Mazda MPV
Mazda Mazda MPV
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda MPV specificaties
  • Mazda MPV occasions
  • Mazda MPV video's
Advies en informatie
  • Mazda MPV tests
  • Mazda MPV gebruikersreviews
  • Mazda MPV index
PREMIUM
Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

Misschien wel de leukste vrijetijdsauto is de roadster. We zetten de Mazda MX-5 en de Fiat...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    8
    • 15 juli 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    3
    • 23 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 11 juni 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 12 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 1 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    3
    • 15 januari 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2003)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2003)

    2
    • 17 november 2008
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Afgestoft: Mazda MPV

    Afgestoft: Mazda MPV

    23
    • 5 februari 2017
  • Autotest
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    • 1 mei 2006
  • Nieuws
    Nieuwe Mazda MPV in Tokio

    Nieuwe Mazda MPV in Tokio

    • 5 oktober 2005
  • PREMIUM
    Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat • Peugeot 807 2.2 HDi SV • Mazda MPV 2

    Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat...

    • 25 januari 2005
  • Nieuws
    Mazda MPV Active en prijzen bekend

    Mazda MPV Active en prijzen bekend

    • 26 november 2003
  • Autotest
    Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)

    Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)

    • 18 november 2003
  • Nieuws
    Opnieuw facelift voor Mazda MPV

    Opnieuw facelift voor Mazda MPV

    • 12 september 2003
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    42
    • 2 augustus 2022
  • Autotest
    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier generaties

    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier...

    56
    • 31 juli 2022
  • Nieuws
    Mazda 323F (1990) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 323F (1990) - Liefhebber Gezocht

    60
    • 19 juli 2022
  • PREMIUM
    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion...

    • 19 juli 2022
  • Nieuws
    Mazda CX-60 - Back to Basics

    Mazda CX-60 - Back to Basics

    78
    • 9 juli 2022
  • Nieuws
    Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail

    Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail

    138
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden