Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • MPV

Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

Saai busje

Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)
  • Autotest
2 mei 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Mazda MPV biedt veel flexibiliteit in zetelopstellingen. Hij rijdt ook redelijk vlot; de turbodiesel laat zich flink horen, maar hij zet daar ook wel redelijke prestaties tegenover. Het oog wil ook wat en daar schiet de Japanse bus juist tekort.

De MPV is standaard een zeszitter. De stoelen hebben de makke dat de zittingen aan de korte kant zijn. De twee aparte stoelen op de middelste rij zijn allebei op te klappen tot tafeltjes. Je kunt ze ook helemaal uit de auto halen en daarna 180 graden gedraaid weer terugzetten in de vergaderopstelling. De middelste zitrij is voorzien van Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes. De achterste zitrij, een bankje, is onder de wagenvloer weg te klappen; handig wanneer je onverwacht grote dingen meeneemt. De hoofdsteunen op de achterbank benemen een behoorlijk deel van het zicht in de binnenspiegel. Wanneer er niemand zit, kun je ze voor de verkeersveiligheid beter weghalen. Om de instap voor de achterste passagiers te vergemakkelijken, schuift de rechterstoel op de middelste zitrij opzij, maar het blijft zweetdruppels kosten om de achterste zitrij te bereiken. Gelukkig kun je voor verkoeling achterin wel de airco bedienen, onafhankelijk van wat er voorin gebeurt.


Grijze massa
In de Mazda geen spannend design; het dashboard is een grote grijze massa, iets meer speelsheid had het wat gezelliger gemaakt. Als het gaat om doelmatigheid zijn ze bij Mazda redelijk geslaagd. Recht voor je staan duidelijke meters, precies zoals het hoort. Hoog op de middenconsole vind je de audio- en aircopanelen. Je hoeft je blik nauwelijks van het verkeer af te wenden om ze te bedienen. Alleen is het jammer dat de versnellingspook laag tussen de voorstoelen staat, ver van het stuurwiel. Die pook gaat ook ongevoelig en met lange slagen door de versnellingen. Nu moet je uit de stoelleuning komen om de vijf in te leggen. Hoewel de bestuurdersstoel in hoogte en hoek verstelbaar is, krijg je na verloop van tijd het gevoel dat het voor je onderrug niet het beste zitmeubilair is.
De tweeliter turbodiesel heeft bij lage toerentallen een beetje moeite om de zeszitter naar een hogere snelheid te brengen. Maar goed, vanaf zo'n 2.000 omwentelingen per minuut is er geen vuiltje aan de lucht en wil de Mazda MPV er best vandoor. Nu zijn auto's als deze niet van het soort waarmee je een verpletterende indruk wilt maken, maar het is wel fijn wanneer je bij inhaal- en invoegacties vlot op snelheid bent. Dat je dezelfde zitpositie hebt als een vrachtwagenchauffeur, wil tenslotte nog niet zeggen dat je je in hetzelfde tempo moet voortbewegen. Dat hebben ze bij Mazda keurig voor elkaar. Wel moeten we over de koude start opmerken dat de CiTD zich duidelijk laat horen. Gelukkig neemt met het verder uitslaan van de temperatuurmeternaald het geluid omgekeerd evenredig af.


Comfortabel
De Mazda is duidelijk op Amerikaanse leest geschoeid. De donkere zijruiten verraden het al een beetje. Maar het komt nog het meest tot uiting in het weggedrag. Hobbels en kuilen in het wegdek worden door de soepele veren eenvoudig geabsorbeerd. De dempers zijn zelfs aan de weke kant, de Mazda blijft na het nemen van onregelmatigheden nadeinen. Dankzij zijn massa wil hij in bochten liefst rechtdoor. Wanneer je rustig aan doet, is er echter niets aan de hand.
De Japanner oogt vrij identiteitsloos. De neus vertoont weliswaar gelijkenis met die van bijvoorbeeld de 3 en de 6, maar vanaf de voorruit is de MPV gewoon saai. En dat geldt dan zowel voor ex- als interieur. Functioneel en uitdagend gaan blijkbaar niet samen bij Mazda, want dat ze leuke auto's kunnen bouwen, heeft de Japanse Ford-dochter toch wel bewezen.

Signalement

Merk Mazda
Model MPV 2.0 CiTD Active
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 38.950

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.805 mm / 1.830 mm / 1.785 mm
Wielbasis 2.840 mm
Massa leeg 1.680 kg
Laadvermogen 715 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 176 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 13,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 6,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,1 s / 8,6 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 188 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda MPV
Mazda Mazda MPV
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda MPV specificaties
  • Mazda MPV occasions
  • Mazda MPV video's
Advies en informatie
  • Mazda MPV tests
  • Mazda MPV gebruikersreviews
  • Mazda MPV index
PREMIUM
Mazda 6 vs. Peugeot 508 - Occasion dubbeltest

Mazda 6 vs. Peugeot 508 - Occasion dubbeltest

Ooit reed zakelijk Nederland vooral in representatieve sedans. Nu zijn die er minder, ook tweedehands....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    8
    • 15 juli 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2004)

    3
    • 23 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 11 juni 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 12 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    • 1 maart 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    Mazda MPV 2.0 Exclusive (2000)

    3
    • 15 januari 2009
  • Gebruikersreview
    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2003)

    Mazda MPV 2.0 CiTD Active (2003)

    2
    • 17 november 2008
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Afgestoft: Mazda MPV

    Afgestoft: Mazda MPV

    23
    • 5 februari 2017
  • Nieuws
    Nieuwe Mazda MPV in Tokio

    Nieuwe Mazda MPV in Tokio

    • 5 oktober 2005
  • PREMIUM
    Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat • Peugeot 807 2.2 HDi SV • Mazda MPV 2

    Chrysler Voyager 2.8 CRD SE Luxe Automaat...

    • 25 januari 2005
  • Eerste rijtest
    Mazda MPV

    Mazda MPV

    • 29 januari 2004
  • Nieuws
    Mazda MPV Active en prijzen bekend

    Mazda MPV Active en prijzen bekend

    • 26 november 2003
  • Autotest
    Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)

    Mazda MPV 2.3 Exclusive (2002)

    • 18 november 2003
  • Nieuws
    Opnieuw facelift voor Mazda MPV

    Opnieuw facelift voor Mazda MPV

    • 12 september 2003
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Mazda 6 vs. Peugeot 508 - Occasion dubbeltest

    Mazda 6 vs. Peugeot 508 - Occasion dubbeltest

    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    42
    • 2 augustus 2022
  • Autotest
    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier generaties

    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier...

    56
    • 31 juli 2022
  • Nieuws
    Mazda 323F (1990) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 323F (1990) - Liefhebber Gezocht

    60
    • 19 juli 2022
  • PREMIUM
    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion...

    • 19 juli 2022
  • Nieuws
    Mazda CX-60 - Back to Basics

    Mazda CX-60 - Back to Basics

    78
    • 9 juli 2022
  • Nieuws
    Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail

    Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail

    138
    • 5 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden