AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • 626

De boot is aan

Mazda 626 2.0i GLX (1998)

  • Autotest
3 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Mazda's 626 deed het een tijd lang heel goed in het zakensegment. In de loop van de jaren moest hij echter met lede ogen aanzien hoe andere merken zijn aandeel inpikten. Lukt het de huidige 626 het verloren terrein heroveren?

Mazda heeft de modelwijziging aangegrepen om de 626 iets korter en hoger te maken. De 'oude' was voor een middenklasser namelijk nogal een flinke knaap. Ondanks z'n kloeke buitenmaten was de 626 niet bepaald een ruimtewonder. Met name de achterpassagiers waren wat zuinigjes bedeeld. Om ze meer hoofdruimte te geven, kreeg het nieuwe model een hogere daklijn. In combinatie met de afgenomen lengte bezorgt dat de 5-deurs een wat minder harmonieus ogende koets. De sedan ziet er met z'n brede achterste dakstijlen wel prima uit.
De tweeliter 16V-motor is een oude bekende, maar onderging voor de huidige 626 lichte wijzigingen, die resulteerden in een grotere souplesse en een gunstiger brandstofverbruik. Daarvoor moest wel iets aan vermogen en koppel worden ingeleverd. Zo bedraagt het vermogen van de 2.0 nu 115 in plaats van 117 pk en liep het koppel terug van 173 naar 170 Nm. Daarmee komt hij aan een top van 198 km/h. Op papier sprint hij in 9,9 s van 0-100. In de praktijk deed de 626 daar echter 10,5 s over. De inhaalproef (80-120) duurde in '4' 11,5 s en in '5' 16,1 s.
Mazda zette de nieuwe 626 op dezelfde bodemgroep als de vorige versie en gebruikte ook dezelfde wielophanging. Dat betekent dat we vóór MacPherson veerpoten aantreffen en achter Mazda's Twin Trapezoidal Link-systeem - kortweg TTL. Voor modeljaar '98 werd echter een vernieuwde uitgave van deze ophanging, die een klein beetje meestuurt, ontwikkeld. In combinatie met een nogal stugge vering en demping zorgt de ophanging voor een prima wegligging. Zo laat de 626 zich met groot gemak door lange snelle bochten sturen en blijft heel lang neutraal. De stevige afstemming van het onderstel heeft overigens weinig negatieve gevolgen voor het comfort bij het rijden over slechte bestrating. Weliswaar merken de inzittenden duidelijk wat voor soort wegdek er onder de wielen door gaat, maar de oneffenheden worden niet op een onprettige manier doorgegeven. De besturing past bij zijn karakter; enigszins sportief dus. Hij neemt de chauffeur zeker niet teveel werk uit handen en er is geen spoor van vaagheid. Over het schakelen geen klachten. De bak werkt probleemloos maar niet supersoepel.

Aardig interieur
Opvallende stijlelementen hoeven we in het interieur van de 626 niet te zoeken. Dashboard en instrumentenpaneel zijn eenvoudig en functioneel van inrichting. In het verleden hebben we meer dan eens geklaagd over de saaigrijze tinten die we in Japanse auto's aantroffen. Nu blinkt ook het interieur van de 626 niet uit door kleurrijkheid, maar stoelen en deurpanelen zijn toch bekleed met een stofje dat voor een béétje fleur zorgt. De stoelen zijn overigens best stevig. De chauffeur heeft de mogelijkheid om een optimale zitpositie te kiezen. Zo kan het stuurwiel hoger en lager, en is de stoel in hoogte verstel- en kantelbaar.
Losse spullen kun je op diverse plaatsen kwijt. Zo hebben de voorportieren redelijk ruime vakken. Verder vinden we op diverse plaatsen vakjes van uiteenlopend formaat en tenslotte is er nog een bescheiden ruimte rechts op het dashboard.
Mensen die op de achterbank meereizen, hebben geen gebrek aan ruimte voor hoofd en benen. Voor een deel is dat te danken aan het feit dat de wagen een hogere daklijn heeft dan z'n voorganger; voor een ander deel aan een iets gewijzigde opstelling van het zitmeubilair, waardoor de mensen achter hun voeten verder onder de voorstoelen kunnen schuiven. De veiligheid van de achterpassagiers wordt gediend met twee in hoogte verstelbare hoofdsteunen en een drietal oprolgordels. Ook tot de uitrusting behoren een opklapbare armsteun met opbergvakje en bekerhouders. De bagageruimte is met 502 liter beslist ruim. Helaas scharniert het kofferdeksel met beugels - daar houdt bagage niet zo van.
Mazda levert de tweeliter alleen als GLX, het hoogste uitrustingsniveau heeft. De wagen wordt in dat geval geleverd met onder meer één airbag, airco, elektrische ramen voor en achter, een in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning en - als bijzondere attractie - een tot tafeltje omklapbare passagiersstoel. Mazda vraagt voor de 626 2.0 GLX Sedan zo'n 46 mille. Daarvoor krijg je een goed uitgeruste, ruime en sportieve sedan, die zeker de moeite van de overweging waard is.

Signalement

Merk Mazda
Model 626 2.0i GLX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.393

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.575 mm / 1.710 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.610 mm
Massa leeg 1.150 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.525 kg / 550 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 198 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,5 s / 16,1 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Sportief rijgedrag
  • +Standaard airco
  • +3 driepuntsgordels achter
  • -Tweede airbag is optie
  • -Kofferdeksel met beugels
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 626
Mazda Mazda 626

Uitgelicht aanbod

    1.8i LX SED. AIRCO

    Mazda 626 1.8i LX SED. AIRCO

    • 2001
    • 295.214 km

    € 999

    1.8i Comfort Nw Apk/Airco/Elec ramen/Lmv

    Mazda 626 1.8i Comfort Nw Apk/Airco/Elec ramen/Lmv

    • 2000
    • 240.139 km

    € 1.450

    2.0i GLX Ambition | Airco |

    Mazda 626 2.0i GLX Ambition | Airco |

    • 1998
    • 148.663 km

    € 1.000

Meer Mazda 626 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 626 specificaties
  • Mazda 626 occasions
  • Mazda 626 video's
Advies en informatie
  • Mazda 626 tests
  • Mazda 626 gebruikersreviews
  • Mazda 626 index
PREMIUM
Mazda CX-3 - Eerste rijtest

Mazda CX-3 - Eerste rijtest

Waar veel concurrenten kiezen voor duidelijk afgebakende facelifts, gaat men bij Mazda voor...

Lees meer
Kia Sorento vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

Kia Sorento vs. Mazda CX-5 - Dubbeltest

De ooit zo populaire Kia Sorento is door de jaren heen weggepest door ons belastingsysteem....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Mazda 626 (GF)

    Facelift Friday: Mazda 626 (GF)

    46
    • 17 juli 2020
  • Review
    Mazda 626 1.8i LX (1999)

    Mazda 626 1.8i LX (1999)

    3
    • 19 mei 2020
  • Autonieuws
    In het Wild: Mazda 626 (1987)

    In het Wild: Mazda 626 (1987)

    32
    • 9 augustus 2018
  • Review
    Mazda 626 Wagon 2.0 Touring (2000)

    Mazda 626 Wagon 2.0 Touring (2000)

    2
    • 7 november 2017
  • Review
    Mazda 626 1.8i GLX (1992)

    Mazda 626 1.8i GLX (1992)

    25
    • 3 juli 2017
  • Review
    Mazda 626 (2003)

    Mazda 626 (2003)

    4
    • 6 juni 2016
  • Review
    Mazda 626 2.0i 16V (1995)

    Mazda 626 2.0i 16V (1995)

    6
    • 20 mei 2016
Merk
Merk
  • Review
    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.5 192 GT-M (2016)

    Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.5 192 GT-M...

    2
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Hurtan Grand Albaycín is verbouwde Mazda MX-5

    Hurtan Grand Albaycín is verbouwde Mazda...

    19
    • 21 januari 2021
  • Autonieuws
    Ford moet in VS drie miljoen auto's terugroepen

    Ford moet in VS drie miljoen auto's terugroepen

    9
    • 20 januari 2021
  • Review
    Mazda Demio 1.3 Comfort (2000)

    Mazda Demio 1.3 Comfort (2000)

    2
    • 18 januari 2021
  • Review
    Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020)

    Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020)

    8
    • 17 januari 2021
  • Review
    Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)

    Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)

    7
    • 11 januari 2021
  • Review
    Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020)

    Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020)

    8
    • 8 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep