Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • 626

Mazda 626 1.8i GLX (1999)

Degelijke keuze

Mazda 626 1.8i GLX (1999)
  • Autotest
8 mei 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Bij Mazda werken ze vast hard om een goede middenklasser te maken. En dat kunnen de Japanners heus: een geraffineerde zakenauto maken. Maar ze hebben de wind niet mee. Kan de 626 terrein terugwinnen?

De Japanse tekenaars lijken hun vaste hand "n beetje kwijt, bij het samenstellen van de standaarduitrusting eindigen ze altijd net iets "in de min" en in Japan krijgt het veiligheidsvraagstuk nog altijd niet het gewicht dat in Europa steeds gangbaarder is. Mazda koos juist voor een neutralere, tijdloze en minder speelse verschijningsvorm met deze 626. Dat is op zich goed gelukt. De auto is een ronduit kloeke, serieuze verschijning. Kreeg de vorige 626 (vooral een witte sedan) nog wel eens het predikaat "net een speelgoedauto" opgeplakt. Van de huidige Mazda zal niemand dat kunnen zeggen. Je kunt er prima mee voor de dag komen.
Weet u nog van vroeger? Uit dezelfde motorinhoud peurden de Japanners altijd meer paardenkrachten. En wat denkt u? Die snorrende toerenmotoren bleven nog heel ook! Europa kreeg altijd klop op het gebied van prestaties en ook vaak wat betreft motorraffinement. Dat is over.
Van de Japanse fabrikanten was Mazda overigens altijd een gematigde pk-tovenaar. Meestal kozen ze voor iets minder maximum vermogen bij gelijke motorinhoud dan landgenoot-constructeurs. Zodoende moeten we het in deze middenklasser van bijna 1200 kilo doen met een schamele 90 pk. Vroeger waren we daar verguld mee, nu is het tobben geblazen. Zou je zeggen. Want de Mazda doet "t in de praktijk van alledag behoorlijk goed. Je komt niet veel tekort, tenzij je wilt versnellen in de gangen vier en vijf. Dan heb je een probleem. Vooral de vijf laat het helemaal afweten. Maar in die eerste drie, vier trappen is er wel te leven met de motor.
Meer auto dan een compact en een stapje lager dan de topklasse. Deze middenklasser opereert in een behoorlijk druk bezet gebied en moet overal aan voldoen. Hij moet eigenlijk iedereen kunnen plezieren. Op elk onderdeel worden steeds zwaardere eisen gesteld. Economisch verantwoord, voldoende ruim, toch ook leuk om te rijden, ze moeten er goed uitzien maar niet te veel opvallen: ga er maar aan staan! De verrassing is: hij komt hierin heel ver. Hoewel, verrassing? De 626 heeft zijn sporen in de zakenautowereld natuurlijk inmiddels wel verdiend en rij je hem als privé-auto, dan rij je er ronduit "knap" bij. Want de GLX-versie is aardig compleet, al kan bijvoorbeeld de airco beter. Verder is "t bijna niet meer van deze tijd dat de airbag rechts niet standaard is en alleen in combinatie met zij-airbags geleverd kan worden. Uniek van de uitrusting is de passagiersstoel voor, die tot tafeltje omgeklapt kan worden. Verder is de achterbankzitting ook in z"n geheel omklapbaar. Voor verhuisklusjes, zeg maar. N-g een prettig Japans trekje uit het verleden: een variabele interval voor de ruitenwissers voor. En letten we nog even op de prijs? Deze 626 kost nog geen 44 mille.

Lekker voelen

Qua veer- en zitcomfort weet de Mazda zeker te overtuigen. De auto heeft volwaardige, comfortabele stoelen en ze zijn niet meer zo idioot hard als vroeger. Ook onderweg verwerkt het Mazda-onderstel oneffenheden prettig. Maar niet als het gaat over geluid. Dan is het Mazda-onderstel juist weer lawaaiig.
Het remsysteem is voorzien van ABS en doet zijn werk gretig.
Een heel belangrijk punt bij de aanschaf van een andere auto is: voel ik me lekker in deze auto? Om je lekker te voelen, moet je lekker zitten en de bediening van de auto moet je aanspreken. Een "vanzelfsprekende" bediening is een goede bediening. Laten Japanners daar nu meesters in zijn. De Mazda scoort hier heel hoog, ondanks dat de overzichtelijkheid van de vijfdeurs-carrosserie beter kan.
Dat koffertje, die appel en dat pakje brood kun je in je Tigra of je MX-5 ook makkelijk kwijt. Maar wat als je met wat zakenvrinden uit lunchen gaat of met het gezin op stap moet? De Mazda is hier sterk. Dat blijkt zo als we de meetlat aflezen; hij oogt en voelt als een grotere middenklasser en is dat ook. Een kofferbak als deze mogen we graag zien. Voor minder dan 500 liter doen we het niet.
De 626 is een behoorlijk uitgebalanceerde, ruime en comfortabele middenklasser. Op het gebied van betrouwbaarheid en duurzaamheid is "ie zelfs superieur aan veel merken, zo wijst het verleden uit.

Signalement

Merk Mazda
Model 626 1.8i GLX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.998

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.840 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.575 mm / 1.710 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.610 mm
Massa leeg 1.145 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.225 kg / 550 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,7 s (fabrieksopgave: 12,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,4 s / 22,5 s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 626
Mazda Mazda 626
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 626 specificaties
  • Mazda 626 occasions
  • Mazda 626 video's
Advies en informatie
  • Mazda 626 tests
  • Mazda 626 gebruikersreviews
  • Mazda 626 index
PREMIUM
Mazda 2 Hybrid - Test

Mazda 2 Hybrid - Test

Het mag een unicum worden genoemd: Mazda heeft twee totaal verschillende 2’s in de etalage....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i LX (1999)

    Mazda 626 1.8i LX (1999)

    3
    • 19 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 Wagon 2.0 Touring (2000)

    Mazda 626 Wagon 2.0 Touring (2000)

    2
    • 7 november 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i GLX (1992)

    Mazda 626 1.8i GLX (1992)

    25
    • 3 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 (2003)

    Mazda 626 (2003)

    4
    • 6 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 2.0i 16V (1995)

    Mazda 626 2.0i 16V (1995)

    6
    • 20 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    2
    • 17 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8 (1999)

    Mazda 626 1.8 (1999)

    14
    • 11 mei 2016
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    26
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift Friday: Mazda 626 (GF)

    Facelift Friday: Mazda 626 (GF)

    46
    • 17 juli 2020
  • Nieuws
    In het Wild: Mazda 626 (1987)

    In het Wild: Mazda 626 (1987)

    32
    • 9 augustus 2018
  • Nieuws
    In het wild: Mazda 626 Hardtop (1983)

    In het wild: Mazda 626 Hardtop (1983)

    26
    • 14 mei 2016
  • Nieuws
    In het wild: Mazda 626 2.0 GT (1986)

    In het wild: Mazda 626 2.0 GT (1986)

    37
    • 8 mei 2016
  • Autotest
    Mazda 626 Wagon 2.0i GLX (1998)

    Mazda 626 Wagon 2.0i GLX (1998)

    • 16 juli 2002
  • Autotest
    Mazda 626 1.8i GLX (1994)

    Mazda 626 1.8i GLX (1994)

    • 30 oktober 2001
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    26
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden