Mazda 626 2.0 DiTD GLX (1999)

autoreview

Mazda 626 2.0 DiTD GLX (1999)

Signalement

Uitvoering626 2.0 DiTD GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst259.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 253.000 km

Altijd al Japanner gereden (Nissan) en met een klein uitstapje (naar Volkswagen), weer snel terug gegaan naar een Japanner. Ditmaal een Mazda. Een Mazda 626 DITD uit 1999 om precies te zijn.

Na de aanschaf meteen de distributieriem laten vervangen (uit voorzorg). Dit was helaas iets duurder dan verwacht. Een spanveertje was lam geworden en dit onderdeel was alleen orgineel bij Mazda zelf te bestellen en kostte me €250,-!! Vond ik veel geld voor een klein spanveertje, maarja. Blijkbaar een vaker voorkomend probleem.

Tot dusver geen druppel olie verbruik. Mijn garage heeft de beurtinterval zelfs naar 20.000km (normaal 15.000km) opgeschroefd.
De diesel is vrij lawaaiig bij een koude start, echter is dit na circa 5 minuten verdwenen. Ook wil hij na nachtvorst weleens stotteren, wanneer je tot 3000rpm wilt doortrekken. Dit zal wel iets met de olie te maken hebben en is tevens ook na 5 minuten rijden verdwenen.

De wegligging is erg goed. Vrij stug geveerd maar nog steeds erg comfotabel. Verder rijd je snel te hard met deze wagen. Vooral op de snelweg ben je zo weg. Totaal geen moeite met ’even inhalen’. En qua verbuik zit ik zo rond de 1 op 15,5. Dit vind ik absoluut niet slecht, aangezien ik gemiddeld 130 á 140 op de snelweg rijd!
Tijdens onze vakantie naar Italië met twee personen en volle bepakking achterin reed hij 1 op 18,8!! Het verbaasde mij volkomen, aangezien je veel in de bergen rijd en je in Duitsland nu ook niet echt op je rechtervoet let (stukje 200km/h gereden zelfs).

Geen enkel kraakje in het interieur te horen en vind de afwerking niet slecht. Er zit ook aadig wat luxe op (wat gewoon is bij Japanners). Zo zit er het volgende standaard op:
- ABS
- Airco
- Buitentemperatuurmeter
- CV met AB
- Electrische ramen voor + achter
- Electrisch verstelbare spiegels

Qua uiterlijk vind ik mijn uitvoering best wel sportief ogen. De gewone sedan vind ik wat saaiig.

::UPDATE 01-06-2008::
En de wagen heeft ons weer veilig naar Italie en terug gebracht! Geen druppel olie verbruikt en een gemiddeld verbruik van 1:18!
Inmiddels staat er bijna 228.000km op de teller en de grote beurt gaat er ook weer aankomen (230.000).
Tevens zullen we even op een rijtje moeten gaan zetten of het nog wel rendabel is om deze wagen te blijven rijden. Ik woon nog maar 2 km van mijn werk af en diesel wordt ook maar duurder. Zelfs de wegenbelasting is weer omhoog gegaan, kwam ik van de week achter.. :s

::UPDATE 04-11-2008::
Grote beurt achter de rug + wat extra onkosten (zie problemen) die niet aan de wagen lagen! Tevens heeft de wagen gisteren weer een gloednieuwe APK gekregen. Zonder ook maar één mankement! Kost me zo echt niets! Tanken en rijden.

::Update 23-04-2009::
Tijd voor de kleine beurt.. Gelijk Airco en ABS na laten kijken. ABS lampje gaat nogal eens branden laatste weken.. Helaas kan mijn garage allen de sensoren uitlezen en hier lijkt niets mee mis te zijn.
Airco deed niet veel meer laatste weken. Er zijn wat testen gedaan en men verwacht een miniscuul klein gaatje of slijtage (want ik heb in die 3 jaar dat ik de wagen heb nog gene onderhoud aan de airco laten verrichten).. Dus voor de zekerheid de Airco afgevuld met UV reactieve koelvloeistof.. En nu maar afwachten..

Een paar weken terug deed de kachel niet veel meer. Bleek een defecte kachelweerstand te zijn (veel voorkomend kwaaltje blijkbaar). Nieuwe bij de Mazda dealer besteld en zelf geplaatst. Fluitje van een cent!

Verder geen noemenswaardigheden te noemen. En dit na ruim 2,5ton!

PROBLEMEN

  • 239.000 km

- Sinds kort komt er gepiep van achter vandaan. Bij mij garage zeggen ze dat het de geleidepennen van de remblokken zijn. Dit kan geen kwaad, maar begint mij inmiddels wel te irriteren.

::UPDATE 04-11-2008::
Dit probleem is inmiddels opgelost. Alleen wel op een manier die ik liever anders had gezien! Mijn garage (hierdoor mijn ex-garage inmiddels) gaf dus bovenstaande diagnose. Om dit op te lossen zijn beide complete remklauwen vervangen a €260,- per kant! Later zeiden ze dat ze tijdens de vervanging de remblokken ook maar hadden vervangen (waren op). Na een week rond te hebben gereden met de nieuwe remklauwen en blokken, begon het weer! te klapperen/ratelen/bonken (hoe je het wil noemen).. Ik gelijk terug naar mijn garage.. Weten ze mij te vertellen dat de remblokken niet voorzien zijn van drukveren die de remblokken in de remklauw op zijn plaats houden.. Na dit (onder garantie) vervangen te hebben, geen geklap meer gehoord! Dus met andere woorden; mijn remklauwen waren niet kapot, maar de remblokken waren gewoon versleten, waardoor ze begonnen te klapperen!! Ik ben dus erg teleurgesteld in mijn garage en ben daarom vertrokken naar een andere garage.. Misschien een beetje abrupt, maar at zou jij doen als iets wat eigenlijk voor €60,- opgelost kon worden je ruim €600,- heeft gekost?!

Bovenstaande staat uiteraard los van de auto en was achteraf gewoon standaard onderhoud! Dus gewoon onkunde van mijn garage!

KLOKJE ROND!

  • 251.000 km

Heb de Mazda afgelopen week voor de Autoweek rubriek 'Klokje rond' laten keuren. De wagen kwam er naar mijn gevoel goed mee naar voren. Gebreken na deze km stand vielen me erg mee!

Houdt in augustus dus de rubriek 'klokje rond' even in de gaten.

Einde 3 fijne jaren in zicht

  • 259.000 km

Werd ik vorige week gebeld door mijn vriendin.. 'Schat, er heeft een vrachtwagen achterop de auto gezeten'. In eerste instantie leek het gelukkig mee te vallen (met mijn vriendin was overigens niets aan de hand), maar na de expertise schade keuring was het wat minder rooskleurig. De wagen heeft teveel schade, waardoor hij zo goed als economisch total loss is verklaard.

Ik zal er met pijn in mijn hart afstand van gaan doen. Eén ding is zeker; er komt weer een jap.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.