Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • 626

Mazda 626 2.0 DiTD GLX (1999)

autoreview

11
Mazda 626 2.0 DiTD GLX (1999)
Anoniem
  • Gebruikersreview
9 april 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering626 2.0 DiTD GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst259.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 253.000 km
  • 8 april 2008

Altijd al Japanner gereden (Nissan) en met een klein uitstapje (naar Volkswagen), weer snel terug gegaan naar een Japanner. Ditmaal een Mazda. Een Mazda 626 DITD uit 1999 om precies te zijn.

Na de aanschaf meteen de distributieriem laten vervangen (uit voorzorg). Dit was helaas iets duurder dan verwacht. Een spanveertje was lam geworden en dit onderdeel was alleen orgineel bij Mazda zelf te bestellen en kostte me €250,-!! Vond ik veel geld voor een klein spanveertje, maarja. Blijkbaar een vaker voorkomend probleem.

Tot dusver geen druppel olie verbruik. Mijn garage heeft de beurtinterval zelfs naar 20.000km (normaal 15.000km) opgeschroefd.
De diesel is vrij lawaaiig bij een koude start, echter is dit na circa 5 minuten verdwenen. Ook wil hij na nachtvorst weleens stotteren, wanneer je tot 3000rpm wilt doortrekken. Dit zal wel iets met de olie te maken hebben en is tevens ook na 5 minuten rijden verdwenen.

De wegligging is erg goed. Vrij stug geveerd maar nog steeds erg comfotabel. Verder rijd je snel te hard met deze wagen. Vooral op de snelweg ben je zo weg. Totaal geen moeite met ’even inhalen’. En qua verbuik zit ik zo rond de 1 op 15,5. Dit vind ik absoluut niet slecht, aangezien ik gemiddeld 130 á 140 op de snelweg rijd!
Tijdens onze vakantie naar Italië met twee personen en volle bepakking achterin reed hij 1 op 18,8!! Het verbaasde mij volkomen, aangezien je veel in de bergen rijd en je in Duitsland nu ook niet echt op je rechtervoet let (stukje 200km/h gereden zelfs).

Geen enkel kraakje in het interieur te horen en vind de afwerking niet slecht. Er zit ook aadig wat luxe op (wat gewoon is bij Japanners). Zo zit er het volgende standaard op:
- ABS
- Airco
- Buitentemperatuurmeter
- CV met AB
- Electrische ramen voor + achter
- Electrisch verstelbare spiegels

Qua uiterlijk vind ik mijn uitvoering best wel sportief ogen. De gewone sedan vind ik wat saaiig.

::UPDATE 01-06-2008::
En de wagen heeft ons weer veilig naar Italie en terug gebracht! Geen druppel olie verbruikt en een gemiddeld verbruik van 1:18!
Inmiddels staat er bijna 228.000km op de teller en de grote beurt gaat er ook weer aankomen (230.000).
Tevens zullen we even op een rijtje moeten gaan zetten of het nog wel rendabel is om deze wagen te blijven rijden. Ik woon nog maar 2 km van mijn werk af en diesel wordt ook maar duurder. Zelfs de wegenbelasting is weer omhoog gegaan, kwam ik van de week achter.. :s

::UPDATE 04-11-2008::
Grote beurt achter de rug + wat extra onkosten (zie problemen) die niet aan de wagen lagen! Tevens heeft de wagen gisteren weer een gloednieuwe APK gekregen. Zonder ook maar één mankement! Kost me zo echt niets! Tanken en rijden.

::Update 23-04-2009::
Tijd voor de kleine beurt.. Gelijk Airco en ABS na laten kijken. ABS lampje gaat nogal eens branden laatste weken.. Helaas kan mijn garage allen de sensoren uitlezen en hier lijkt niets mee mis te zijn.
Airco deed niet veel meer laatste weken. Er zijn wat testen gedaan en men verwacht een miniscuul klein gaatje of slijtage (want ik heb in die 3 jaar dat ik de wagen heb nog gene onderhoud aan de airco laten verrichten).. Dus voor de zekerheid de Airco afgevuld met UV reactieve koelvloeistof.. En nu maar afwachten..

Een paar weken terug deed de kachel niet veel meer. Bleek een defecte kachelweerstand te zijn (veel voorkomend kwaaltje blijkbaar). Nieuwe bij de Mazda dealer besteld en zelf geplaatst. Fluitje van een cent!

Verder geen noemenswaardigheden te noemen. En dit na ruim 2,5ton!

PROBLEMEN

  • 239.000 km
  • 8 april 2008

- Sinds kort komt er gepiep van achter vandaan. Bij mij garage zeggen ze dat het de geleidepennen van de remblokken zijn. Dit kan geen kwaad, maar begint mij inmiddels wel te irriteren.

::UPDATE 04-11-2008::
Dit probleem is inmiddels opgelost. Alleen wel op een manier die ik liever anders had gezien! Mijn garage (hierdoor mijn ex-garage inmiddels) gaf dus bovenstaande diagnose. Om dit op te lossen zijn beide complete remklauwen vervangen a €260,- per kant! Later zeiden ze dat ze tijdens de vervanging de remblokken ook maar hadden vervangen (waren op). Na een week rond te hebben gereden met de nieuwe remklauwen en blokken, begon het weer! te klapperen/ratelen/bonken (hoe je het wil noemen).. Ik gelijk terug naar mijn garage.. Weten ze mij te vertellen dat de remblokken niet voorzien zijn van drukveren die de remblokken in de remklauw op zijn plaats houden.. Na dit (onder garantie) vervangen te hebben, geen geklap meer gehoord! Dus met andere woorden; mijn remklauwen waren niet kapot, maar de remblokken waren gewoon versleten, waardoor ze begonnen te klapperen!! Ik ben dus erg teleurgesteld in mijn garage en ben daarom vertrokken naar een andere garage.. Misschien een beetje abrupt, maar at zou jij doen als iets wat eigenlijk voor €60,- opgelost kon worden je ruim €600,- heeft gekost?!

Bovenstaande staat uiteraard los van de auto en was achteraf gewoon standaard onderhoud! Dus gewoon onkunde van mijn garage!

KLOKJE ROND!

  • 251.000 km
  • 26 juni 2009

Heb de Mazda afgelopen week voor de Autoweek rubriek 'Klokje rond' laten keuren. De wagen kwam er naar mijn gevoel goed mee naar voren. Gebreken na deze km stand vielen me erg mee!

Houdt in augustus dus de rubriek 'klokje rond' even in de gaten.

Einde 3 fijne jaren in zicht

  • 259.000 km
  • 28 oktober 2009

Werd ik vorige week gebeld door mijn vriendin.. 'Schat, er heeft een vrachtwagen achterop de auto gezeten'. In eerste instantie leek het gelukkig mee te vallen (met mijn vriendin was overigens niets aan de hand), maar na de expertise schade keuring was het wat minder rooskleurig. De wagen heeft teveel schade, waardoor hij zo goed als economisch total loss is verklaard.

Ik zal er met pijn in mijn hart afstand van gaan doen. Eén ding is zeker; er komt weer een jap.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mazda 626? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 626
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 626 specificaties
  • Mazda 626 occasions
  • Mazda 626 video's
Advies en informatie
  • Mazda 626 tests
  • Mazda 626 gebruikersreviews
  • Mazda 626 index
PREMIUM
Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

Ford Mondeo Wagon vs. Mazda 6 Sportbreak - Dubbeltest

De huidige Ford Mondeo en de Mazda 6 gaan al jaren mee, maar voor de Ford valt het doek in...

Lees meer
 

Mazda 626 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    2
    • 17 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i GLX (1999)

    Mazda 626 1.8i GLX (1999)

    4
    • 31 mei 2015
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i GLX (1997)

    Mazda 626 1.8i GLX (1997)

    4
    • 17 juli 2012
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i GLX (1999)

    Mazda 626 1.8i GLX (1999)

    • 28 december 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    • 9 juli 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 2.0i GLX (1998)

    Mazda 626 2.0i GLX (1998)

    4
    • 5 november 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    10
    • 4 juli 2008
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Mazda 626 (GF)

    Facelift Friday: Mazda 626 (GF)

    46
    • 17 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i LX (1999)

    Mazda 626 1.8i LX (1999)

    3
    • 19 mei 2020
  • Nieuws
    In het Wild: Mazda 626 (1987)

    In het Wild: Mazda 626 (1987)

    32
    • 9 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 Wagon 2.0 Touring (2000)

    Mazda 626 Wagon 2.0 Touring (2000)

    2
    • 7 november 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i GLX (1992)

    Mazda 626 1.8i GLX (1992)

    25
    • 3 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 (2003)

    Mazda 626 (2003)

    4
    • 6 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 2.0i 16V (1995)

    Mazda 626 2.0i 16V (1995)

    6
    • 20 mei 2016
Merk
Merk
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-30 Advantage (2021)

    Mazda MX-30 Advantage (2021)

    8
    • 4 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden