Mazda 626 1.8i LX (1998)

autoreview

Mazda 626 1.8i LX (1998)

Signalement

Uitvoering626 1.8i LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst201.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 189.000 km

Update: ===16 november 2009===

Still going strong. Vorige week een nieuwe distributieriem, multiriemen en een klepdekselpakking. Wat dat betreft kan hij er weer 100.000 km tegenaan. Saai, maar er is verder niets te melden.

Ohja, 2 weken geleden ging er een H7 koplamp kapot. Ik had nog een setje lampen van de Action liggen. Wat blijkt nu, direct klapt mij (mini) zekering eruit. Nogmaals vervangen, weer zekering eruit. Wist niet dat die lampen zo slecht waren?

Nieuw setje zekeringen gekocht, en bij de Gamma(!) voor € 7,00 een nieuw setje (blauw/wit licht) lampen gekocht. Helemaal goed! Mooi scherp licht voor een kleine prijs.

Over 11.000 km is de auto geen baby meer, dan is de 200.000 km bereikt. Ik verkoop de mazda dus nog niet, gaan met de Japanse techniek.

===20 mei 2009===

De mazda wordt sinds 1-3-2009 ingezet voor woon-werk verkeer. 100 km per dag en aardig wat privestukjes. De teller klimt gestaag omhoog nu ruim 170.000 km. Je merkt dat de auto deze lange stukken waardeerd, het blok draait z'n rondjes met plezier.

Onlangs nieuwe voorschijven en blokken en uitgelijnd. Verder is het starten en rijden. Gemiddeld brandstofverbruik wordt naarmate de buitentemp stijgt steeds beter. Nu weer 1:14,5 en in de winter een dikke 1:12 met veel korte stukken. Heb de bandenspanning altijd op 2,5 bar. Het scheelt echt brandstof als je dit actief (eens per maand) bijhoudt. Ik ben erg positief over deze auto, de stoelen zitten nogsteeds heerlijk en aan niets is te merken dat deze auto bijna 11 jaar oud is.

Ik zie momenteel mazda 626 staan voor geen 3.000euro. Een echter aanrader als je wat anders zoekt in deze prijscategorie. Toch gaat deze superonderhouden mazda er binnenkort uit. Met een beetje pijn in het hart dat zeker! We gaan voor de Seat Leon sport uit 2004/2005 (natuurlijk het oude mooie model) met het fijne 81kw of 96kw blok. Eerst maar eens tegen een goede aanlopen, geen haast!

ONDERHOUDSHISTORIE:


mei 2008 : aanschaf (inclusief vrijwel nieuwe dyname en accu)
juli 2008 : volledige aircobeurt erk stek. Ook nieuwe riemen
sep 2008 : nieuw luchtfilter
okt 2008 : nieuwe bougies
feb 2009 : apk, nieuwe schijven/blokken, achterremmen gesteld.
nov 2009 : distributieriem, multiriemen en klepdekselpakking

===update 6 augustus 2008===

We komen net terug uit Duitsland, waar we genoten van een korte vakantie. Toch weer 1000 km extra op de teller. Op de site autoverbruik kun je exact bijhouden wat het verbruik is: tot nu toe over ruim 4000 km is het verbruik 1:14,2! Helemaal tevreden, er zijn tal van lichtere auto's die dit niet halen. (mazda demio, 1.3 i, weegt 940kg maar rijdt zo'n 1:13.

De Mazda heeft zich keurig gedragen en vooral op de autobahn heb je het idee met een veilige stabiele auto op stap te zijn. bij de 160 km per uur op de toerenteller gekeken: net geen 4000 toeren, vandaar die zuinigheid. De redelijk straffe vering vind ik persoonlijk heerlijk, want mede door de licht meesturende achteras ga je heerlijk door bochten, lange maar ook korte bochten. De motor houdt nog steeds licht in bij 2000 toeren en iets hoger, maar het wordt ook niet erger, dus doe er nog even niets mee, zeker niet gezien het goede verbruik.

Einde update===============

We reden uit kostenbesparing in een citroen saxo diesel. Sowieso is deze auto niet ruim, en gezien de grootte van ons gezin, en de roep naar meer comfort wilden we tevens een veilige, ruime en betrouwbare auto. Toch aardig wat japanners gehad maar toch was de 626 me nooit zo opgevallen. Totdat na wat zoeken op autosite's de 626 steeds naar voren kwam.

Het model is ronduit degelijk en behoudend, maar persoonlijk houd ik van 'klassieke' sedans, maar dan wel een beetje rond gevormd. De 626 is in de zilvergrijze kleur een naar mijn mening zelfs mooie afgeronde auto, met een degelijk zwart interieur (kwalitatief op hetzelfde niveau van een leon of golf IV) en een mooie klokkenwinkel. We komen net terug uit duitsland en hebben daar 1500 km gereden over autobahnen, maar vooral ook over de 'witte' bergweggetjes in het sauerland en nordrein westfalen. Airco vol aan, en relaxed rijdend (op de autobahn tussen de 140 en 180) maar op de witte weggetjes gewoon 70 a 75 in z'n 5. De lange overbrengingen zorgen voor een ongekend laag toerental. Bij 120 km 2700 toeren, bij 140km 3000 toeren en bij 160 km nog maar 3900 toertjes. Bij een kleine 80km per uur nog geen 2000 toeren. Het blok heeft maar 90 pk en eerlijk is eerlijk hij trekt geen stenen uit de grond (fijn voor de michelins dus). Maar 180 op de teller houd hij keurig vol en nog een streepje gas over ook.

De trekkracht bij lage toeren is niet o.k., maar de stevige bak schakelt prima een tandje lager. De auto trekt lineair door z'n toeren heen. Maar nu de verrassing: de 1145 kg wegende familiebak verbruikt overall ruim 1:14 met uitschieters naar 1:14,8 !! ik vind dit subliem. Hier zitten ook stadritjes bij!

Als je in de auto stapt en gaat rijden heb je niet het idee dat je hier vandaag de dag relatief weinig voor betaalt (inclusief een aantal krasjes op de bumper en lichte krassen over de linkerkant van de auto op de koop toe, maar wel met nieuwe accu, dynamo en zeer goede michelin energy banden (absoluut een aanrader bij deze auto).

Een nieuwe sleutel met chip voor de startblokkering bijgekocht bij Mazda (93,00euro) en een aircobeurt met nieuwe remolie en wat zeer kleine dingen. Achterpassagiers hebben het serieus goed en de kofferbak is ontzettend ruim.

De auto heeft dubbele airbags, SRS stoelairbags, airco en 4 standaard(?) goede pioneer boxen. De airco is op stand 2 van de aanjager al steenkoud.

PROBLEMEN

  • 165.000 km

Een dipje vanaf 2000 toeren, beetje hikken. Niet als je met een zacht voetje optrekt, dan merk je er niets van.

DE OPLOSSING: 4 nieuwe bosch bogies!! Waarom was ik daar niet eerder opgekomen? Sinds die tijd loopt het blok nog beter.

VERKOCHT!

  • 201.000 km

Na veel plezierige km's verkocht.
Ik zag de mazda in Nijkerk te koop te staan, bij voordeelauto's.
Ben benieuwd wie de nieuwe eigenaar is, hij is in ieder geval niet de grens overgezet :)
Kenteken is TP-PR-40

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.