Mazda 626 1.8i LX (1998)

autoreview

Mazda 626

Signalement

Uitvoering626 1.8i LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare, ruime no-nonsense auto

  • 196.000 km

Ruim 3 jaar geleden kocht ik deze 626 enigszins gehaast omdat mijn Toyota Corolla total loss gereden was toen iemand zonder mij voorrang te geven uitparkeerde.

De Corolla beviel altijd prima, maar vond ik wat aan de kleine kant voor een bestuurder als ik (1m95 lang). In mijn zoektocht naar een ruimere auto was de keuze uiteindelijk tussen een Toyota Carina E, Toyota Avensis of de Mazda 626 GF.

De Carina E en de 626 GF waren vergelijkbaar geprijsd, maar de Avensis was fors duurder. De Carina deed wat gedateerd aan vergeleken bij de 626 en was ook wat minder compleet aangekleed, dus het werd een 626. Particulier gekocht, toevallig dicht bij mijn ouders in de buurt (zij kenden de verkoper zelfs!).

Ik heb nooit spijt gehad van de aankoop: de auto rijdt heerlijk. Vergeleken met de Corolla erg stil dankzij de lange 5e versnelling (2900rpm @ 120km/u vs. 3800rpm voor de Corolla). Ik maakte me in eerste instantie nog zorgen om het verbruik, maar ondanks mijn zware rechtervoet is 1:13,5 prima haalbaar.

De kofferbak is met ~500 liter lekker ruim en ook achterin is het goed toeven. Ik kan prima "achter mijzelf zitten" en de hoofdruimte is ook prima te noemen. De stoelen zitten voor langere personen ook best lekker, de zit is stevig en de steun is voldoende.

In 3 jaar heb ik er nu zo'n 55.000km mee gereden en in die tijd heb ik het volgende aan onderhoud gehad:

1. Nieuwe pakking inlaatspruitstuk. Dit was een apart geval, had de dealer nog nooit gezien, maar de auto hield soms in als ik op een invoegstrook reed en dat is een fijn gevoel. Even gas loslaten en weer gasgeven was de oplossing, maar dat wil je niet als je snelheid moet maken.

2. Nieuwe remschijven + blokken voor, plus nieuwe remklauw rechtsvoor. De remklauw maakt soms wat krakende geluiden als ik rem en stuur tegelijk bij lage snelheden. Dit kwam in de proefrit al naar voren, maar uit rekeningen bleek dat de vorige eigenaar hier ook al naar had gekeken. Het gekraak/geknerp is na ~10.000km weer terug, maar ik weet dat het geen kwaad kan. Auto remt gewoon goed.

3. Roest verwijderd bij wielkasten achter. Dit zou met een jaar of 2 een APK-afkeurpuntje worden, waardoor ik dit bij een "mannetje" heb laten repareren. Voor 600 euro waren beide wielkasten weer als nieuw, stukje erin gelast en meteen de achterdeuren meegespoten.

Verder natuurlijk de gebruikelijke dingen als een nieuwe accu, vloeistoffen periodiek vervangen, nieuwe distributieriem bij 180k km, maar niks wat niet versleten zou mogen zijn.

Het enige kleine probleempje dat ik heb is dat de remtrommels achter niet mooi rond afgesleten zijn, waarschijnlijk. Op lange ritten met veel belading op de achteras begint de rem iets aan te lopen lijkt het, resulterend in een kloppend geluid in de kofferbak. Als ik de handrem dan 1 tikje aantrek is het weg. Volgens de dealer kan het geen kwaad en kunnen ze het alleen verhelpen door de boel af te draaien. Ik heb daar geen trek in zolang het eigenlijk zeer zelden voorkomt en blijkbaar geen kwaad kan.

Verdere nadelen? Tsja, ik vind het jammer dat Mazda uit deze 1.8 niet meer vermogen heeft kunnen slepen, want 90pk op zo'n grote auto is toch wat karig. Desondanks heb ik niet het idee dat ik niet mee kan komen met het verkeer en dat komt waarschijnlijk omdat Mazda de motor zo heeft getuned dat het maximum koppel al bij 2200rpm beschikbaar is. Hij voelt daardoor niet heel traag aan, hoewel doortrekken in de versnellingen helaas weinig extra brengt.

Mijn volgende auto mag wat meer verbruiken en wat meer pit hebben. Dank denk ik aan iets met een V6, wellicht een automaat en wat meer luxe als cruise control en een automatische airco. Ik heb een paar keer een Mazda 3 meegehad als neenwagen, zoiets met een 2.0 of 2.3 liter motor zou zomaar mijn volgende auto kunnen worden, hoewel een Volkswagen Passat me ook wel kan bekoren.

Probleempje met remtrommels opgelost

  • 205.000 km

De garage heeft de remtrommels n.a.v. mijn klachten gereinigd, roest weggeslepen en sindsdien is het weer stil, ook in bochten. Er is momenteel helemaal niks mis met de 626, dus nog geen reden om hem weg te doen, al zou ik eens iets met wat meer vermogen hebben nu ik aan de Saab 9-5 2.3T van mijn vriendin heb gesnuffeld ;) Van 170pk / 280Nm naar 90pk / 145Nm is best een aderlating.

De 626 is ook meegeweest op vakantie naar Z-Frankrijk (1280km rijden). Dat ging helemaal prima, alleen vergeten olie te peilen vooraf. Er ging 0.5L bij, maar het was ook alweer heel wat kilometers geleden dat ik voor het laatst had gepeild. Snel bijgevuld en tot nu toe staat het peil (terwijl we al lang weer thuis zijn) nog altijd net onder de F van full.

Onderweg naar Frankrijk op de eerste tank 1:15 gereden (!)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.