Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • 626

Mazda 626 1.8i LX (1998)

autoreview

Mazda 626 1.8i LX (1998)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering626 1.8i LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf142.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare, ruime no-nonsense auto

  • 196.000 km
  • 9 juli 2011

Ruim 3 jaar geleden kocht ik deze 626 enigszins gehaast omdat mijn Toyota Corolla total loss gereden was toen iemand zonder mij voorrang te geven uitparkeerde.

De Corolla beviel altijd prima, maar vond ik wat aan de kleine kant voor een bestuurder als ik (1m95 lang). In mijn zoektocht naar een ruimere auto was de keuze uiteindelijk tussen een Toyota Carina E, Toyota Avensis of de Mazda 626 GF.

De Carina E en de 626 GF waren vergelijkbaar geprijsd, maar de Avensis was fors duurder. De Carina deed wat gedateerd aan vergeleken bij de 626 en was ook wat minder compleet aangekleed, dus het werd een 626. Particulier gekocht, toevallig dicht bij mijn ouders in de buurt (zij kenden de verkoper zelfs!).

Ik heb nooit spijt gehad van de aankoop: de auto rijdt heerlijk. Vergeleken met de Corolla erg stil dankzij de lange 5e versnelling (2900rpm @ 120km/u vs. 3800rpm voor de Corolla). Ik maakte me in eerste instantie nog zorgen om het verbruik, maar ondanks mijn zware rechtervoet is 1:13,5 prima haalbaar.

De kofferbak is met ~500 liter lekker ruim en ook achterin is het goed toeven. Ik kan prima "achter mijzelf zitten" en de hoofdruimte is ook prima te noemen. De stoelen zitten voor langere personen ook best lekker, de zit is stevig en de steun is voldoende.

In 3 jaar heb ik er nu zo'n 55.000km mee gereden en in die tijd heb ik het volgende aan onderhoud gehad:

1. Nieuwe pakking inlaatspruitstuk. Dit was een apart geval, had de dealer nog nooit gezien, maar de auto hield soms in als ik op een invoegstrook reed en dat is een fijn gevoel. Even gas loslaten en weer gasgeven was de oplossing, maar dat wil je niet als je snelheid moet maken.

2. Nieuwe remschijven + blokken voor, plus nieuwe remklauw rechtsvoor. De remklauw maakt soms wat krakende geluiden als ik rem en stuur tegelijk bij lage snelheden. Dit kwam in de proefrit al naar voren, maar uit rekeningen bleek dat de vorige eigenaar hier ook al naar had gekeken. Het gekraak/geknerp is na ~10.000km weer terug, maar ik weet dat het geen kwaad kan. Auto remt gewoon goed.

3. Roest verwijderd bij wielkasten achter. Dit zou met een jaar of 2 een APK-afkeurpuntje worden, waardoor ik dit bij een "mannetje" heb laten repareren. Voor 600 euro waren beide wielkasten weer als nieuw, stukje erin gelast en meteen de achterdeuren meegespoten.

Verder natuurlijk de gebruikelijke dingen als een nieuwe accu, vloeistoffen periodiek vervangen, nieuwe distributieriem bij 180k km, maar niks wat niet versleten zou mogen zijn.

Het enige kleine probleempje dat ik heb is dat de remtrommels achter niet mooi rond afgesleten zijn, waarschijnlijk. Op lange ritten met veel belading op de achteras begint de rem iets aan te lopen lijkt het, resulterend in een kloppend geluid in de kofferbak. Als ik de handrem dan 1 tikje aantrek is het weg. Volgens de dealer kan het geen kwaad en kunnen ze het alleen verhelpen door de boel af te draaien. Ik heb daar geen trek in zolang het eigenlijk zeer zelden voorkomt en blijkbaar geen kwaad kan.

Verdere nadelen? Tsja, ik vind het jammer dat Mazda uit deze 1.8 niet meer vermogen heeft kunnen slepen, want 90pk op zo'n grote auto is toch wat karig. Desondanks heb ik niet het idee dat ik niet mee kan komen met het verkeer en dat komt waarschijnlijk omdat Mazda de motor zo heeft getuned dat het maximum koppel al bij 2200rpm beschikbaar is. Hij voelt daardoor niet heel traag aan, hoewel doortrekken in de versnellingen helaas weinig extra brengt.

Mijn volgende auto mag wat meer verbruiken en wat meer pit hebben. Dank denk ik aan iets met een V6, wellicht een automaat en wat meer luxe als cruise control en een automatische airco. Ik heb een paar keer een Mazda 3 meegehad als neenwagen, zoiets met een 2.0 of 2.3 liter motor zou zomaar mijn volgende auto kunnen worden, hoewel een Volkswagen Passat me ook wel kan bekoren.

Probleempje met remtrommels opgelost

  • 205.000 km
  • 8 november 2011

De garage heeft de remtrommels n.a.v. mijn klachten gereinigd, roest weggeslepen en sindsdien is het weer stil, ook in bochten. Er is momenteel helemaal niks mis met de 626, dus nog geen reden om hem weg te doen, al zou ik eens iets met wat meer vermogen hebben nu ik aan de Saab 9-5 2.3T van mijn vriendin heb gesnuffeld ;) Van 170pk / 280Nm naar 90pk / 145Nm is best een aderlating.

De 626 is ook meegeweest op vakantie naar Z-Frankrijk (1280km rijden). Dat ging helemaal prima, alleen vergeten olie te peilen vooraf. Er ging 0.5L bij, maar het was ook alweer heel wat kilometers geleden dat ik voor het laatst had gepeild. Snel bijgevuld en tot nu toe staat het peil (terwijl we al lang weer thuis zijn) nog altijd net onder de F van full.

Onderweg naar Frankrijk op de eerste tank 1:15 gereden (!)

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mazda 626? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 626
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 626 specificaties
  • Mazda 626 occasions
  • Mazda 626 video's
Advies en informatie
  • Mazda 626 tests
  • Mazda 626 gebruikersreviews
  • Mazda 626 index
PREMIUM
Mazda 2 Hybrid - Test

Mazda 2 Hybrid - Test

Het mag een unicum worden genoemd: Mazda heeft twee totaal verschillende 2’s in de etalage....

Lees meer
 

Mazda 626 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    2
    • 17 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i GLX (1999)

    Mazda 626 1.8i GLX (1999)

    4
    • 31 mei 2015
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i GLX (1997)

    Mazda 626 1.8i GLX (1997)

    4
    • 17 juli 2012
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i GLX (1999)

    Mazda 626 1.8i GLX (1999)

    • 28 december 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    • 9 juli 2011
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 2.0i GLX (1998)

    Mazda 626 2.0i GLX (1998)

    4
    • 5 november 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    Mazda 626 1.8i LX (1998)

    10
    • 4 juli 2008
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift Friday: Mazda 626 (GF)

    Facelift Friday: Mazda 626 (GF)

    46
    • 17 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i LX (1999)

    Mazda 626 1.8i LX (1999)

    3
    • 19 mei 2020
  • Nieuws
    In het Wild: Mazda 626 (1987)

    In het Wild: Mazda 626 (1987)

    32
    • 9 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 Wagon 2.0 Touring (2000)

    Mazda 626 Wagon 2.0 Touring (2000)

    2
    • 7 november 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 1.8i GLX (1992)

    Mazda 626 1.8i GLX (1992)

    25
    • 3 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Mazda 626 (2003)

    Mazda 626 (2003)

    4
    • 6 juni 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016)

    2
    • 7 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    2
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    6
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    • 31 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden