Mazda 6 Sportbreak - 2003 - 307.188 km - Klokje Rond
'Hele grote bloemkolen'
104 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Japanners hebben de naam dat ze voor eeuwig meegaan. Helemaal als het bouwjaar rond de millenniumwisseling ligt. Maar Mazda’s willen nog wel eens de uitzondering op de regel zijn. Die kennen namelijk één probleem en dat is meteen érg serieus.
Elf jaar geleden trakteerde de familie Wiss zich op een wel heel fraaie, jonggebruikte Mazda 6 met circa 70.000 kilometer op de teller. Met een lekker dikke motor en de aankleding van de Executiveuitvoering die er mag zijn. Destijds was het navigatiesysteem nog heel wat en de leren bekleding en stoelverwarming zitten ook heus niet in alle Mazda’s 6.
Inmiddels is er veel veranderd bij de familie Wiss. Alle vier de kinderen hebben nu zelf een rijbewijs. “Onze moeder is gaan rijden in een Peugeot 308 en de oude Mazda houdt ze erbij als vervoer voor de kinderen”, vertelt Jelle, die samen met zijn broer Jasper deze mooie blauwe 6 vertegenwoordigt bij Klokje Rond. Emotionele waarde heeft de Mazda ook. “Niet alleen omdat hij al zo lang dienstdoet in ons gezin, maar onze vader is inmiddels overleden en we vinden het belangrijk om zijn laatste auto zo lang mogelijk rijdend te houden.”
Jelle weet nog goed dat de familie-Voyager destijds werd verruild voor deze Mazda. “Ik was daar bepaald niet enthousiast over. Mazda is helemaal geen sexy merk.” Inmiddels heeft hij echter sympathie gekregen voor de Japanner. “De eerste auto waarin je zelf gaat rijden na het lessen, blijft je natuurlijk wel bij. Verder ben ik er in de afgelopen zomervakantie mee naar de Côte d’Azur gereden. Dat is ook een reis die ik niet gauw ga vergeten.”
Toen Jelle naar Frankrijk vertrok, stond de kilometerstand net over de 300.000. “Dat getal op de teller was wel een moment waar we naar uitkeken”, lacht hij. “Maar je zult natuurlijk zien dat toen het moment eindelijk daar was, we helemaal niet op de teller hebben gekeken.”
VOETBALWEDSTRIJD
Zijn broer Jasper timmert aan de weg met een eigen onderneming die websites bouwt. “Daarnaast ben ik actief voor de lokale krant, waarvoor ik het amateurvoetbal versla. De Mazda gebruik ik vaak om naar wed strijden te rijden. De eerlijkheid gebiedt me echter te zeggen dat hij tegenwoordig wel erg vaak stilstaat. Wel doet hij het al jarenlang met normaal onderhoud. Het afgelopen jaar was moeilijker: we hebben de remklauwen moeten vervangen en we kwamen stil te staan omdat de koppelings cilinder het had begeven.”
Gelukkig zit Jelle dicht bij het vuur. “Ik werk in een automaterialenzaak en kan dus gemakkelijk aan de onderdelen komen. Een vriend van mij is automonteur en die doet het onderhoud en de reparaties voor ons.” Zo blijven de kosten behoorlijk binnen de perken. Zijn de broers op de hoogte van dat ene belangrijke minpunt van een Mazda? “Roest, bedoel je? We schatten dat er voor ongeveer duizend euro laswerk aan deze auto zit. De apk was kielekiele. We willen bij deze keuring eens zien hoe de rest van de techniek is en aan de hand daarvan bepalen hoe we verdergaan.”
Eerlijk is eerlijk, het moet gezegd dat onze eerste gedachte was, toen we deze Mazda zagen staan: wat een knappe auto is dat nog! Maar direct daarna kwam onze tweede: er zitten wel héél grote bloemkolen van de roest op de wielkastranden ...Als Joep na de proefrit de auto op de brug zet, stapt hij uit met goed nieuws. “Deze auto rijdt nog heel plezierig, zeg. We hebben in onze werkplaats ook wel eens Mazda’s 6 gehad en daarbij viel het op dat er vaak erg hoge kosten aankwamen. Niet in de laatste plaats omdat de onderdelen zo schrikbarend duur zijn. Maar dat is jullie dus bespaard gebleven.”
Helemaal geen kritiek dan? Amper. Joep somt wat kleine zaken op. “De schokdempers aan de achter zijde zijn wat week en hij verraadt zijn hoge kilometerstand door flinke speling op het schakel mechanisme. De veiligheids gordel is gerafeld. Dat betekent apk-afkeur, maar het is gemakkelijk op te lossen door er even met een vuurtje langs te gaan om de rafels weg te branden.” Verder is er kritiek op de bediening van de koppeling. “Die gaat loodzwaar. Ik zou met deze auto niet graag een dagje in de file rijden.” Dat kunnen de broers beamen. “Dat heeft hij altijd gehad, ook nadat er een nieuwe in is gegaan. Pogingen om hem soepeler te maken, hebben niets uitgehaald.”
TECHNEUT EN FISCALIST
Als de auto omhoog gaat, is het toch wel even schrikken. Het begin van de keuring verliep zo perfect en we weten dat deze Mazda’s een roestprobleem hebben, maar dit is wel heel erg. “Via de dorpel kijk je zo de auto in”, sombert Joep. De broers vertellen: “Tijdens de apk was er één keurmeester die zei dat hij hem zou afkeuren, maar de man die uiteindelijk de papieren moest invullen, keurde hem nog net goed.” Joep heeft daar zo zijn geheel eigen mening over. “Volgens mij is de apk gedaan door Stevie Wonder.”
Als Joep een beetje met zijn schroevendraaier zit te poeren onder de achterste spatbordrand, zegt hij: “Het is nu de tijd om er iets aan te gaan doen. Hier zie je dat de verschillende lagen die over elkaar zitten, los beginnen te komen. Met andere woorden: de onderkant en de bovenkant van de auto beginnen van elkaar los te komen.”
Bij het controleren van de wielophanging is er alleen maar positief nieuws. Nergens zit speling op en ook op de banden heeft Joep voor de verandering eens niets aan te merken. “Mijn complimenten over hoe goed deze auto nog rijdt en hoe netjes hij verzorgd is.” Nou, dat horen we toch niet vaak uit de mond van Joep Schuurman. Zelfs over de bovenmatige hoeveelheid roest heeft hij nog iets positiefs te zeggen. “
Je moet er nu vlug bij zijn, maar het is nog zeker niet te laat om deze auto weer netjes te maken. Die duizend euro laskosten is hij zeker nog wel waard. Nu heb ik begrepen dat Jasper een zzp’er is. Deze Mazda is vijftien jaar oud en is daarmee een youngtimer. Als Jasper hem op zijn zaak zet, betaalt hij 35 procent bijtelling over de dagwaarde en kan hij alle kosten van de auto aftrekken. Je kunt hem dus voor relatief weinig geld opknappen en het scheelt je nog belasting ook.” Die Joep: niet alleen een toptechneut, maar ook als fiscalist kun je hem er best bij hebben.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De techniek is nog in zeer goede staat. Toch heb ik moeite met deze Mazda, omdat hij op zo’n jonge leeftijd al enorm roestig is. Als daar niet snel wat aan wordt gedaan, kan hij binnen een paar jaar naar de sloop.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 6 SportBreak 2.0 Executive |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.770 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 141 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 181 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.690 mm / 1.780 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.675 mm |
Massa leeg | 1.310 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 550 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 203 g/km |
Lezersreacties (104) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.