Mazda 6 SportBreak 2.0 Touring (2004)

autoreview

Mazda 6 SportBreak
Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 - interieurMazda 6 - interieur

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 Touring
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf99.500 km
KM-stand laatst148.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 6 2.0 sportbreak

  • 148.000 km

Auto is in 2008 aangeschaft. Ik zocht een auto (station) op benzine, die degelijk in elkaar geschroefd zat. Ik had als particulier geen zin in risico's. Ik heb urenlang op internet gezeten en tijdschriften gelezen en kwam uit op Mazda. Ik wou ook een auto met niet al teveel elektronische opties, dus geen regensensoren, parkeersensoren enz. Geef ik niks om en kan stuk gaan. Ik reed in een Citroën Xantia uit 1995 en wou iets compleet anders. Ook aan dat beeld voldeed de Mazda.

Ik vond bij een garage in de buurt een handgeschakelde Mazda 6 sportbreak uit 2004 met 141 pk en de volgende opties: ABS, boordcomputer, buitentemp. meter, bumpers in carrosseriekleur, centr. deurvergrendeling afst.bed., cruise control, deelb. achterbank, dubbele airbag, elektr. ramen voor + achter, elektr. buitenspiegels, geregelde airco, getint glas, gordijnairbags, dakrailing , metallic lak, radio/CD, startonderbreker, stuurbekrachtiging, stuur in hoogte verstelbaar , traction control, trekhaak, zij-airbags.

Ik heb de auto gekocht bij Croijmans in Uden en hoewel dit geen myreview van een garage is wil ik wel kwijt dat ik daar heel tevreden was. Geen glimmende showroom, maar gewoon recht toe rechtaan garage en redelijke prijzen (vond ik) waar ook over te praten viel.

Ik kocht de auto na een proefrit en was van één ding meteen onder de indruk: het strakke bochtengedrag. Ik moest wel wennen aan de stoelen, ze zijn bij de benen onder wat aan de korte kant. Op lange stukken kan ik niet zonder de cruise control, anders gaan mijn hamstrings protesteren. Het gekke is, dat ik toch niet zo groot ben, nl. 1.80m. Het schakelen is anders, heel precies en strak, minder vaag dan de Citroën. Ik vind het heel prettig schakelen. Je gooit de versnelling er niet in, nee, je gaat heel precies van de ene naar de andere versnelling. Moeilijk uit te leggen, maar het werkt heel prettig. Nadeel vond ik dat ik de vijfde versnelling er echt in moest duwen. Goed in elkaar geschroefd dashboard met duidelijk afleesbare klokken, mooie materialen, is uiteraard persoonlijk. Nu na twee jaar nog steeds niks aan stuk gegaan. Ook geen rammeltjes trouwens. Het stuur vind ik wat te glad, als je handen droog zijn stuur je niet helemaal lekker vind ik. Ik ben heel erg te spreken over de motor. Vanuit één moet je zsm naar de derde versnelling en dan begint de pret, de auto wil graag. Kost wel wat benzine, maar daar let ik nooit zo op. Ik vind wel dat hij niet zo snel is als zijn 141 pk’s doen vermoeden. Ik bedoel, de auto gaat goed vooruit, ik ben er tevreden mee, van mij hoeft meer niet, maar het is geen supersnelle auto. Ik vind de typering sportbreak wel een beetje teveel eer eerlijk gezegd. De motor is ietwat rumoerig, je hoort echt dat je aan het autorijden bent. Nog iets over het sturen. Je stuurt zo strak, dat je soms moet opletten, als je even afgeleid bent en je hebt je stuur even niet in de hand, dan ga je zo van je weghelft af, moest ik echt in het begin aan wennen, geconcentreerd rijden dus (zoals het hoort, maar ja soms piel je wel eens wat met een cdtje of zo…).

Samengevat mijn eerste indrukken in positieve en negatieve zin:

Positief:
Rijgedrag, uiterlijk, ruimte precies goed niet te groot niet te klein (gezin met drie kleine kinderen), het karakuri systeem (stoelen met hendel vanuit de kofferbak neer te klappen, werkt geweldig), extra ruimte onder de bodem van de kofferruimte (handig op vakantie), handig dat bij de afdekplaat in de kofferbak ook een net zit waardoor je je bagage veilig kunt opstapelen, duidelijk boordcomputertje (en goed afleesbaar), duidelijke snelheidsmeter (voor je neus en duidelijke indeling).

Negatief:
Stoelen niet echt helemaal top, vijfde versnelling, stuur iets te glad, beetje rumoerig.

Dan het onderhoud. Ik zal hieronder de onderhoudsgeschiedenis weergeven. Ik zit nu op 148.000 Km, maar ik heb geen noemenswaardige problemen gehad. Dat was bij mijn vorige Citroën wel anders… Het enige is dat de display van de boordcomputer het volume van de radio niet goed weergeeft. Ik was zo naïef om te denken dat het vervangen van een lampje dan de oplossing zou zijn, maar de garage gaf aan dat je dan de hele boordcomputer unit moet vervangen en dat kostte ik meen 350 euro. Dat gaan we dus niet doen.

Ik heb de auto in onderhoud bij een universele garage en het eerste wat de monteur na de eerste grote beurt zei was “wat zijn die auto’s toch goed in elkaar geschroefd”. Neem ik voor kennisgeving aan, maar toch leuk om te horen. Wel kreeg ik te horen, dat er onder wat roest zat en dat meer Mazda’s daar last van hadden, roest is verwijderd uiteraard. Als je een oudere Mazda koopt even controleren dus.

Hieronder de onderhoudshistorie:

September 2009 126.000 km Kleine beurt / APK / Ruitesproeier Antivries / Interieurfilter / Motorolie / Lampjes / Remblokken achter

Juni 2010 141.000 km Grote beurt / 4 bougies / Oliefilter / Luchtfilter / Interieurfilter / Motorolie / 2 nieuwe ruitenwissers / ½ ltr koelvloeistof / ½ spuitbus tectyl roestvlekjes onder

Ik heb er als band Michelin Energy saver onder laten zetten. Ik denk dat er betere banden zijn voor onder de Mazda, maar ik ben er nog niet uit welke. Als iemand tips heeft graag.

Samenvattend. Fantastisch sturende auto, ziet er goed uit, degelijk.

Foto volgt.



8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.