Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Lexus CT

Dapper standhouden

115
Lexus CT
Lexus CTLexus CTLexus CTLexus CTLexus CTLexus CTLexus CTLexus CTLexus CT
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
4 februari 2018 om 10:10
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 02 2018
AutoWeek 02 2018

Je leest het in AutoWeek 02 2018

Na zijn facelift in 2014 heeft de Lexus CT nu wederom een update gekregen. Of dat genoeg is om de teruglopende verkopen te stoppen? Moedig is het in elk geval wel.

Bij Lexus hebben ze nog genoeg vertrouwen in de CT 200h, getuige de laatste update, een paar maanden geleden. De Japanners zijn namelijk nog niet klaar met de uit 2011 stammende auto. Toegegeven: de wijzigingen bij die laatste update vragen een geoefend oog, maar toch heeft Lexus de moeite genomen. Of het genoeg is om de verkoopcijfers van de compacte premiumhybride nog een kleine boost te geven? Het zal lastig worden. Aan het begin van zijn carrière was hij goed voor aardige verkoopcijfers, daarbij flink geholpen door zijn lage CO2-uitstoot en het (destijds) bijbehorende gunstige bijtellingspercentage. Dat laatste maakte hem aantrekkelijk voor de zakelijke rijder die in de markt was voor een compacte middenklasser met het afwerkingsniveau van een paar klassen hoger.

Dat is nu wel anders. Terugvallen op gunstige bijtellingsregels zit er niet meer in. De auto moet het voortaan op eigen kracht doen, en dat is niet gemakkelijk. Bovendien begint ook de leeftijd van het model mee te spelen. In Nederland zijn de verkopen al met al helemaal in elkaar geklapt, van 1.242 exemplaren in 2015 (het laatste jaar met de lagere bijtelling) naar slechts 247 stuks in 2016 (toen het bijtellingsvoordeel was verdwenen). Een kleine update aan het eind van zijn levenscyclus is dus meer dan welkom. Maakt dat hem aantrekkelijker?

RETOUCHEERKWAST

De wijzingen die Lexus aan de CT heeft doorgevoerd, zijn deels optisch en deels functioneel. Aan de voorkant zijn de lampen, de grille en de bumper herzien. Achter is de retoucheerkwast subtiel langs de bumper en de verlichting gehaald. Voor de binnenkant kan er nu uit meer kleuren worden gekozen dan voorheen en is er een groter multimediascherm leverbaar: 10,3 inch in plaats van 7. Dat is fijn. Verder kan de CT 200h nu ook worden geleverd met het Lexus Safety System +. Dit moet onder meer de gevolgen van een aanrijding helpen verminderen en ze het liefst voorkomen. De duurdere versies krijgen het systeem standaard mee, op de basisversie is het niet verkrijgbaar en op de Business Line is het als onderdeel van een veiligheidspakket bij te bestellen. De in het pakket aanwezige adaptieve cruisecontrol doet keurig wat hij moet doen. Anders is het gesteld met het automatische grootlicht. Dat werkt niet altijd even lekker. Getuige de lichtsignalen die we met regelmaat van tegenliggers krijgen, mist het elektronisch oog accuratesse bij het detecteren van tegemoetkomend verkeer. Zo kan het toch niet zijn bedoeld. Weinig valt echter aan te merken op de verkeersbordherkenning en de waarschuwing voor het geval dat we te dicht bij de rijbaanmarkering komen. Lexus is er bepaald niet de eerste mee, maar het werkt probleemloos.


SOLIDE INDRUK

Als je niet te lang bent, is de ruimte voorin dik in orde. Achterin is het niet anders. Het is alleen jammer dat de kofferruimte zo klein is. Natuurlijk, dat accupakket moet ergens naartoe, maar daar word je wel heel erg mee geconfronteerd wanneer je bagage wilt meenemen. Het interieur laat een solide indruk achter, met hoogwaardig aanvoelende materialen. De bediening van de auto is hetzelfde gebleven, wat met zich meebrengt dat de
indeling van het instrumentarium en de manier waarop de knoppen, toetsen en schakelaars over dashboard en middenconsole zijn uitgestrooid, wat achterblijft bij wat we bij de concurrentie zien. Het komt rommelig over. En met de onhandige multimediaknop zijn we ook geen vrienden. BMW en Mercedes-Benz laten met de 1-serie respectievelijk de A-klasse (hoewel die modellen ook niet nieuw meer zijn) zien dat het op een eigentijdse manier beter kan.


WEINIG LEVENSLUST

Ook aan de aandrijflijn is niets veranderd. De motor toont zich nog altijd weinig levenslustig en daar helpt het inschakelen van de Sport-modus weinig aan. En als je het gas eens iets dieper intrapt, schakelt de cvt meteen zo ver terug, dat de motor op een weinig hoogwaardig aandoende wijze flink in de toeren schiet, met bijbehorende geluidsproductie. Het is de keerzijde van een aandrijflijn die erop is gericht om het maximale uit een liter benzine te halen. De besturing is afstandelijk en komt wat kunstmatig over. Op de wegligging in bochten valt echter weinig aan te merken. De CT rolt lekker stabiel de hoek om en volgt keurig de ingeslagen route. Het onderstel voelt stevig aan, maar maakt een rusteloze indruk. Het loopt niet in de pas met dat wat we kennen van andere compacte auto's met premiumlabel. Wel is het contact met de weg dermate goed dat we nimmer het gevoel krijgen dat de auto de prestaties van de motor niet aankan. Er is genoeg reserve aanwezig.

Met een basisprijs van € 29.195 is de CT concurrerend geprijsd. Audi, BMW en Mercedes vragen voor respectievelijk de A3, de 1-serie en de A-klasse met vijfdeurscarrosserie en automaat vergelijkbare bedragen. Maar hoewel de CT een paar sterke punten heeft, weet hij niet te verbloemen dat hij op zijn laatste benen loopt, de update ten spijt.

  • Houd me op de hoogte over de Lexus CT
Lexus Lexus CT

Uitgelicht aanbod

    Lexus CT 200h Hybrid / Dealeronderhouden / Camera / Navigatie

    Lexus CT 200h Hybrid / Dealeronderhouden / Camera / Navigatie

    • 2012
    • 150.697 km

    € 12.950

    Lexus CT 200h Business Line | Stoelverwarming | Bluetooth | Parkeersensoren | Camera |

    Lexus CT 200h Business Line | Stoelverwarming | Bluetooth | Parkeersensoren | Camera |

    • 2011
    • 175.191 km

    € 11.745

    Lexus CT 200h Sport Edition

    Lexus CT 200h Sport Edition

    • 2018
    • 62.504 km

    € 23.400

Meer Lexus CT occasions

Lezersreacties (115) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus CT specificaties
  • Lexus CT occasions
  • Lexus CT video's
Advies en informatie
  • Lexus CT tests
  • Lexus CT gebruikersreviews
  • Lexus CT index
PREMIUM
Lexus CT200h - Mazda 3 - Subaru Impreza

Lexus CT200h - Mazda 3 - Subaru Impreza

De keuze in de compacte middenklasse is groot genoeg, maar toch draait het algauw uit op een...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lexus CT (2018)

    Lexus CT (2018)

    6
    • 9 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2018)

    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2018)

    4
    • 4 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2012)

    Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2012)

    4
    • 16 december 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Business Style (2013)

    Lexus CT 200h Hybrid Business Style (2013)

    7
    • 13 december 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Ultimate Edition (2020)

    Lexus CT 200h Hybrid Ultimate Edition (2020)

    3
    • 13 december 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2012)

    Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2012)

    4
    • 27 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus CT 200h Hybrid (2011)

    Lexus CT 200h Hybrid (2011)

    6
    • 5 november 2020
meer reviews
Subaru Impreza vs. Lexus CT 200h - dubbeltest

Subaru Impreza vs. Lexus CT 200h - dubbeltest

86

Niet wéér zo'n Golf, Astra of Focus voor de deur? Wees gerust: het hoeft...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Lexus CT 200h zwaait af in Japan met ‘Cherished Touring’

    Lexus CT 200h zwaait af in Japan met ‘Cherished...

    43
    • 4 maart 2022
  • Nieuws
    Lexus haalt ook RC 300h en CT van de prijslijst

    Lexus haalt ook RC 300h en CT van de prijslijst

    60
    • 19 oktober 2020
  • PREMIUM
    Lexus CT200h Hybrid – Lexus UX 250h Hybrid - Oud & Nieuw

    Lexus CT200h Hybrid – Lexus UX 250h Hybrid...

    • 28 juli 2020
  • PREMIUM
    DS 4 - Infinti Q30 - Lexus CT

    DS 4 - Infinti Q30 - Lexus CT

    • 25 februari 2020
  • Nieuws
    'Lexus komt met model onder UX'

    'Lexus komt met model onder UX'

    26
    • 1 mei 2019
  • Nieuws
    Back to Basics: Lexus CT 200h

    Back to Basics: Lexus CT 200h

    85
    • 12 mei 2018
  • Lexus CT200h vs. Volkswagen Jetta Hybrid - Occasiontest

    Lexus CT200h vs. Volkswagen Jetta Hybrid...

    165
    • 3 mei 2018
Merk
Merk
  • Nieuws
    Lexus blikt terug op (meer dan) 10 jaar ‘Spindle Grille’

    Lexus blikt terug op (meer dan) 10 jaar...

    175
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Prijzen fijngeslepen Lexus ES bekend [UPDATE]

    Prijzen fijngeslepen Lexus ES bekend [UPDATE]

    73
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Lexus RZ 450e: alle prijzen

    Lexus RZ 450e: alle prijzen

    70
    • 15 juli 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Lexus UX 250h

    Prijzen verbeterde Lexus UX 250h

    37
    • 11 juli 2022
  • Nieuws
    Vanafprijs elektrische Lexus RZ 450e bekend

    Vanafprijs elektrische Lexus RZ 450e bekend

    234
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    33
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen in Europa'

    Lexus: 'Elektrificatie biedt groeikansen...

    71
    • 2 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden