Lexus CT (2018) #3

autoreview

Lexus CT (2018) #3

Signalement

Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf20.952 km
KM-stand laatst31.220 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een bijzondere auto

  • 31.220 km

In mijn autorijleven wilde ik een keer een premium merk rijden.
Qua keuze was ik er vrij snel uit het moest een Lexus worden. Vooral de Duitse drie (Audi, BMW, Mercedes) vond ik wat schreeuwerig. Het ingetogene van Lexus spreekt mij veel meer aan. Maar welk wist ik eigenlijk niet. Een CT , IS of toch een UX. Wat mij vooral opviel was als je een leuke complete uitvoering wilde deze behoorlijk aan de prijs waren. Bijvoorbeeld een IS van 8 jaar oud met weinig km op de klok kost zomaar de helft van wat die destijds nieuw gekost had.
Mijn CT vond ik op het internet bij een dealer van het merk in het oosten van ons land. Prachtig mooi rood en van juni 2018 met nog geen 21000 km op de klok. Italiaanse import. Dus eigenlijk nieuw. Voorzien van 24 maanden garantie en Red Carpet Treament.
Merkte dat deze auto lang had stil gestaan, aan het verbruik de eerste tank liep die 1 op 16,5 nu is dat 1 op 19.
Het voelt allemaal stevig aan, ligt goed op de weg, is koersvast ook op topsnelheid (180km/u op de teller is dit 190 km/u).
De zitpositie valt mij wat tegen, de armleuning op de deur zit te laag je weet niet goed raadt met je linker arm. De stoel geeft goede steun, maar de wangen aan de zijkant lopen eigenlijk wat de ver door naar voor. Je merkt aan de bekleding op de deur dat deze auto ontworpen is voor een land waar men links rijdt. De verstelling van het stuur had, als je het helemaal naar je toetrekt, wat meer naar boven gekund nu zit dat stuur tussen je benen lastig met instappen. Het alcantara op de stoelen voelt hoogwaardig aan.
Geen sleutel nodig om te starten moet hem wel bij je hebben. Sleutel heeft geen baard is een zwart kastje moest ik in het begin wel aan wennen. Als je al 42 jaar lang je auto start door een sleutel in het contactslot te steken.
Mooi overzichtelijk en duidelijk digitaal dashboard. Regensensor op de ruitenwissers is fijn, de grootlicht sensor vind ik weer minder, gaat aan en ook uit als ik het niet wil, had wat meer aandacht aan geschonken mogen worden bij de ontwikkeling van deze CT. Ook de afstand radar(altijd in combinatie met CC) heeft meer het karakter van een aan/uitschakelaar, remt te sterk af, lijkt af en toe op een soort noodstop, dat doe ik als ik zonder CC rijdt ook niet als ik ergens te kort op dreig te komen. Dan laat ik eerst het gas los en als dat onvoldoende is rem ik bij. Tegenwoordig zijn er toch hoogwaardige sensoren, die je fijner kunt afstellen. Fijne brede middenconsole die je niet in de weg zit. Hier heeft de Cd-speler een plek gevonden ouderwets maar ik vind het geweldig. De muis om het multimediasysteem te bedienen. Hier wordt zo negatief over geschreven maar dat kan ik beslist niet vinden. Met beleid werkt het super fijn ook onder het rijden (mag niet). Je kunt er van alles mee instellen teveel om op te noemen.
Het navigatiesysteem is fijn maar na 10.000km vind ik het nog steeds gecompliceerd. En het geeft de grotere wegen goed aan, de kleine af ter af weggetjes kent die niet. Heb inmiddels een update geïnstalleerd en nu lijkt het beter te gaan
Op de achterbank is wat minder plaats dan in de Skoda Rapid die ik hiervoor had, dat is ook in de kofferbak het geval. Die is in vergelijk ronduit klein
De CVT vind ik een van de beste versnellingsbakken ook in deze Lexus. Alleen bij vol accelereren hoor je hem. Altijd genoeg vermogen, zeker als voor het inhalen overschakelt wordt naar de sportstand.
Mijn CT heeft/had 215/45R17 banden. Deze heb ik vervangen door 195/60R16 Vredestein all weather banden. Mijn doel hiermee was om nog zuiniger te rijden, smaller dus minder rolweerstand. Dit voordeel kan ik niet ontdekken, maken wel meer geluid dan de originelen. Daartegen zijn ze wel comfortabeler. Dus eigenlijk gedeeltelijk een miskoop. Ze hebben inmiddels bijna 9000 km gedraaid, als ze versleten zijn komen er toch weer gewoon de originelen wielen en banden op.
Het is een geweldige auto, maar ik had mij toch wel wat meer voorgesteld van Premium. Heb eigenlijk niet echt het idee dat die helemaal af is. Schroef er wat op, waar je iets aan hebt of laat het weg. Nu lijkt het van ik wil wel maar om de een of andere reden kan het niet.
Het is een bijzondere auto waar ik ondanks wat tekortkomingen toch geen spijt van heb deze gekocht te hebben.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens