Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Land Rover
  • Freelander Station Wagon

Land Rover Freelander 1.8 Station Wagon XEi (1998)

Luxepaard

Land Rover Freelander 1.8 Station Wagon XEi (1998)
  • Autotest
6 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De terreinwagen werd een statussymbool. Hij moet nog wel buiten de gebaande kunnen opereren maar verlaat die zelden of nooit. De Engelsen speelden op die ontwikkeling in en ontwierpen de Freelander; geen werkpaard maar een luxepaard.

Met de nieuwe Freelander speelt Land Rover uitstekend in op de heersende trend in terreinwagenland. De 4WD is immers in de loop van de jaren veranderd van een terreinwagen in een lifestyle produkt. Stappen we in, dan zien we dat de elegantie niet beperkt is gebleven tot het uiterlijk. Ook aan de vormgeving binnen is echt aandacht besteed. In een afgeronde rand die over het dashboard loopt, vinden we ventilatieroosters in een beschaafde pasteltint. De bovenkant is zwart en bestaat voor een deel uit anti-slip matjes. De standaard radio/cassettespeler in de XE-uitvoeringen van de luxe Land Rover kleurt keurig bij de vrij slanke middenconsole waarin hij een plaatsje gevonden heeft. Het is zo'n radio zonder eigen display. Welke zender er opstaat, kun je zien op een LCD-schermpje in het midden van het dashboard, boven de middenconsole. Apart van vorm zijn de grote vakken in de voorportieren. Voorzien van een speciale houder waarin blikjes of flessen kunnen worden geklemd. En nu we het toch over opberg/aflegruimte hebben; je kunt ook spullen kwijt op het dashboard, in de middenconsole en in twee handschoenenkastjes; één links en één rechts. De stoelen kleuren keurig bij de rest van het lichte interieur. Daar valt niets van te zeggen. Maar op de functionaliteit hebben we wel wat aan te merken. De zittingen zijn namelijk aan de korte kant en mede daardoor bieden ze bij bochtenwerk minder zijdelingse steun dan je zou wensen. Ook is het jammer dat je de zittingen niet kunt kantelen of in hoogte kunt verstellen.
Op de achterbank vinden we drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen en drie driepunts gordels. De achterpassagiers hebben zowel genoeg beenruimte als centimeters boven de kruin. Land Rover rust de Freelander Station Wagon XE standaard uit met een oprolbare afdekhoek voor de bagageruimte.
Uit z'n 1,8-liter motor ontwikkelt de Freelander 88 kW/120 pk en 165 Nm. Daarmee haalt hij een top van 160. En door zijn relatief gunstige gewicht valt ook de acceleratie 0-100 niet tegen: de fabriek belooft 11,1 s. Wij klokten hem op 12,5 seconden. Ook de inhaaloefening (80-120) verloopt soepel. In de vierde versnelling liet de Land Rover de stopwatch bij 12 s stilstaan en in het hoogste verzet had hij 18,9 s nodig. Bij snelheden van 100 en 120 kilometer noteerden we achtereenvolgens een geluidsniveau van 68 en 72 dB(A).

Heel verfijnd
Ook de manier waarop de Freelander rijdt is - voor een terreinwagen - verfijnd te noemen. Hij doet heel 'personenauto-achtig' aan. Geen spoor van logheid. De besturing maakt een prettige indruk. Maar echt scherp sturen is echter weer wat anders. De constructie van het onderstel die nodig is om een 4WD terreinwaardig te maken zorgt voor wat 'ruimte' in het systeem. En ook aan de vering merk je wel dat je met een 4x4 te maken hebt. In bochten helt de Freelander toch beslist meer over dan de doorsnee personenauto. Dat houdt meteen in dat hij niet uitnodigt om hard door de bocht te gaan. Vering en demping zorgen voor comfortabele ritten zolang het wegdek goed is. Moeten er hobbels en kuilen worden genomen, dan heeft het comfort daar duidelijk onder te lijden. De versnellingspook laat zich gemakkelijk verzetten. Toch is er met het schakelen iets bijzonders aan de hand. Dat zit zo. Rover heeft het offroad-rijden met de Freelander makkelijk willen maken. Daarom heeft de wagen permanente vierwielaandrijving met een visco-koppeling die de aandrijfkracht automatisch zo over de vóór- en achterwielen verdeelt, dat die kracht gaat naar de wielen die grip hebben. Lage gearing, voor het rijden onder echt zware omstandigheden, heeft de
Land Rover echter niet. Wel zijn de eerste en de achteruitversnelling extra laag uitgevoerd. Om het nemen van steile hellingen 'kinderspel' te maken ontwikkelde men het 'afdalingsremsysteem'. Het werkt in 'één' en in 'achteruit'. Heb je het ingeschakeld, dan kun je zonder het gaspedaal te beroeren de wagen naar beneden laten rollen. Het ABS begrenst de daalsnelheid dan tot 9 km/h.
De Freelander Wagon XEi staat voor zo'n f 68.000 in de showroom. Wie trendgevoelig is, zal zeker gecharmeerd zijn van deze goed ogende, moderne en technisch geavanceerde en makkelijk handelbare 4x4.

Signalement

Merk Land Rover
Model Freelander Station Wagon 1.8 XEi
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 30.834

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 5.550 tpm
Maximaal koppel 165 Nm bij 2.750 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.382 mm / 1.805 mm / 1.757 mm
Wielbasis 2.555 mm
Massa leeg 1.355 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden195/80R15Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s (fabrieksopgave: 11,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,0 s / 18,9 s
Brandstofverbruik 10,2 l/100km
CO2-uitstoot 244 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Land Rover Freelander
Land Rover Land Rover Freelander
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Land Rover Freelander specificaties
  • Land Rover Freelander occasions
  • Land Rover Freelander video's
Advies en informatie
  • Land Rover Freelander tests
  • Land Rover Freelander gebruikersreviews
  • Land Rover Freelander index
PREMIUM
Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

Bij de nieuwe NX heeft Lexus een voor ons land zo belangrijke plug-in hybride aandrijflijn...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Land Rover Freelander 2.2 TD4 HSE (2011)

    Land Rover Freelander 2.2 TD4 HSE (2011)

    7
    • 7 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Land Rover Freelander 2.2 TD4 S (2010)

    Land Rover Freelander 2.2 TD4 S (2010)

    5
    • 20 december 2017
  • Gebruikersreview
    Land Rover Freelander Hardback 2.0 XEdi (1999)

    Land Rover Freelander Hardback 2.0 XEdi...

    • 13 november 2013
  • Gebruikersreview
    Land Rover Freelander Hardback 2.0 Td4 Premium Sport (2004)

    Land Rover Freelander Hardback 2.0 Td4...

    1
    • 20 juni 2012
  • Gebruikersreview
    Land Rover Freelander Station Wagon 2.5i V6 HSE (2004)

    Land Rover Freelander Station Wagon 2.5i...

    2
    • 11 november 2011
  • Gebruikersreview
    Land Rover Freelander 3.2 i6 HSE (2009)

    Land Rover Freelander 3.2 i6 HSE (2009)

    3
    • 1 september 2011
  • Gebruikersreview
    Land Rover Freelander 2.2 TD4 S (2007)

    Land Rover Freelander 2.2 TD4 S (2007)

    • 29 juni 2011
meer reviews
Test: Range Rover

Test: Range Rover

69

Nee, het is geen lage sportwagen en net zo min een cabrio. Maar voor het overige biedt de nieuwe...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Land Rover Freelander - 2002 - 506.996 km - Klokje Rond

    Land Rover Freelander - 2002 - 506.996...

    31
    • 17 juli 2017
  • PREMIUM
    Land Rover Freelander

    Land Rover Freelander

    • 11 juli 2017
  • Mitsubishi Outlander vs Land Rover Freelander

    Mitsubishi Outlander vs Land Rover Freelander

    46
    • 19 mei 2017
  • PREMIUM
    Land Rover Freelander - Mitsubishi Outlander

    Land Rover Freelander - Mitsubishi Outlander

    • 21 maart 2017
  • Nieuws
    Tata wil eigen versie van Land Rover Freelander

    Tata wil eigen versie van Land Rover Freelander

    9
    • 7 april 2014
  • Nieuws
    Nieuwe Land Rover Freelander wordt serieus

    Nieuwe Land Rover Freelander wordt serieus

    12
    • 3 december 2013
  • Nieuws
    Land Rover: Freelander en Evoque met extra's

    Land Rover: Freelander en Evoque met extra's

    10
    • 23 oktober 2013
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport SVR beter te zien

    Nieuwe Range Rover Sport SVR beter te zien

    3
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Bowler Extreme Defender: net dat beetje meer

    Bowler Extreme Defender: net dat beetje...

    8
    • 30 juni 2022
  • Range Rover Sport - Eerste kennismaking

    Range Rover Sport - Eerste kennismaking

    33
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: extra lang, extra riant

    Land Rover Defender 130: extra lang, extra...

    51
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Discovery – Back to Basics

    Land Rover Discovery – Back to Basics

    56
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang en plek voor acht

    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang...

    25
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8 én elektrisch!

    Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8...

    92
    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden