Lancia Kappa Coupé 3.0 24v V6 (1997)

Klasse Coupé

Lancia Kappa Coupé 3.0 V6
'n Tijd lang is 'ie er niet geweest. Maar nu heeft Lancia weer een riante coupé in het programma. De Italianen brengen deze variant op een 12 centimeter ingekort onderstel van de k sedan.

Over het uiterlijk van de k Coupé zijn de meningen verdeeld. Veelal wordt de achterkant te 'zwaar' bevonden. Ook lijkt het erop dat de ingekorte wielbasis de proporties van de Coupé geen goed heeft gedaan. Klassieke trekjes van de oudere Flaminia Coupé staan aardig, maar zijn niet genoeg.
De binnenhuisarchitecten van de k hebben een sfeer van royale luxe weten te creëren. De zachtglooiende lijnen van het dashboard zetten zich prachtig voort op de door zijn houteffect afwerking dominante middenconsole. Ook op de portieren van de Coupé treffen we beschaafde stroken van dit kunsthout aan. In combinatie met het prachtige bordeauxrode alcantara geeft dat het interieur een uitgesproken klasse- atmosfeer. We zijn echter nog steeds niet blij met de laag geplaatste klokken en de permanente servicemelding voor overmatige bandenslijtage. In het interieur vinden we voldoende bergruimte voor allerlei klein grut.
De van Recaro afkomstige zetels zien er prachtig uit en bieden een goede, stevige zit. Ze zijn vrijwel volledig elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. Als je de rugleuning van de voorstoel naar voren beweegt, duwt een elektrisch hulpje de zetel in een redelijk tempo naar voren om een behoorlijke instap te realiseren. Op de luxueus afgewerkte achterbank heeft een 1,80 meter lange volwassene nog een paar centimeter vrije ruimte tussen zijn knieën en de rugleuning van de voorstoel. De hoofdruimte is er aan de krappe kant.
Een praktische kant is de forse bagageruimte. Zo geeft Lancia 500 liter inhoud op en dat is voor een coupé riant. Wel is de toegang tot de bagageruimte door de ver doorgetrokken achterruit niet echt groot.
Voor de k Coupé heeft Lancia twee motoren beschikbaar: een 2,4-liter vijfpitter in combinatie met een vijfbak en de geteste drieliter (Alfa) V6 met viertrapsautomaat. Aan die V6 mocht Lancia niet meer doen dan er een ander kleppendeksel opschroeven en een beschaafdere uitlaat aanbrengen.

Geen vuurwerk

Hoewel de V6 van de k een mooi geluid heeft, bracht hij ons toch niet in vervoering. De oorzaak daarvoor ligt in de automaat die de auto duidelijk langzamer maakt dan de 2.4- variant. Je komt overigens heel aardig vooruit met de k, maar met 204 pk onder de kap hadden we wat meer vuurwerk verwacht.
De k-rijder wordt verwend met een leren stuur met een fijne dikke rand. Rond de middenstand voelt de besturing licht aan. De k laat zich exact door bochtige parcoursen gidsen. Het rad is zowel in hoogte als diepte verstelbaar. De Coupé is ietwat stug geveerd. Om een wat sportiever karakter te verwezenlijken hebben de techneuten stijvere veren uitgezocht en dat voel je. Richels worden minder verborgen gehouden dan in de sedan.
De automatische transmissie beviel ons goed in zijn normale schakelprogramma, waarbij hij soepeltjes van verzet wisselde. In de sportstand begon de bak wat nerveuze trekjes te vertonen. Daarnaast wordt de vierde trap dan niet meer gebruikt, hetgeen op de snelweg tot te veel gerucht in de cabine leidt. Dan toch maar weer terug naar 'normaal'. Speciaal voor het wegrijden op glad wegdek is er nog een winterstand, waarbij de automaat een hogere versnelling inschakelt bij het wegrijden. Minder te spreken waren we over de onduidelijke markeringen op het schakelkwadrant; gelukkig is er ook een aanduiding op het instrumentenpaneel.
Paniekstops volbrengt de k met verve: fors vertragend en goed doseerbaar. Opmerkelijk is de vrij scherpe overgang in het pedaalgevoel tussen rustig en krachtig remmen.
De k Coupé zit bijna afgeladen vol met uitrusting. Automatische airco, alcantara bekleding, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, automatisch dimmende binnenspiegel, koplampsproeiers, metallic lak, ABS, twee airbags, leeslampjes achterin, rolgordijntjes op de hoedenplank, elektrische bediening voor ruiten en spiegels, het zit er allemaal op.
In de omgang is de k Coupé een prettige auto, al denken we dat er meer plezier valt te beleven aan de vijfcilinder-variant: net zo snel en ook gezegend met een fraai motorgeluid. Maar wel 18 mille goedkoper dan de hier geteste drieliter van ruim f 103.000.

Signalement

Merk Lancia
Model Kappa Coupé 3.0 24v V6
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 48.441

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.959 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.567 mm / 1.826 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,8s
Brandstofverbruik 12,3 l/100km
CO2-uitstoot 294 g/km